Τμήμα Γεωλογίας

Άσκηση Υπαίθρου VIIΙ

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Διδάσκων Συντονιστής: Ι. Κουκουβέλας, Καθηγητής, Διδάσκοντες: Σ. Καλαϊτζίδης Αναπλ. Καθηγητής, Γ. Ηλιόπουλος Αναπλ. Καθηγητής, Ε. Ζαγγανά Αναπλ. Καθηγήτρια, Δ. Παπούλης,  Καθηγητής, Α. Ζεληλίδης, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_069
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος Άσκηση Υπαίθρου ΙIIΙ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες Άσκηση υπαίθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  7 ημέρες
Πιστωτικές μονάδες  3
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων / Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Τεκτονική, Γεωδυναμική, Γεωλογικές Χαρτογραφήσεις, Ενεργειακές Πηγές και Ενεργειακές Πρώτες Ύλες, Ορυκτοί Άνθρακες, Κοιτασματολογία, Υδρογεωλογία, Ιζηματολογία, Ανάλυση Ιζηματογενών λεκανών, Γεωλογία Πετρελαίων, Εισαγωγή στη Μεταλλευτική Εξερεύνηση και τη Γεωλογία Μεταλλείων
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)
Μαθησιακά αποτελέσματα

Η Άσκηση υπαίθρου VIII περιλαμβάνει δύο ημέρες (2 μονοήμερες ασκήσεις υπαίθρου) στα πλαίσια του μαθήματος «Κοιτασματολογία», και πέντε (5) ημέρες άσκησης υπαίθρου στα πλαίσια του μαθήματος «Γεωλογία Ελλάδος» ως Συνθετικής Άσκησης Υπαίθρου 4ου έτους

Το μάθημα απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές που γνωρίζουν και κατανοούν σε ικανοποιητικό βαθμό τα αντικείμενα της Κοιτασματολογίας και της Γεωλογίας Ελλάδας ώστε να κατανοήσουν σειρά γεωλογικών εφαρμογών στις περιοχές όπου θα γίνουν οι ασκήσεις υπαίθρου. Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες στην αναγνώριση κοιτασμάτων και την εξοικείωση με τη γεωλογική διάρθρωση του Ελληνικού χώρου.

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της άσκησης αυτής είναι πολλαπλοί. Καθώς η άσκηση αυτή πραγματοποιείται κατά το 8ο εξάμηνο σπουδών, και αφού οι φοιτητές του τμήματος Γεωλογίας έχουν σχεδόν ολοκληρώσει το πρόγραμμα σπουδών τους και έχουν αποκομίσει γνώσεις και δεξιότητες πάνω στην επιστήμη της γεωλογίας καλούνται με τις ασκήσεις αυτές, να δουν και να ασκηθούν στο πεδίο σε πραγματικές συνθήκες και να εξετάσουν διαφορετικές περιπτώσεις αντικειμένων όλων των κύριων μαθημάτων του προγράμματος σπουδών του Τμήματος Γεωλογίας όπως Γεωλογία Ελλάδας, Τεκτονική, Γεωδυναμική, Ιζηματολογία, Στρωματογραφία, Πετρογραφία, Ορυκτολογία, Πετρολογία, Κοιτασματολογία, Ενεργειακές Πρώτες Ύλες, Παλαιοντολογία, Υδρολογία, Υδρογεωλογία, Γεωμορφολογία, Παλαιοντολογία, Τεχνική Γεωλογία κ.ά.

Ο φοιτητής με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τα γεωλογικά περιβάλλοντα σε σχέση με την πιθανή παρουσία μεταλλοφόρων σωμάτων στον Ελληνικό χώρο
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τις μεθόδους συλλογής γεωλογικών δεδομένων κοιτασματολογικού ενδιαφέροντος
  • Να εξοικειωθεί με τις διαδικασίες εξερεύνησης, εμπλουτισμού και επεξεργασίας μεταλλευμάτων
  • Να αναγνωρίζει τη στρωματογραφική και την τεκτονοστρωματογραφική διάρθρωση των Ελληνίδων οροσειρών
  • Να συντάσσει μια έκθεση κοιτασματολογικού περιεχομένου ή και γεωλογικής διάρθρωσης των Ελληνίδων Οροσειρών.
  • Nα γνωρίσει μερικά από τα πιο σημαντικά απολιθώματα θηλαστικών και να μάθει για την εξελιξη των παλαιοπεριβαλλόντων των τελευταίων δέκα εκατομυρρίων ετών της βορειοδυτικής Ελλάδας
  • Να μάθει για την εξέλιξη των παράκτιων μεταβατικών περιβαλλόντων της Δυτικής Ελλάδας
  • Να γνωρίσει τα υδάτινα συστήματα, όπως λίμνες, λιμνο-θάλασσες και δελταϊκά περιβάλλοντα, καθώς και τα καρστικά συστήματα της Δυτικής Ελλάδος.
  • Να κατανοήσει το ρόλο των καρστικών πηγών, καθώς και να αντιληφθεί την εφαρμογή των σχεδίων διαχείρισης του νερού αναφορικά με την ύδρευση και άρδευση των Περιοχών της άσκησης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις,
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον,
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος

1 ημέρα στη Μεταλλογενετική Επαρχία Παρνασσού – Βωξιτικά κοιτάσματα και μονάδες επεξεργασίας.

1 ημέρα στα Μεταλλεία Αγ. Ιωάννη, Εταιρείας «ΛΑΡΚΟ Α.Ε.» στην περιοχή του Κόκκινου, Ν. Βοιωτίας.

5ήμερη Συνθετική Άσκηση: στα πλαίσια της άσκησης αυτής οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να δουν και να εξετάσουν από κοντά τα πετρώματα και τους σχηματισμούς σε επτά από τις έντεκα κύριες γεωτεκτονικές ενότητες του Ελληνικού χώρου, τηνΙόνια ενότητα, και τις ενότητες  Τριπόλεως,  Πίνδου, Πελαγονική, Αξιού, Περιροδοπική και Σερβομακεδονική, καλύπτοντας πολύ μεγάλο μέρος της Γεωλογίας του Ελληνικού χώρου. Επίσης επισκέπτονται παράκτια συστήματα όπως οι λιμνοθάλασσες του Μεσολογγίου και του Αιτωλικού, οι εκβολές του Αχελώου ποταμού, καρστικές πηγές, εγγειοβελτιωτικά δίκτυα, πόλγες σαν υδρογεωλογικά και γεωμορφολογικά παραδείγματα. Επίσης μελετώνται οι επιφανειακές εμφανίσεις του Ηωκαίνου-Μειοκαίνου, αποθέσεων  βαθιάς θάλασσας στην λεκάνη προχώρας της Πίνδου και της Μεσοελληνικής αύλακας, όπου αναπτύσσονται  αποθέσεις δελταϊκών ριπιδίων και δελταϊκές αποθέσεις , από τα Γιάννενα μέχρι τα Γρεβενά και και  την Καλαμπάκα. Σημαντικό μέρος της άσκησης αποτελούν οι επισκέψεις σε μεταλλεία, ορυχεία, κοιτάσματα και μονάδες επεξεργασίας μεταλλικών και βιομηχανικών ορυκτών, καθώς και λιγνίτη, στις εγκαταστάσεις μερικών από τις μεγαλύτερες εξορυκτικές εταιρίες της Ελλάδας. Τέλος πραγματοποιούνται επισκέψεις σε παλαιοντολογικά μουσεία των περιοχών, όπου επιτυγχάνεται η γνωριμία με κάποια από τα πιο σημαντικά απολιθώματα του Ελληνικού χώρου.

Συνοπτικά οι εκπαιδευτικές ενότητες του μαθήματος περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

  • Βασικές έννοιες αναγνώρισης και περιγραφής κοιτασμάτων στο πεδίο
  • Ομαδοποιήσεις λιθολογιών με βάση κοιτασματολογικούς χαρακτήρες
  • Μέθοδοι συλλογής δεδομένων στις Ελληνίδες Οροσειρές
  • Κατασκευή γεωλογικών τομών
  • Σύνθεση της στρωματογραφικής ή της τεκτονοστρωματογραφικής διάθρωσης
  • Υδρολογικά – Υδρογεωλογικά περιβάλλοντα της Δυτικής Ελλάδος
  • Υπαίθρια ιζηματολογικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τη γεωλογία πετρελαίων
  • Παλαιοντολογική υπαίθρια εργασία
  • Σύνταξη έκθεσης.
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο καθοδήγηση των φοιτητών στο πεδίο.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Χρήση της πλατφόρμας e-class με ψηφιακή διάθεση των οδηγών ασκήσεων υπαίθρου.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Θεωρία
Άσκηση πεδίου 7ημΧ8=56
Μελέτη-Συγγραφή εργασίας
 34
 Σύνολο μαθήματος  90
 Αξιολόγηση φοιτητών Η αξιολόγηση γίνεται με Γραπτή ομαδική Εργασία που βασίζεται στα δεδομένα που συλλέχθηκαν στην ύπαιθρο καθώς και Προφορική Εξέταση επί της παραδοθείσας εργασίας.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία