| Σχολή | 
 ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 
| Τμήμα | 
 ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 
| Επίπεδο σπουδών | 
 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | 
| Κατηγορία μαθήματος | 
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ | 
| Διδάσκων | 
Κ. Νικολακόπουλος Καθηγητής, Ε. Σιμώνη ΕΔΙΠ | 
| Κωδικός μαθήματος | 
GEOL_024 | 
| Εξάμηνο σπουδών | 
 3ο  | 
| Τίτλος μαθήματος | 
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ | 
| Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες | 
Θεωρία+Εργαστήριο+Φροντιστήριο | 
| Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 
1(Θ.), 2(Εργ.) | 
| Πιστωτικές μονάδες | 
4 | 
| Τύπος μαθήματος | 
Επιστημονικής Περιοχής | 
| Προαπαιτούμενα μαθήματα | 
 ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΣΠ (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ Β ΕΞΑΜΗΝΟΥ) | 
| Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων | 
 ΕΛΛΗΝΙΚΗ | 
| Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | 
 ΝΑΙ (στην Αγγλική) | 
| Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) | 
 https://eclass.upatras.gr/courses/GEO307/ | 
| Μαθησιακά αποτελέσματα | 
 Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση  των φοιτητών με τα γεω-χωρικά δεδομένα και στην εισαγωγή των φοιτητών στις τεχνολογίες των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών και της Τηλεπισκόπησης. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια μπορεί: 
- Να διαχωρίζει τις έννοιες της αναλογικής και της ψηφιακής εικόνας και να υπολογίζει τα στατιστικά της ψηφιακής εικόνας.
 
- Να διαχωρίζει τα γεωγραφικά δεδομένα σε διανυσματικά και δεδομένα καννάβου, και τις πληροφορίες σε χωρικές και μη.
 
- Να εισάγει, αποθηκεύει, ομογενοποιεί, διαχειρίζεται και επεξεργάζεται γεωγραφικά και γεωλογικά δεδομένα σε ενιαίες βάσεις γεωχωρικών δεδομένων.
 
- Να δημιουργεί και να επεξεργάζεται ψηφιακές βάσεις δεδομένων
 
- Να αναγνωρίζει τις πλέον διαδεδομένες δορυφορικές εικόνες και να τις εισάγει σε περιβάλλον ΓΣΠ.
 
- Να χρησιμοποιεί γεωγραφικά και γεωλογικά δεδομένα σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών για την παραγωγή χαρτών.
 
 
 Επιπλέον, στο τέλος του εξαμήνου ο φοιτητής έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες: 
- Ικανότητα να επιδεικνύει γνώση και κατανόηση των βασικών εννοιών, που σχετίζονται με την Τηλεπισκόπηση και τα ΓΣΠ.
 
- Να βελτιώνει την ποιότητα των εικόνων, να δημιουργεί έγχρωμα σύνθετα και να προβαίνει στην ερμηνεία τους.
 
- Να προβαίνει σε γεωμετρική διόρθωση δορυφορικών εικόνων και γεωναφορά χαρτών και να ψηφιοποιεί δεδομένα από αυτά.
 
- Να δημιουργεί ΨΜΕ από ψηφιοποίηση ισοϋψών και να παράγει τοπογραφικές και υψομετρικές τομές.
 
- Να παράγει χάρτες με συνδυασμένη χρήση δεδομένων τηλεπισκόπησης και ΓΣΠ
 
 
 | 
| Γενικές Ικανότητες | 
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 
- Λήψη αποφάσεων
 
- Αυτόνομη εργασία
 
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
 
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
 
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον 
 
 
 | 
| Περιεχόμενο μαθήματος | 
 Το μάθημα είναι οργανωμένο σε τέσσερις κύκλους διδασκαλίας όπως περιγράφονται στη συνέχεια.  
 Κύκλος Α: 
- Διανυσματικά δεδομένα και δεδομένα καννάβου, Χωρικά και μη δεδομένα,
 
- Αναλογική και ψηφιακή εικόνα, ιστογράμματα και στατιστικές παράμετροι εικόνας (παράμετροι κατανομής)
 
- Δορυφόροι και Δέκτες τηλεπισκόπησης, ηλεκτρομαγνητικό φάσμα.
 
- Αλληλεπίδραση της Ηλεκτρομαγνητικής (ΗΜ) ακτινοβολίας με την ύλη, αλληλεπίδραση ΗΜ ακτινοβολίας με την ατμόσφαιρα.
 
 
Κύκλος Β: 
- Χωρική Ανάλυση
 
- Χωρική παρεμβολή
 
- Ψηφιοποίηση και διόρθωση ισοϋψών, δημιουργία Ψηφιακού Μοντέλου Αναγλύφου, θεωρία επίδρασης του τοπογραφικού αναγλύφου, δημιουργία ορθοεικόνων.
 
 
Κύκλος Γ:                                
- Διαχείριση Γεωχωρικών δεδομένων, επεξεργασία και ομογενοποίηση δεδομένων,
 
- Συνδυαστική χρήση και επεξεργασία δεδομένων
 
- Δημιουργία γεωχωρικών βάσεων δεδομένων
 
 
Κύκλος Δ: 
- ΓΣΠ και διαδικτυακές πλατφόρμες-εφαρμογές
 
- Δημιουργία χαρτών
 
- Χαρτογράφηση με συνδυασμένη χρήση δορυφορικών δεδομένων και Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών. 
 
 
 | 
| Τρόπος παράδοσης | 
Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με PowerPoint.  | 
| Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών | 
Εργαστήρια με χρήση εξειδικευμένων λογισμικών Γεωγραφικών συστημάτων Πληροφοριών (ESRI, ARCGIS) και ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας (ERDAS IMAGINE) στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος.  Εκπαίδευση των φοιτητών στη χρήση GPS στο πεδίο. | 
| Οργάνωση διδασκαλίας | 
 
| Δραστηριότητα | 
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου | 
 
| Διαλέξεις Θεωρίας | 
1×13=13 | 
 
| Εργαστηριακές ασκήσεις ΓΣΠ και Τηλεπισκόπησης  | 
2×13=26 | 
 
| Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων | 
1×13=13 | 
 
| Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας | 
48 | 
 
|  Σύνολο μαθήματος | 
 100 | 
 
 
 | 
|  Αξιολόγηση φοιτητών | 
- Γραπτή εξέταση (70%)
 
- Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση (30%)
 
 
 | 
| Προτεινόμενη βιβλιογραφία | 
-  "Τηλεπισκόπηση (Αρχές, Ψηφιακή ανάλυση εικόνας, Εφαρμογές)" Γ. Σκιάνης Κ. Νικολακόπουλος, Δ. Βαϊόπουλος, Εκδόσεις ΙΩΝ 2012. σελ. 336.
 
- "Τηλεπισκοπηση-Φωτοερμηνεία στις Γεωεπιστήμες", Θεόδωρος Αστάρας, εκδόσεις Αϊβάζη 2011, σελ. 484.
 
- Εργαστηριακές Σημειώσεις: "Εργαστηριακές ασκήσεις ψηφιακής επεξεργασίας δεδομένων τηλεανίχνευσης σε συνδυασμό με Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών", Δ. Βαϊόπουλος Γ. Σκιάνης Κ. Νικολακόπουλος, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Αθηνών 2006, σελ. 178. 
 
 
 |