Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό Επιλογής
Διδάσκων  Σ. Κοκκάλας, Καθηγητής, Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής, Ε. Σώκος, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  Geol_017
Εξάμηνο σπουδών  2ο 
Τίτλος μαθήματος  Βασικές εφαρμογές Η/Υ στη Γεωλογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ, ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  1Θ+2ΕΡΓ
Πιστωτικές μονάδες  3
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  OXI
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων και η εξοικείωση των πρωτοετών φοιτητών με υπολογιστικές μεθόδους και λογισμικά που θα αποτελέσουν σημαντικά βοηθητικά εργαλεία στη συνέχεια των σπουδών τους. 
Γενικές Ικανότητες  
Περιεχόμενο μαθήματος

 Υπολογιστικά Φύλλα στο MS-Office

  • Εισαγωγή δεδομένων
  • Βασικές συναρτήσεις και εκτέλεση απλών πράξεων
  • Εισαγωγή πολύπλοκων συναρτήσεων και η γραφική τους απεικόνιση
  • Κατάλογοι δεδομένων-Ταξινόμηση-Μερικά Αθροίσματα-Φίλτρα

 Λογισμικά για κατασκευή και ανάλυση γραφημάτων δυο αξόνων

  • Συσχέτιση δυο γεωλογικών παραμέτρων
  • Απεικόνιση και μονομεταβλητών γεωλογικών δεδομένων

 Λογισμικά για κατασκευή και ανάλυση γραφημάτων τριών αξόνων

  • Συστήματα συντεταγμένων και εισαγωγή δεδομένων
  • Κατασκευή χαρτών ισοπληθών καμπύλων
  • Κατασκευή απλών τρισδιάστατων μοντέλων επιφανείας
  • Επικαλύψεις χαρτών

 Λογισμικά για την κατασκευή επιφανειακών κατανομών γεωλογικών παραμέτρων (surfer)

  • Βασικές χαρτογραφικές έννοιες
  • Καθορισμός ορίων επιφανειακών κατανομών
  • Μέθοδοι παρεμβολής χωρικών δεδομένων
  • 2D και 3D αναπαραστάσεις
  • Παραδείγματα χωρικών γεωλογικών παραμέτρων

 Λογισμικά επεξεργασίας περιθλασιμέτριας ακτίνων Χ

  • Αξιολόγηση αποτελεσμάτων περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ με τη χρήση εξειδικευμένου λογισμικού πακέτου και των σχετικών βάσεων δεδομένων
  • Χρήση εξειδικευμένου λογισμικού πακέτου για την διαχείριση και επεξεργασία πρωτογενών ορυκτολογικών και πετρολογικών δεδομένων.
  • Χρήση λογισμικού επεξεργασίας φηφιακής εικόνας, ανοικτού κώδικα (πλατφόρμα  Java) για την ποιοτική και ποσοτική επεξεργασία ορυκτολογικών και ιστολογικών χαρακτηριστικών ορυκτολογικού και πετρολογικού υλικού.

 Λογισμικό Matlab, βασικές αρχές

  • Λογισμικό Matlab, βασικές αρχές λειτουργίας, βασικές εντολές
  • Αρχεία δεδομένων, εισαγωγή, επεξεργασία, δημιουργία διαγραμμάτων
  • Επεξεργασία δεδομένων σε κάναβο, δημιουργία χαρτών ισοκαμπυλών
Τρόπος παράδοσης
  •  Παραδόσεις στην αίθουσα διδασκαλίας
  •  Ασκήσεις µε χρήση προγραμμάτων πληροφορικής στο Υπολογιστικό Κέντρο του Τμήματος
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Χρήση της πλατφόρμας e-class με ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων. Πραγματοποιούνται σεμιναριακά μαθήματα στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος για την επίλυση των εργαστηριακών ασκήσεων με τη χρήση κατάλληλων λογισμικών.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  13 × 1 = 13
 Εργαστήρια 13 × 2= 26 
Αυτοτελής μελέτη 13×3= 39
 Σύνολο μαθήματος  78
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

 ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Προφορική εξέταση: Οι φοιτητές υποχρεούνται σε ανελλιπή παρακολούθηση των εργαστηριακών ασκήσεων και στην παράδοση των αποτελεσμάτων του συνόλου των ασκήσεων

Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση.

Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.

Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F.

Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX.

Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία:

5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A

Προτεινόμενη βιβλιογραφία  Σημειώσεις-εγχειρίδια εφαρμογής των λογισμικών 

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Α. Χρυσανθοπούλου, ΕΕΠ Διδασκαλείο Ξένων Γλωσσών
Κωδικός μαθήματος  GEOL_016
Εξάμηνο σπουδών  2ο
Τίτλος μαθήματος  Ορολογία  της Γεωλογίας στα Αγγλικά ΙΙ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις , Εργαστηριακές Ασκήσεις  
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  3  ΘΕΩΡΙΑ
Πιστωτικές μονάδες  3
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Αγγλική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO349/
Μαθησιακά αποτελέσματα
  • Kατανόηση και ανάλυση αυθεντικού υλικού (κείμενα που αναφέρονται στο επιστημονικό τους αντικείμενο) με διδασκαλία εστιασμένη αποκλειστικά στη ανάπτυξη δεξιοτήτων  στη χρήση  της γλώσσας  για ειδικούς σκοπούς.
  • Η εξοικείωση με την ικανοποιητική χρήση όσο το δυνατόν περισσότερου υλικού με ακαδημαϊκό προσανατολισμό και περιεχόμενο σχετικό με το αντικείμενο σπουδών
Γενικές Ικανότητες
  • Βελτίωση των δεξιοτήτων στη χρήση της γλώσσας και του επιστημονικού λόγου  
  • Βελτίωση του γραπτού και προφορικού λόγου για Ειδικούς σκοπούς. 
Περιεχόμενο μαθήματος  Ορολογία στη Γεωλογία: Υλικά της Γης, Ενεργειακές  πηγές, Τεκτονική  Γεωλογία, Ηφαιστειολογία , Πετρέλαιο
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  3×13=39
 Γλωσσικές ασκήσεις μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class  36
 Σύνολο μαθήματος  75
 Αξιολόγηση φοιτητών

 Γλώσσα: Αγγλική

  • Γραπτή Τελική Εξέταση Μαθήματος   (90%):
  • Παρακολούθηση  (10% )
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. A Dictionary of Earth Sciences (3rd ed.) (2008), OUP.
  2. A Dictionary of Geology and Earth Sciences (4th ed), (2013) OUP.
  3. The Penguin Dictionary of Geology by Philip Kearey.
  4. Lexicon 4γλωσσο λεξικό επιστημονικών και τεχνικών (2004), University Studio Press. Δερμιτζάκης Μ. (1994).
  5. Γλωσσάριο Γεωλογικών Εννοιών, Αθήνα.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Σ. Βασιλόπουλος, Μέλος ΔΕΠ Επιστημών της Εκπ/σης και Κοινωνικής Εργασίας
Κωδικός μαθήματος  GEOL_015
Εξάμηνο σπουδών  2ο
Τίτλος μαθήματος  ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις και Εργαστηριακή Άσκηση
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  3 ΘΕΩΡΙΑ
Πιστωτικές μονάδες  3
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/PDE1359/
Μαθησιακά αποτελέσματα Με το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα έχουν αναπτύξει προβληματισμό αναφορικά με τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, τις αναπτυξιακές ανάγκες ή ψυχοκοινωνικές δυσκολίες των παιδιών και εφήβων. Επιπλέον, θα έχουν κατανοήσει τις αρχές και μεθόδους σχεδιασμού και υλοποίησης μιας ομάδας συμβουλευτικής για παιδιά και εφήβους και τους θεραπευτικούς παράγοντες που δρουν σε αυτή, καθώς και τη σημασία του ομαδικού κλίματος και της στάσης/συμπεριφοράς του συντονιστή για την επίτευξη ομαδικών ψυχοπαιδαγωγικών στόχων. 
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση πληροφοριών αναφορικά με την συμβουλευτική αντιμετώπιση ενός προβλήματος ψυχοκοινωνικής προσαρμογής
  • Σχεδιασμός ομαδικού ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος
  • Υλοποίηση του ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος
  • Αξιολόγηση του ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος και διορθωτικές αλλαγές 
Περιεχόμενο μαθήματος Η αναγκαιότητα της σχολικής συμβουλευτικής στον σύγχρονο κόσμο. Δυνατότητες ανάληψης από τον εκπαιδευτικό συμβουλευτικών υποχρεώσεων. Περιοχές συμβουλευτικής δραστηριότητας του εκπαιδευτικού. Ψυχοκοινωνικές δυσκολίες στην παιδική και εφηβική ηλικία. Ψυχοεκπαιδευτικές ομάδες: σχεδιασμός - δομή - υλοποίηση.  Θεωρητικό πλαίσιο για τις ομαδικές διαδικασίες (θεραπευτικοί παράγοντες, ομαδικό κλίμα, θεραπευτική συμμαχία). Παραδείγματα ψυχοκπαιδευτικών ομάδων για παιδιά και εφήβους.   
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  3×13=39
 Εργαστηριακή Άσκηση: Άσκηση διεκπεραίωσης μιας συμβουλευτικής συνεδρίας, ατομικής ή ομαδικής, τηρώντας τις βασικές αρχές και δεξιότητες συμβουλευτικής. Τήρηση εβδομαδιαίου ημερολογίου συμβουλευτικής δραστηριότητας.    36
 Σύνολο μαθήματος 75 
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα: Ελληνικά

Ι) Αξιολόγηση Εργαστηριακής Άσκησης (30%):

Η Άσκηση (ημερολόγιο) παραδίδεται συμπληρωμένη μία εβδομάδα πριν από την τελική γραπτή εξέταση.

ΙΙ) Γραπτή Τελική Εξέταση Μαθήματος   (70%):

Δέκα (10) Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης και Περιεκτική Ανάπτυξη ενός Θέματος Κρίσης. 
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Βασιλόπουλος, Σ., Μπρούζος, Α., & Μπαούρδα, Β. (2016) Ψυχοεκπαιδευτικά ομαδικά προγράμματα για παιδιά και εφήβους. Εκδόσεις Gutenberg.
  2. Βασιλόπουλος, Σ., Κουτσοπούλου, Ι., & Ρέγκλη, Δ. (2011). Ψυχοεκπαιδευτικές ομάδες για παιδιά. Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα.
  3. Brown, N. W. (2004). Psychoeducational groups: Process and practice. NY: Brunner-Routledge.
  4. Corey, M. S. & Corey, G. (2006). Groups: process and practice. Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole.

 Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal for specialists in group work. Routledge
  2. European Journal of Counselling Psychology.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Ζ. Ρουμελιώτη, Επίκ. Καθηγήτρια, Π. Παρασκευόπουλος, ΕΔΙΠ, Π. Στεφανόπουλος ΕΔΙΠ
Κωδικός μαθήματος  Geol_021
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος  Γεωφυσική
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις, Εργασία Πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Υποβάθρου, Γενικών γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.upatras.gr/courses/GEO343/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις αρχές και τις μεθόδους διασκόπησης της Γεωφυσικής. Με την επιτυχή ολοκλήρωσή του ο φοιτητής θα πρέπει:

  • Να κατανοεί τις βασικές έννοιες της Γεωφυσικής
  • Να γνωρίζει τη δομή του εσωτερικού της Γης και τις βασικές αρχές των μεθόδων μελέτης του
  • Να γνωρίζει τις αρχές και τα βήματα εφαρμογής των συχνότερα εφαρμοζόμενων μεθόδων γεωφυσικής διασκόπησης (σεισμικές, ηλεκτρικές, μαγνητικές, βαρυτικές, ηλεκτρομαγνητικές)
  • Να μπορεί να διακρίνει την καταλληλότερη μεταξύ των διάφορων γεωφυσικών μεθόδων για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας
Γενικές Ικανότητες
  • Ικανότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση νέων τεχνολογιών
  • Ικανότητα σύνθεσης πολυ-επιστημονικής πληροφορίας
  • Ικανότητα σχεδιασμού μετρήσεων πεδίου
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Αντικείμενο, κλάδοι, σύντομη ιστορία, σημασία και τρόποι έρευνας της Γεωφυσικής
  • Δομή και σύσταση του εσωτερικού της Γης
  • Γεωδυναμική, Θεωρία των Λιθοσφαιρικών Πλακών
  • Θερμότητα του εσωτερικού της Γης
  • Βαρυτικό πεδίo: ένταση και δυναμικό, προσδιορισμός και μετρήσεις, γεωειδές και ελλειψοειδές, ισοστασία, κατανομή των βαρυτικών ανωμαλιών της Γης, παλίρροιες
  • Μαγνητικό πεδίο: μεγέθη και μεταβολές, αίτια, μετρήσεις, τελλουρικά ρεύματα, παλαιομαγνητισμός
  • Βασικές αρχές σεισμικών, βαρυτικών, μαγνητικών, ηλεκτρικών και ηλεκτρομαγνητικών μεθόδων διασκόπησης
  • Σύγχρονες επεκτάσεις της γεωφυσικής έρευνας στη μελέτη άλλων πλανητών
Τρόπος παράδοσης
  • Διαλέξεις στην αίθουσα διδασκαλίας και εργαστηριακές ασκήσεις
  • Επιδείξεις μεθόδων διασκόπησης στο πεδίο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Ασκήσεις εργαστηρίου με χρήση Η/Υ
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω email και e-class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2×13=26 
Ασκήσεις πράξης που εστιάζουν στην κατανόηση και εφαρμογή των εννοιών  2×13=26 
Επιδείξεις μεθόδων και εξοπλισμού στο πεδίο 10
Επίλυση πρόσθετων ασκήσεων. Περαιτέρω ανάλυση ασκήσεων εργαστηρίου 20
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 20
Αυτοτελής μελέτη 48
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γραπτή εξέταση (70%)  - Γραπτές αναφορές εργαστηριακών ασκήσεων (30%)

Η γραπτή εξέταση γίνεται στα ελληνικά/αγγλικά και μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης
  • Ερωτήσεις κρίσεως
  • Επίλυση προβλημάτων
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Παπαζάχος, Κ., Παπαζάχος, Β. (2013). Εισαγωγή στη Γεωφυσική, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, σελ. 624.
  2. Τσελέντης Γ-Α., Παρασκευόπουλος Π. (2013). Εφαρμοσμένη Γεωφυσική, Εκδόσεις Liberal Books, Αθήνα, σελ. 600.
  3. Lowrie, W. (2007). Fundamentals of Geophysics. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511807107
  4. Σημειώσεις του μαθήματος που παρέχονται μέσω e-class.
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Π.-Δ. Κουτσοβίτης, Επίκ.  Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος Geol_022
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος ΑΣΚΗΣΗ ΥΠΑΙΘΡΟΥ I Ι
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΔΙΟΥ
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας ημέρες
Πιστωτικές μονάδες 2
Τύπος μαθήματος  Υπόβαθρου
Προαπαιτούμενα μαθήματα  
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Η Άσκηση υπαίθρου περιλαμβάνει τρεις (3) ημέρες στα πλαίσια των μαθημάτων «Πετρογραφία Μαγματικών Πετρωμάτων» και «Πετρογραφία Ιζηματογενών και Μεταμορφωμένων Πετρωμάτων».

Στόχος της άσκησης είναι οι φοιτητές να κατανοήσουν καλύτερα το αντικείμενο των πιο πάνω μαθημάτων:

  1. Μακροσκοπική αναγνώριση και ταξινόμηση ορυκτών και πετρωμάτων καθώς και  περιγραφή της γεωλογικής τους εμφάνισης στην ύπαιθρο –Συλλογή δειγμάτων.
  2. Δομές και μορφές εμφάνισης πετρωμάτων.
  3. Ορυκτοπετρογραφικές ιδιότητες σε διάφορες ομάδες πετρωμάτων.
  4. Περιγραφή και αποτύπωση καρστικών φαινομένων σε επιλεγμένες περιοχές.
  5. Γεωλογικές εμφανίσεις οφιολιθικών πετρωμάτων και η τεκτονοστρωματογραφική τους εξέλιξη στον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου.
  6. Αναγνώριση και περιγραφή μεταλλοφόρων συγκεντρώσεων σε πετρώματα ξενιστές.
  7. Συστηματική περιγραφή-ανάλυση της γεωλογικής δομής της Λαυρεωτικής χερσονήσου και των συνδεόμενων με αυτή κοιτασματογένεσης τύπου skarn-δυνατότητα αναγνώρισης, περιγραφής και συλλογής μοναδικών σε παγκόσμια κλίμακα πετρογενετικών και μεταλλικών ορυκτών.
  8. Ο τρόπος και το σκεπτικό λειτουργίας αρχαίων ελικοειδών πλυντηρίων μεταλλευμάτων.
  9. Μεθοδολογίες εξόρυξης ορυκτών πρώτων υλών-επίσκεψη σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις.
  10. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εκμετάλλευση ορυκτών πρώτων υλών-παραδείγματα.
  11. Τα ηφαίστεια των Μεθάνων-επίσκεψη στο νεότερο ηφαιστειακό κέντρο της αργολικής χερσονήσου.
Γενικές Ικανότητες
  • Ικανότητα αναγνώρισης και περιγραφής ορυκτών και πετρωμάτων στο υπαίθριο γεωλογικό εργαστήριο
    Κατανόηση βασικών θεμάτων της Γεωλογίας
  • Αναζήτηση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Βαγονέτο μεταλλευτικού πάρκου Φωκίδας
  2. Οφιολιθική mélange στο 15ο km Λαμίας –Δομοκού
  3. Εμφάνιση μαγγανιούχων επιφλοιώσεων σε πετρώματα της οφιολιθικής mélange
  4. Εμφάνιση μαξιλαροειδών λαβών (pillow lavas) στη διασταύρωση για την μονή Αρτινίτσης.
  5. Άγιος Στέφανος-μεταλλείο χρωμίτη.
  6. Λατομείο αδρανών υλικών της εταιρείας ΤΕΡΝΑ Α.Ε
  7. Φυλακές Δομοκού-Τριαδική ηφαιστειότητα.
  8. Εμφάνιση φλύσχη στο Δομοκό.
  9. Επίσκεψη στο ορυκτολογικό μουσείο Λαυρίου.
  10. Θέση εμφάνισης ορυκτών μεταλλοφορίας Ni-Pb-Fe-Mn-Al στο ορυχείο του 3ου km Λαυρίου –Καμάριζας/ Αγίου Κωνσταντίνου.
  11. Επίσκεψη στο έγκοιλον Χάος δολίνη.
  12. Επίσκεψη στα μοναδικά αρχαία ελικοειδή πλυντήρια μεταλλευμάτων στη θέση Σιντερίνα-Δημολιάκη.
  13. Θέση εμφάνισης μεταμορφωμένων σχηματισμών του επωθημένου καλύμματος ή ενότητα Λαυρίου.
  14. Θέση εμφάνισης του γρανοδιορίτη-τοναλίτη στην περιοχή της Πλάκας.
  15. Εμφανίσεις κερατιτών και μεταλλοφοριών τύπου skarn.
  16. Κενομάνια (Άνω Κρητιδική) επίκληση ασβεστολίθων στην οφιολιθική ενότητα της περιοχής Παλαιάς Επιδαύρου.
  17. Όρος Κωνί (κεντρική Αργολίδα)- τεκτονική επαφή ασβεστολίθων Παντοκράτορα με οφιολιθική mélange.
  18. Διαδρομή Άνω Φανάρι-Καρατζάς: τυπική γεωλογική τομή μέσα στην οφιολιθική mélange.
  19. Καμένη χώρα (Μέθανα) :επίσκεψη στο νεότερο ηφαιστειακό κέντρο της  αργολικής χερσονήσου.
Τρόπος παράδοσης Πραγματοποιούνται τρεις ημέρες ασκήσεων υπαίθρου για την καλύτερη κατανόηση στοιχείων της διδασκαλίας της θεωρίας και των εργαστηρίων των μαθημάτων Ορυκτολογίας, Τεκτονικής και Πετρογραφίας.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Αναγνωριστικοί άτλαντες ορυκτών και πετρωμάτων καθώς και βοηθητικά εργαλεία για την ταξινόμηση και συλλογή αυτών.

Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις-προετοιμασία ασκήσεων 6×2=12
Ασκήσεις υπαίθρου  3x8=24
Συγγραφή Εργασίας 3x8=24
 Σύνολο μαθήματος  60
 Αξιολόγηση φοιτητών Συγγραφή και αξιολόγηση γραπτής έκθεσης για κάθε άσκηση και για κάθε μάθημα που υποστηρίζει.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Marinos, G., and Petrascheck, W.E., 1956, Laurium: I.G.M.E. Published Internal Essay, v. 4, p.1-247.
  2. Menzies, M. (1976). Geochimica et Cosmochimica Acta 40, 645-656.
  3. Baumgartner, P.O. (1985). Mémoires de la Société Helvétique des Sciences Naturelles, Birkhäuser, Basel, pp. 111.
  4. Katsikatsos, G., Migiros, G., Triantafyllis, M., & Mettos, A. 1986. Geological and Geophysical Research, Special Issue, 191-212.
  5. Hatzipanagiotou, K. (1990). Ofioliti 15, 61-77.
  6. Rassios, A. & Smith, A.G. (2000). Geol. Soc. Amer. Sp. Pap. 349, 473-483
  7. Bortolotti, V., Carras, N., Chiari, M., Fazzuoli, M., Marcucci, M., Photiades, A. & Principi, G. (2002). Ofloliti 27(1), 43-46.
  8. Barth, M.G., Mason, P.R.D., Davies, G.R., Dijkstra, A.H. & Drury, M.R. (2003). Journal Petrology 44, 1759–1785.
  9. Tsikouras, V., Pe-Piper, G., and Skarpelis, N., (2006). Abstracts, “International magmatism of the Central Aegean and adjacent areas: Petrology, tectonics, geodynamics, mineral resources and environment, Milos, p. 14.
  10. Bonsall A., Spry P, G., Voudouris P. C., Tombros S., St. Seymour K.St.and Melfos V. (2007).
  11. Baziotis I., Proyer A., Mposkos E. (2009). European Journal of Mineralogy, 21, 133-148.
  12. Liati A,. Skarpelis N., Pe-Piper G. (2009). Geological Magazine, 146, 732-742.
  13. Tsikouras, B. Karipi S., Rigopoulos I., Perraki M., Pomonis P. & Hatzipanagiotou K. (2009). Lithos, in press.
  14. Ioannis Baziotis, Maria Economou-Eliopoulos, Paul D. Asimow, Lithos, Volumes 288–289,2017, Pages 231-247.
  15. Χατζηπαναγιώτου Κ., Τσικούρας Β, Γαϊτανάκης Π. (1987-88), Annales Geologiques des pays Helleniques, 33, 475-492.
  16. Χατζηπαναγιώτου Κ. (1985), 173 σελ, Πάτρα, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.
  17. Χατζηπαναγιώτου Κ. (1995), 234 σελ, Πάτρα, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.