Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Π. Αβραμίδης, Αναπλ.Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOL_041
Εξάμηνο σπουδών  5ο
Τίτλος μαθήματος  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΙΖΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστήριο
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ) ,1 (ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Ιζηματολογία
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  ΕΛΛΗΝΙΚΗ / ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα προσφέρει ειδικές γνώσεις αναφορικά με τις ιζηματογενείς και περιβαλλοντικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα σε περιβάλλοντα ιζηματογένεσης στην παράκτια ζώνη στις λιμνοθάλασσες δέλτα και έλη και στα εσωτερικά ύδατα στις λίμνες.

 Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα μπορεί::

  1. Να περιγράφει και να ερμηνεύει τις ιζηματογενείς διεργασίες (φυσικές και χημικές) που λαμβάνουν χώρα σε μεταβατικά ύδατα (δελταικά περιβάλλοντα ιζηματογένεσης, έλη και λιμνοθάλασσες) καθώς και στα περιβάλλοντα εσωτερικών υδάτων (λίμνες)
  2. Να αναγνωρίζει τους διαφορετικούς τύπους γεωμορφών στην παράκτια ζώνη.
  3. Να χρησιμοποιεί γεωχημικούς δείκτες για την ερμηνεία και αναγνώριση των υποπεριβαλλόντων ιζηματογένεσης και των γεωχημικών διεργασιών που λαμβάνουν χώρα σε αυτά.
  4. Να ερμηνεύει και να αναγνωρίζει τις μεταβολές στη στάθμη της θάλασσας και την ιζηματολογική και γεωχημική αποτύπωση των κλιματικών μεταβολών μέσω τις ερμηνείας της χρονικής και χωρικής μεταβολής των συνθηκών ιζηματογένεσης.
  5. Να γνωρίζει τεχνικές δειγματοληψίας και διάτρησης σε λιμνοθαλάσσια και λιμναία συστήματα.
  6. Να αναλύει και να αξιολογεί περιβαλλοντικά τις γεωχημικές παραμέτρους με τη χρήση των ορίων τοξικότητας και περιβαλλοντικών γεωχημικών δεικτών.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος  
  1. Ιζηματολογικά και υδροχημικά χαρακτηριστικά υδάτινων συστημάτων (λίμνες και μεταβατικά ύδατα)
  2. Παράκτια περιβάλλοντα ιζηματογένεσης (Δέλτα, έλη, λιμνοθάλασσες, αμμοθίνες κτλ)
  3. Λίμναία περιβάλλοντα ιζηματογένεσης
  4. Ιζηματογενείς και γεωμορφολογικές διεργασίες σε παράκτια περιβάλλοντα ιζηματογένεσης.
  5. Ταξινόμηση των μεταβατικών συστημάτων
  6. Μέτρα προστασίας και αντιμετώπισης περιβαλλοντικών προβλημάτων σε μεταβατικά πειριβάλλοντα ιζηματογένεσης και προστατευόμενες περιοχές (Natura).
  7. Ιζηματογενεις και γεωμορφολογικές διεργασίες σε λίμνες
  8. Ταξινόμηση των λιμνών
  9. Γωχημεία ιζημάτων (προσδιορισμός TOC, TN, TS και ΤP) και Γεωχημικοί δείκτες
  10. Όρια τοξικότητας γεωχημικών παραμέτρων και περιβαλλοντικοί δείκτες
  11. Τεχνικές και μέθοδοι δειγματαληψίας ιζημάτων και υδάτων
Τρόπος παράδοσης
  • Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με power point.
  • Εργαστήρια με επίλυση δεκατριών προβλημάτων.
  •  Δημιουργούνται ομάδες των 15 ατόμων για την καλύτερη κατανόηση των εργαστηριακών ασκήσεων και τεχνικών υπαίθρου.
  • Πραγματοποιούνται δύο ημέρες ασκήσεων υπαίθρου για την καλύτερη κατανόηση στοιχείων της διδασκαλίας της θεωρίας και των εργαστηριακών ασκήσεων.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Χρήση της πλατφόρμας e-class με ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων. Πραγματοποιούνται σεμιναριακά μαθήματα στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος ή με τη χρήση των laptops των φοιτητών για την επίλυση προβλημάτων και ασκήσεων με τη χρήση κατάλληλου ελεύθερου λογισμικού.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 13χ2 = 26 
Εργαστήρια 13χ2 = 26 
Επίλυση Εργαστηριακών ασκήσεων 13χ2 = 26  
Εργασία – Άσκηση Πεδίου 2χ7= 14
Συγγραφή Εργασίας 2χ6= 12
Μη Καθοδηγούμενη Μελέτη 15
 Σύνολο μαθήματος  119
 Αξιολόγηση φοιτητών Τελική γραπτή εξέταση η οποία επιμερίζεται σε 80% θεωρία 20% επίλυση εργαστηριακής άσκησης. Συνυπολογίζεται προαιρετικά η συμμετοχή σε εργασία κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, όπου πραγματοποιείται δημόσια παρουσίαση αυτής και παράδοση γραπτής έκθεσης.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Σημειώσεις Μαθήματος Θεωρίας και Εργαστηρίου που παρέχονται σε pdf μέσω e-class.
  2. Ιζηματολογία, Ψιλοβίκος Εκδόσεις Τζιόλα 358 σελ, Παρέχεται μέσω ΕΥΔΟΞΟΣ
  3. Coastal Geomorphology, Bird, Wiley
  4. Environmenta Sedimentology, Perry and Taylor, Blackwell

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Environmental Earth Sciences
  2. Holocene
  3. Quaternary International

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_040
Εξάμηνο σπουδών  5ο
Τίτλος μαθήματος  Βιομηχανικά Ορυκτά
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (Ε)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Όχι
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων

Ελληνικά

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναι (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO312/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Στο τέλος των παραδόσεων οι φοιτητές θα:

  1. κατανοήσουν τις αρχές εφαρμογής της ορυκτολογίας στην τεχνολογία μέσω της χρήσης των μη μεταλλικών ορυκτών και πετρωμάτων για την ανάπτυξη νέων υλικών με βάση τα ορυκτά, νέων προϊόντων  και νέων χρήσεων σύμφωνα με τις φυσικές και χημικές τους ιδιότητες, καθώς και την πληθώρα των εφαρμογών τους στην καθημερινή μας ζωή.
  2. εξοικειωθούν με τις μεθόδους έρευνας για τον εντοπισμό και την αξιολόγηση των Β.Ο.Π., αξιοποιώντας το σύνολο των γεωλογικών τους γνώσεων, που έχουν αποκτήσει κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.
  3. κατανοήσουν τις δυνατότητες που προσφέρει η αξιοποίηση των Β.Ο.Π. στην εθνική οικονομική ανάπτυξη, καθώς και η σημασία τους στην παγκόσμια οικονομία.

Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα έχει επιπλέον αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

Να μπορεί να αναγνωρίσει ότι κάθε βιομηχανικό ορυκτό και κάθε βιομηχανικό πέτρωμα έχει ιδιαίτερες βιομηχανικές εφαρμογές ανάλογα με τις φυσικές του ιδιότητες και τη χημική του σύσταση.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος

Θεωρία

  1. Ανάλυση κοινών και εξειδικευμένων βιομηχανικών ορυκτών και πετρώματων και οι χρήσεις τους (ορυκτολογία, ορυκτοχημεία, περιβάλλοντα σχηματισμού, ταξινομήσεις, ιδιότητες, χρήσεις)
  2. Περιγραφή του τρόπου παραγωγής υλικών που χρησιμοποιούνται στην βιομηχανία, όπως: δομικών υλικών, μονωτικών υλικών, άμμων χυτηρίων, υαλουργίας, κεραμικής, λειαντικής, προσθετικών/ πληρωτικών υλικών, φίλτρων διήθησης, χρωστικών, λιπασμάτων, αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων, τσιμέντου, αλουμινίου.
  3. Εμφανίσεις βιομηχανικών ορυκτών στον Ελλαδικό χώρο.
  4. Ιδιαίτερη μνεία σχετικά με την νήσο Μήλο και Γυαλί.
  5. Προσφορά των βιομηχανικών ορυκτών και πετρωμάτων στην Εθνική οικονομία και δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης.
  6. Προσφορά των βιομηχανικών ορυκτών στην Παγκόσμια οικονομία.

Εργαστηριακές Ασκήσεις

  1. Βιομηχανικά ορυκτά στην καθημερινή μας ζωή.
  2. Βιομηχανικά ορυκτά σαν δομικοί λίθοι
  3. Εντοπισμός γεωλογικών σχηματισμών κατάλληλων για βιομηχανική εκμετάλλευση
  4. Περιορισμοί θέσης ανοικτής εκμετάλλευσης βιομηχανικών ορυκτών και πετρωμάτων. Οικονομοτεχνικοί παράμετροι.
  5. Εργαστηριακή μελέτη εξαμήνου
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Θεωρία:

  1. Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  2. Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class.
  3. Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων

Εργαστηριακή άσκηση:

Χρήση λογισμικών για την ορυκτολογική ανάλυση, αποτίμηση και επεξεργασία των υλικών μελέτης
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις Θεωρίας  2X13 = 26
 Εργαστηριακές ασκήσεις 1X13 = 13 
Άσκηση Υπαίθρου με παράδοση ατομικής έκθεσης μελέτης 1x12=12
Αυτοτελής μελέτη, προετοιμασία και μελέτη δείγματος εργασίας στο εργαστήριο και συγγραφή της γραπτής εργασίας 3χ13= 39
Μελέτη Σαββατοκύριακο 1χ13= 13
Μελέτη κατά την εβδομάδα προετοιμασίας εξετάσεων + 2 εβδομάδες διακοπών 4χ3= 12
 Σύνολο μαθήματος  115
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Θεωρία (60% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (40% της συνολικής βαθμολογίας)

Ομαδική Εργαστηριακή Μελέτη-Έκθεση σχετικά με βιομηχανικά προϊόντα του εμπορίου, είτε γνωστές βιομηχανικές ορυκτές πρώτες ύλες που ανατίθενται προς μελέτη στους φοιτητές, με σκοπό να αναγνωρίσουν τις ορυκτές πρώτες ύλες που έχουν χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή τους μέσω χρήσης των αναλυτικών μεθόδων που προσφέρονται (περιθλασιμετρία ακτίνων Χ) και να αναζητήσουν στη βιβλιογραφία πιθανές άλλες βιομηχανικές χρήσεις τους.

Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση.

Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.

Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F.

Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX.

Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία:

5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Εφαρμοσμένη Πετρολογία – Βιομηχανικά Ορυκτά”, από Α. Κατερινόπουλο και Μ. Σταματάκη, Εκδ. Παν/μίου Αθηνών, 2005
  2. Ορυκτός Πλούτος της Ελλάδος”, Α. Τσιραμπίδης, Εκδόσεις Γιαχούδη, 2005
  3. Industrial Minerals and their uses”, P.A. Ciullo, 1996, Elsevier
  4. Introduction to industrial minerals”, D.A.C. Manning, 1995, Chapman & Hall, 1995

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Minerals (Open Source Journal)
  2. Industrial minerals

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος Υποχρεωτικό
Διδάσκων Ι.Κουκουβέλας, Καθηγητής, Π. Ξυπολιάς,  Καθηγητής, Σ. Κοκκάλας, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOL_048
Εξάμηνο σπουδών  6ο
Τίτλος μαθήματος  Άσκηση Υπαίθρου VΙ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Άσκηση υπαίθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  7ημ
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων / Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO324/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές που γνωρίζουν και κατανοούν σε ικανοποιητικό βαθμό τα αντικείμενα της Τεκτονικής Γεωλογίας και της πετρογραφίας και γνωρίζουν τις βασικές αρχές της γεωλογικής χαρτογράφησης. Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει προχωρημένες γνώσεις και δεξιότητες στην κατασκευή γεωλογικού χάρτη.

Ο φοιτητής με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζει και να ομαδοποιεί λιθολογίες σε εμφανίσεις κρυσταλλικών πετρωμάτων
  • Να αναγνωρίζει και να κατανοεί τα ιστολογικά στοιχεία των κρυσταλλικών πετρωμάτων
  • Να εκτελεί υπαίθριες μετρήσεις προσανατολισμού των ιστολογικών στοιχείων των πετρωμάτων
  • Να χαρτογραφεί και να χαρακτηρίζει γεωλογικές επαφές στην ύπαιθρο
  • Να χαρτογραφεί τεκτονικές δομές στην ύπαιθρο
  • Να κατασκευάζει και να συνθέτει γεωλογικούς χάρτες σε περιοχές μέτριας δυσκολίας
  • Να συνθέτει γεωλογικές τομές και καθώς και την τεκτονοστρωματογραφική διάθρωση της περιοχής με βάση τα στοιχεία που εμφανίζονται στο γεωλογικό χάρτη που κατασκεύασε.
  • Να συντάσσει μια πλήρη έκθεση γεωλογικού χάρτη.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις,
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον,
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
  • Ομαδοποίηση λιθολογιών με βάση την κλίμακα χαρτογράφησης
  • Αναγνώριση των ιστολογικών στοιχείων των κρυσταλλικών πετρωμάτων
  • Υπαίθριες μετρήσεις προσανατολισμού με τη γεωλογική πυξίδα
  • Αποτύπωση και ανάλυση μεσοσκοπικών γεωλογικών τομών
  • Χαρτογράφηση και χαρακτηρισμό των γεωλογικών επαφών
  • Χαρτογράφηση τεκτονικών δομών
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο καθοδήγηση των φοιτητών στην ύπαιθρο.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Άσκηση πεδίου  7ημ × 8 = 56
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη)  15
Συγγραφή εργασίας (με βάση στοιχεία που σύλλεξε στην ύπαιθρο) 45
 Σύνολο μαθήματος  116
 Αξιολόγηση φοιτητών Η αξιολόγηση γίνεται με Γραπτή ομαδική Εργασία που βασίζεται στα δεδομένα που συλλέχθηκαν στην ύπαιθρο καθώς και Προφορική Εξέταση επί της παραδοθείσας εργασίας.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία  
  1. Κουκουβέλας Ι., Κοκκάλας Σ., Ζυγούρη Β. 2010. Γεωλογία & Σεισμοί, Εκδόσεις Δίσιγμα, Θεσσαλονίκη, σελ. 415.
  2. Hollocher Κ. 2014. A pictorial guide to metamorphic rocks in the field. CRC Press/Balkema.
  3. Lisle R., Brabham P., Barnes J. 2011. Basic geological mapping. John Wiley & Sons, Ltd.
  4. Ξυπολιάς Π. 2009. Αζιμουθιακές προβολές στην Τεκτονική Γεωλογία. Εκδόσεις ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ, Αθήνα, σελ. 197.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων Σ. Κοκκάλας, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOL_046
Εξάμηνο σπουδών  6ο 
Τίτλος μαθήματος  Γεωδυναμική
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, εργαστηριακές ασκήσεις, Φροντιστήριο
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  5
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO387/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές που γνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές γνώσεις της Γεωλογίας και της Τεκτονικής Γεωλογίας. Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει προχωρημένες γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα που αφορούν στην κίνηση των λιθοσφαιρικών πλακών, τους μηχανισμούς που ελέγχουν τις κινήσεις αυτές καθώς και τις διεργασίες (π.χ. παραμόρφωση πετρωμάτων, μαγματισμός, μεταμόρφωση) που συνδέονται με τις κινήσεις αυτές

Ο φοιτητής με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τη δομή του εσωτερικού της γης
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τη δομή και τις διαφοροποιήσεις του φλοιού της γης
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τους τρόπους κίνησης των λιθοσφαιρικών πλακών
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τις δυνάμεις και τους μηχανισμούς του ελέγχουν την κίνηση των λιθοσφαιρικών πλακών
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τις διεργασίες (π.χ. παραμόρφωση πετρωμάτων, μαγματισμός, μεταμόρφωση) που συνδέονται με την απόκλιση, σύγκλιση και σύγκρουση των λιθοσφαιρικών πλακών
  • Να διαχωρίζει περιοχές του πλανήτη που έχουν σχηματιστεί λόγω κίνησης των λιθοσφαιρικών πλακών στην γεωλογική τους εξέλιξης από περιοχές που χαρακτηρίζονται από περιορισμένη κίνηση των λιθοσφαιρικών πλακών.
  • Να κατανοεί τη σημασία της κίνησης των λιθοσφαιρικών πλακών στο σχηματισμός των οροσειρών.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα κεφάλαια:

  1. Ιστορική εξέλιξη των κλασσικών θεωριών για την ορογένεση
  2. Η δομή του εσωτερικού της γης
  3. Κύρια τεκτονικά χαρακτηριστικά της λιθόσφαιρας
  4. Η κίνηση των λιθοσφαιρικών πλακών
  5. Αποκλίνουσες λιθοσφαιρικές πλάκες και συντηρητικά περιθώρια
  6. Συγκλίνοντα περιθώρια λιθοσφαρικών πλακών
  7. Σύγκρουση λιθοσφαιρικών πλακών – ορογένεση
  8. Ανατομία του ορογενούς-ορογενετική παραμόρφωση
Τρόπος παράδοσης
  1. Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με power point.
  2. Εργαστήρια με επίλυση δεκατριών προβλημάτων.
  3. Σε περίπτωση που υπάρχουν διαθέσιμες πιστώσεις δύναται να πραγματοποιηθεί δυο ημέρες άσκησης υπαίθρου για την καλύτερη κατανόηση των δομικών στοιχείων και της παραμόρφωσης στα περιθώρια μικροπλακών στην Κεντρική Ελλάδα..
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Χρήση της πλατφόρμας e-class με ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις 2×13=26 
 Εργαστηριακές ασκήσεις 2×13=26
Επίλυση εργαστηριακών ασκήσεων 2×13=26
Συγγραφή και παρουσίαση εργασίας 5χ7= 35
 Μελέτη βιβλιογραφίας 2χ6=12
 Σύνολο μαθήματος 125 
 Αξιολόγηση φοιτητών Η αξιολόγηση περιλαμβάνει: (α) Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου, στην ελληνική γλώσσα, οι οποίες περιλαμβάνουν ερωτήσεις, πολλαπλών επιλογών, σύντομων απαντήσεων, επίλυσης προβλημάτων, ανάπτυξης γνώσης και κατανόησης του περιεχομένου του μαθήματος (30% του τελικού βαθμού), (β) τέσσερις γραπτές προόδους στο σύνολο, μια ανά θεματική ενότητα του μαθήματος (30% του τελικού βαθμού) και (γ) εργασία και παρουσίαση ειδικών θεμάτων που προτείνονται από τον διδάσκοντα (20% του τελικού βαθμού). (δ) επίλυση εργαστηριακών ασκήσεων στην αίθουσα (20% του τελικού βαθμού).
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Κοκκάλας Σ. 2012. Γεωδυναμική. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρώ
  2. D. Turcotte and G. Schubert, 2002. Geodynamics (2nd Edition), Cambridge University Press.
  3. Kearey, K. Klepeis, F. Vine, 2009. Global tectonics, 3rd Edition, Wiley-Blackwell.
-Σχετικά ακαδημαικά περιοδικά:  Journal of Geodynamics, Tectonophysics, Tectonics

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Ν. Δεπούντης, Επίκ. Καθηγητής 
Κωδικός μαθήματος  GEOL_047
Εξάμηνο σπουδών  6ο
Τίτλος μαθήματος  Τεχνική Γεωλογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις , Εργαστηριακές Ασκήσεις, Άσκηση Υπαίθρου 
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ) , 2(ΕΡΓ) , 1(ΑΥ)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής (Γεωλογία) και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων (Τεχνική)
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Κανένα
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική. Η διδασκαλία μπορεί να γίνει και στην Αγγλική στην περίπτωση παρουσίας αλλοδαπών φοιτητών       
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO345/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα δίνει τη θεωρητική και αντικειμενική γνώση που σχετίζεται με την αναγνώριση και τον προσδιορισμό της φυσικής και μηχανικής συμπεριφοράς των γεωλογικών σχηματισμών, στα πλαίσια του σχεδιασμού και της μελέτης - κατασκευής των τεχνικών έργων.

Ο φοιτητής κατέχει νοητικές και πρακτικές δεξιότητες και έχει τη δυνατότητα:

  • Αξιοποίησης τεχνογνωσίας για την εκτίμηση των φυσικών - μηχανικών παραμέτρων των εδαφικών σχηματισμών μέσω εργαστηριακών και επιτόπου μεθοδολογιών και προσομοιώσεων (χρήση κατάλληλων μεθόδων, υλικών και οργάνων)
  • Εφαρμογής γνώσεων και δημιουργικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων σχετικών με τις ιδιαίτερες και απρόβλεπτες γεωλογικές συνθήκες που θα συναντηθούν κατά το σχεδιασμό του τεχνικού έργου (κατάλληλη δειγματοληψία σε βάθος, δυνητικές αστοχίες βραχομάζας κ.λπ.)

 Επίσης ο φοιτητής στο εργασιακό περιβάλλον έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί:

  • με επάρκεια στη διεπιστημονικότητα που απαιτούν τα τεχνικά έργα (μελέτη - κατασκευή)
  • με υπευθυνότητα και αξιοπιστία στην περίπτωση αυτόνομης απασχόλησης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Εδαφικοί σχηματισμοί (εδάφη): γένεση, σύσταση – δομή, φυσικές ιδιότητες, ιδιότητες ταξινόμησης (διαβάθμιση, συνεκτικότητα, ενεργότητα), διόγκωση, περιγραφή - ταξινόμηση, μηχανική συμπεριφορά (διατμητική αντοχή - κριτήρια θραύσης,  παραμορφωσιμότητα - στερεοποίηση).
  2. Βραχώδες υλικό (βράχια): σύσταση – δομή, ταξινόμηση, φυσικές παράμετροι, μηχανική αντοχή, κριτήρια θραύσης, παραμορφωσιμότητα, ταξινόμηση ακέραιου πετρώματος
  3. Ασυνέχειες βραχωδών σχηματισμών: παράμετροι μηχανικής περιγραφής (προσανατολισμός, απόσταση, εξάπλωση, αντοχή τοιχωμάτων, τραχύτητα, άνοιγμα), μετρήσεις από δειγματοληπτικές γεωτρήσεις.
  4. Δειγματοληπτικές γεωτρήσεις για γεωτεχνικές έρευνες: σκοπός εκτέλεσης, βάθος διάτρησης - διάταξη, διάμετρος δείγματος, γεωτρητικός εξοπλισμός - γεωτρύπανα, μέθοδοι δειγματοληψίας εδαφικών και βραχωδών σχηματισμών, συσκευασία - φύλαξη, εξέταση και περιγραφή δειγμάτων, δείκτες πυρηνοληψίας και RQD, σύνταξη γεωτεχνικών τομών γεωτρήσεων.
  5. Επιτόπου δοκιμές γεωτεχνικής: δοκιμή πρότυπης διείσδυσης (SPT), δοκιμή στατικής πενετρομέτρησης (CPT), δοκιμή πρεσσιομέτρησης (MPM), δοκιμή crosshole, δοκιμές διαπερατότητας - εισπιέσεων (Maag, Lefranc, Lugeon)
  6. Εργαστηριακές Ασκήσεις σε: (α) εργαστηριακές δοκιμές εδαφικών σχηματισμών (Εδαφομηχανικής) σύμφωνα με τις πρότυπες προδιαγραφές ASTM, BS και Ε105-86, (β) επιτόπου δοκιμές γεωτεχνικής σύμφωνα με τις πρότυπες προδιαγραφές  ASTM, BS και Ε106-86
  7. Άσκηση υπαίθρου σε επιτόπου δοκιμές γεωτεχνικής για τη μελέτη - κατασκευή συγκοινωνιακών τεχνικών έργων και υποβολή εργασίας
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πλήροφορίας και Επικοινωνίας (power point) στη διδασκαλία
  • Ηλεκτρονική Παράδοση των Εργαστηριακών Ασκήσεων σε αρχεια pdf ατομικά σε κάθε φοιτητή, σε εβδομαδιαία βάση, δύο (2) ημέρες πριν την εκπαιδευτική διαδικασία, μετά από την αρχική εγγραφή του στην ιστοσελίδα του Εργαστηρίου Τεχνικής Γεωλογίας με χρήση ατομικού κωδικού πρόσβασης.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις 2×13=26 
 Εργαστηριακή Άσκηση (13 ασκήσεις): Ασκήσεις εκτέλεσης και εξαγωγής αποτελεσμάτων σε: (α) εργαστηριακές δοκιμές εδαφών (Εδαφομηχανικής), και (β) επιτόπου δοκιμών Γεωτεχνικής 2×13=26 
Άσκηση υπαίθρου σε επιτόπου δοκιμές γεωτεχνικής για τη μελέτη - κατασκευή συγκοινωνιακών τεχνικών έργων και υποβολή εργασίας 13
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη - αυτοτελής) 85
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα: Ελληνικά (Αγγλικά για Erasmus)

Ι) Αξιολόγηση Εργαστηριακών Ασκήσεων (30%):

(α) Κάθε Άσκηση παραδίδεται επιλυμένη την επόμενη εβδομάδα από την εκπαιδευτική της διαδικασία, διορθώνεται , βαθμολογείται και επιστρέφεται στο φοιτητή. Υπολογίζεται ο μέσος όρος όλων των ασκήσεων (α)

((β) γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει  την επίλυση εργαστηριακών ασκήσεων

Τελική Αξιολόγηση (I) = (α)*9% + (β)*21%

ΙΙ) Τελική Γραπτή Εξέταση Μαθήματος   (70%):

Δέκα (10) Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Τεχνικά Βιβλία :

  1. Τεχνική Γεωλογία (2002). Γ. Κούκης, Ν. Σαμπατακάκης Εκδόσεις Παπασωτηρίου, σελ. 514.
  2. Engineering Geology. Principle and practice (2009). D.G. Price, Springer.
  3. Engineering Geology (2007). F.G. Bell. Second edition. B.H.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Bulletin of Engineering Geology and the Environment. Springer
  2. Engineering Geology. Elsevier.
  3. Geotechnical and Geological Engineering. Springer