Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Π.-Δ. Κουτσοβίτης, Επίκ.  Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος Geol_022
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος ΑΣΚΗΣΗ ΥΠΑΙΘΡΟΥ I Ι
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΔΙΟΥ
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας ημέρες
Πιστωτικές μονάδες 2
Τύπος μαθήματος  Υπόβαθρου
Προαπαιτούμενα μαθήματα  
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Η Άσκηση υπαίθρου περιλαμβάνει τρεις (3) ημέρες στα πλαίσια των μαθημάτων «Πετρογραφία Μαγματικών Πετρωμάτων» και «Πετρογραφία Ιζηματογενών και Μεταμορφωμένων Πετρωμάτων».

Στόχος της άσκησης είναι οι φοιτητές να κατανοήσουν καλύτερα το αντικείμενο των πιο πάνω μαθημάτων:

  1. Μακροσκοπική αναγνώριση και ταξινόμηση ορυκτών και πετρωμάτων καθώς και  περιγραφή της γεωλογικής τους εμφάνισης στην ύπαιθρο –Συλλογή δειγμάτων.
  2. Δομές και μορφές εμφάνισης πετρωμάτων.
  3. Ορυκτοπετρογραφικές ιδιότητες σε διάφορες ομάδες πετρωμάτων.
  4. Περιγραφή και αποτύπωση καρστικών φαινομένων σε επιλεγμένες περιοχές.
  5. Γεωλογικές εμφανίσεις οφιολιθικών πετρωμάτων και η τεκτονοστρωματογραφική τους εξέλιξη στον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου.
  6. Αναγνώριση και περιγραφή μεταλλοφόρων συγκεντρώσεων σε πετρώματα ξενιστές.
  7. Συστηματική περιγραφή-ανάλυση της γεωλογικής δομής της Λαυρεωτικής χερσονήσου και των συνδεόμενων με αυτή κοιτασματογένεσης τύπου skarn-δυνατότητα αναγνώρισης, περιγραφής και συλλογής μοναδικών σε παγκόσμια κλίμακα πετρογενετικών και μεταλλικών ορυκτών.
  8. Ο τρόπος και το σκεπτικό λειτουργίας αρχαίων ελικοειδών πλυντηρίων μεταλλευμάτων.
  9. Μεθοδολογίες εξόρυξης ορυκτών πρώτων υλών-επίσκεψη σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις.
  10. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εκμετάλλευση ορυκτών πρώτων υλών-παραδείγματα.
  11. Τα ηφαίστεια των Μεθάνων-επίσκεψη στο νεότερο ηφαιστειακό κέντρο της αργολικής χερσονήσου.
Γενικές Ικανότητες
  • Ικανότητα αναγνώρισης και περιγραφής ορυκτών και πετρωμάτων στο υπαίθριο γεωλογικό εργαστήριο
    Κατανόηση βασικών θεμάτων της Γεωλογίας
  • Αναζήτηση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Βαγονέτο μεταλλευτικού πάρκου Φωκίδας
  2. Οφιολιθική mélange στο 15ο km Λαμίας –Δομοκού
  3. Εμφάνιση μαγγανιούχων επιφλοιώσεων σε πετρώματα της οφιολιθικής mélange
  4. Εμφάνιση μαξιλαροειδών λαβών (pillow lavas) στη διασταύρωση για την μονή Αρτινίτσης.
  5. Άγιος Στέφανος-μεταλλείο χρωμίτη.
  6. Λατομείο αδρανών υλικών της εταιρείας ΤΕΡΝΑ Α.Ε
  7. Φυλακές Δομοκού-Τριαδική ηφαιστειότητα.
  8. Εμφάνιση φλύσχη στο Δομοκό.
  9. Επίσκεψη στο ορυκτολογικό μουσείο Λαυρίου.
  10. Θέση εμφάνισης ορυκτών μεταλλοφορίας Ni-Pb-Fe-Mn-Al στο ορυχείο του 3ου km Λαυρίου –Καμάριζας/ Αγίου Κωνσταντίνου.
  11. Επίσκεψη στο έγκοιλον Χάος δολίνη.
  12. Επίσκεψη στα μοναδικά αρχαία ελικοειδή πλυντήρια μεταλλευμάτων στη θέση Σιντερίνα-Δημολιάκη.
  13. Θέση εμφάνισης μεταμορφωμένων σχηματισμών του επωθημένου καλύμματος ή ενότητα Λαυρίου.
  14. Θέση εμφάνισης του γρανοδιορίτη-τοναλίτη στην περιοχή της Πλάκας.
  15. Εμφανίσεις κερατιτών και μεταλλοφοριών τύπου skarn.
  16. Κενομάνια (Άνω Κρητιδική) επίκληση ασβεστολίθων στην οφιολιθική ενότητα της περιοχής Παλαιάς Επιδαύρου.
  17. Όρος Κωνί (κεντρική Αργολίδα)- τεκτονική επαφή ασβεστολίθων Παντοκράτορα με οφιολιθική mélange.
  18. Διαδρομή Άνω Φανάρι-Καρατζάς: τυπική γεωλογική τομή μέσα στην οφιολιθική mélange.
  19. Καμένη χώρα (Μέθανα) :επίσκεψη στο νεότερο ηφαιστειακό κέντρο της  αργολικής χερσονήσου.
Τρόπος παράδοσης Πραγματοποιούνται τρεις ημέρες ασκήσεων υπαίθρου για την καλύτερη κατανόηση στοιχείων της διδασκαλίας της θεωρίας και των εργαστηρίων των μαθημάτων Ορυκτολογίας, Τεκτονικής και Πετρογραφίας.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Αναγνωριστικοί άτλαντες ορυκτών και πετρωμάτων καθώς και βοηθητικά εργαλεία για την ταξινόμηση και συλλογή αυτών.

Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις-προετοιμασία ασκήσεων 6×2=12
Ασκήσεις υπαίθρου  3x8=24
Συγγραφή Εργασίας 3x8=24
 Σύνολο μαθήματος  60
 Αξιολόγηση φοιτητών Συγγραφή και αξιολόγηση γραπτής έκθεσης για κάθε άσκηση και για κάθε μάθημα που υποστηρίζει.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Marinos, G., and Petrascheck, W.E., 1956, Laurium: I.G.M.E. Published Internal Essay, v. 4, p.1-247.
  2. Menzies, M. (1976). Geochimica et Cosmochimica Acta 40, 645-656.
  3. Baumgartner, P.O. (1985). Mémoires de la Société Helvétique des Sciences Naturelles, Birkhäuser, Basel, pp. 111.
  4. Katsikatsos, G., Migiros, G., Triantafyllis, M., & Mettos, A. 1986. Geological and Geophysical Research, Special Issue, 191-212.
  5. Hatzipanagiotou, K. (1990). Ofioliti 15, 61-77.
  6. Rassios, A. & Smith, A.G. (2000). Geol. Soc. Amer. Sp. Pap. 349, 473-483
  7. Bortolotti, V., Carras, N., Chiari, M., Fazzuoli, M., Marcucci, M., Photiades, A. & Principi, G. (2002). Ofloliti 27(1), 43-46.
  8. Barth, M.G., Mason, P.R.D., Davies, G.R., Dijkstra, A.H. & Drury, M.R. (2003). Journal Petrology 44, 1759–1785.
  9. Tsikouras, V., Pe-Piper, G., and Skarpelis, N., (2006). Abstracts, “International magmatism of the Central Aegean and adjacent areas: Petrology, tectonics, geodynamics, mineral resources and environment, Milos, p. 14.
  10. Bonsall A., Spry P, G., Voudouris P. C., Tombros S., St. Seymour K.St.and Melfos V. (2007).
  11. Baziotis I., Proyer A., Mposkos E. (2009). European Journal of Mineralogy, 21, 133-148.
  12. Liati A,. Skarpelis N., Pe-Piper G. (2009). Geological Magazine, 146, 732-742.
  13. Tsikouras, B. Karipi S., Rigopoulos I., Perraki M., Pomonis P. & Hatzipanagiotou K. (2009). Lithos, in press.
  14. Ioannis Baziotis, Maria Economou-Eliopoulos, Paul D. Asimow, Lithos, Volumes 288–289,2017, Pages 231-247.
  15. Χατζηπαναγιώτου Κ., Τσικούρας Β, Γαϊτανάκης Π. (1987-88), Annales Geologiques des pays Helleniques, 33, 475-492.
  16. Χατζηπαναγιώτου Κ. (1985), 173 σελ, Πάτρα, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.
  17. Χατζηπαναγιώτου Κ. (1995), 234 σελ, Πάτρα, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων Γ. Ηλιόπουλος, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος Geol_020
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος ΣΤΡΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ – ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΓΕΩΛΟΓΙΑ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις, Άσκηση πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 3 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες 6
Τύπος μαθήματος Υποβάθρου, Γενικών γνώσεων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Για την καλύτερη κατανόηση του μαθήματος θα ήταν σκόπιμο οι φοιτητές να έχουν παρακολουθήσει πρώτα τα εξής μαθήματα: Πλανήτης Γη, Παλαιοντολογία και Χαρτογραφία και Εισαγωγή στα ΓΣΠ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ στην Αγγλική
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO365/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί βασικό μάθημα στα αντικείμενα της Στρωματογραφίας και της Ιστορικής Γεωλογίας, και παρέχει πληροφορίες για τη χρήση των κύριων στρωματογραφικών μεθόδων και την εξέλιξη της γης στη διάρκεια του γεωλογικού χρόνου.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος  οι φοιτητές είναι σε θέση:

  • Να κατανοήσουν τη σημασία της Στρωματογραφίας στη μελέτη της γεωλογικής δομής μιας περιοχής,
  • Να γνωρίζουν τη χρήση στρωματογραφικών μεθόδων, όπως η λιθοστρωματογραφία, η βιοστρωματογραφία και η χρονοστρωματογραφία για την επίλυση στρωματογραφικών προβλημάτων, και να εξοικειωθούν με τις κύριες χρονοστρωματογραφικές και γεωχρονολογικές ενότητες
  • Να μπορούν να κατασκευάσουν στρωματογραφικές τομές
  • Να επιλύουν στρωματογραφικά προβλήματα χρησιμοποιώντας τις αρχές της στρωματογραφίας και τις στρωματογραφικές μεθόδους.
  • Να αναγνωρίζουν περιβάλλοντα απόθεσης, λιθοφάσεις και βιοφάσεις
  • Να συνθέτουν τις διαφορετικές γεωλογικές πληροφορίες και να είναι ικανοί να γράψουν τη γεωλογική ιστορία μιας περιοχής
  • Να αποκτήσουν γνώσεις για την ιστορία και εξέλιξη της γης για κάθε γεωλογική περίοδο από το Προκάμβριο μέχρι σήμερα καθώς και τα κύρια Γεωλογικά συμβάντα που συνέβησαν και στιγμάτισαν την Ιστορία της Γης και ιδιαίτερα ότι αφορά τον Ελληνικό χώρο.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Βασικές αρχές της Στρωματογραφίας - Η στρώση των ιζηματογενών πετρωμάτων - Είδη στρώσεων – Ασυνέχειες - Ασυμφωνίες στη Στρώση - Πρωτογενείς δομές των ιζημάτων - Στρωματογραφικά κενά – Στρωματογραφικές τομές.
  • Μέθοδοι Στρωματογραφίας – Λιθοστρωματογραφία – Βιοστρωματογραφία – Χρονοστρωματογραφία – Γεωχρονολογία – Ραδιοχρονολόγηση – Μαγνητοστρωματογραφία – Τα σταθερά ισότοπα και η Ισοτοπική Στρωματογραφία.
  • Φασεολογία - Περιβάλλοντα ιζηματογένεσης – Στρωματογραφικός συσχετισμός.
  • Ιστορία της Γης από το Προκάμβριο μέχρι το Τεταρτογενές. Εξάπλωση, πετρώματα, οργανικός κόσμος, εξαφανίσεις, παλαιογεωγραφία, παλαιοβιογεωγραφία, παλαιοοικολογία, παλαιοκλιματολογία, ορογενέσεις, με ιδιαίτερη αναφορά στους αντίστοιχους σχηματισμούς του ελληνικού χώρου.
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλίας, Επίλυση στρωματογραφικών προβλημάτων κατά την διάρκεια εργαστηριακών ασκήσεων
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδασκαλία και εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών (power point, pdf) και μαυροπίνακα.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και επικοινωνίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις 2×13=26 
Εργαστηριακές ασκήσεις επίλυσης στρωματογραφικών προβλημάτων  3×13=39
Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων 3χ13=39
Αυτοτελής Μελέτη 40
 Σύνολο μαθήματος  144
 Αξιολόγηση φοιτητών
  1. Προφορική Εξέταση. Η αξιολόγηση αποτελεί το 50% του τελικού βαθμού. Η εξέταση περιλάμβάνει:
  • Ερωτήσεις  σύντομης απάντησης
  • Συνδιαστικές ερωτήσεις ανάπτυξης
  1. Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση ή δύο εξετάσεις προόδου. Ο μέσος όρος των βαθμών των αναφορών αποτελεί το υπόλοιπο 50% του τελικού βαθμού.
  • Κατασκευή γεωλογικής και στρωματογραφικής τομής
  • Προσδιορισμός σχετικής ηλικίας
  • Προσδιορισμός Φάσεων/Παλαιοπεριβάλλοντος
  • Γεωλογική Ιστορία
Ο τελικός βαθμός υπολογίζεται από τα άθροισμα των βαθμών των δύο τρόπων αξιολόγησης.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Κουφός Γ., 2008, Μαθήματα στρωματογραφίας, University Studio Press Α.Ε.
  2. Καρακίτσιος Β., 2001, Στρωματογραφία, Αστάρτη.
  3. Miall, A.D., 2015, Stratigraphy: A Modern Synthesis, Springer
  4. Brookfield, M.E., 2004, Principles of Stratigraphy, Willey
  5. Levin, H., 2013, The Earth through time, Wiley
  6. Wicander, R., Monroe, J.,S., 2010, Historical geology: evolution of earth and life through time, Brooks/Cole
  7. Σημειώσεις των διαλέξεων με τη μορφή διαφανειών των αντίστοιχων διαλέξεων.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων Χ. Τσίκος Επ. Καθηγητής 
Κωδικός μαθήματος  GEOL_019
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος  Γεωχημεία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 3 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  OXI
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO349
Μαθησιακά αποτελέσματα Η εκπαίδευση των φοιτητών στις γεωχημικές διεργασίες, που πραγματοποιούνται στην υδρόσφαιρα, τη λιθόσφαιρα και τη βιόσφαιρα. Στους νόμους που διέπουν τις μετακινήσεις στοιχείων από το ένα τμήμα της Γης στο άλλο και τη σημασία και τις επιδράσεις όλων αυτών στο κλίμα και στον άνθρωπο. Επιπλέον οι φοιτητές θα προετοιμαστούν για να κατανοήσουν καλύτερα τις διεργασίες πετρογένεσης, εδαφογένεσης και κοιτασματογένεσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Βασικές γεωχημικές έννοιες και διεργασίες. Λιθόσφαιρα, υδρόσφαιρα, βιόσφαιρα, ατμόσφαιρα.
  • Φυσικά χαρακτηριστικά των ιζημάτων και η σημασία τους στις γεωχημικές διεργασίες.
  • Χημικά χαρακτηριστικά των ιζημάτων. Στοιχεία και γεωχημικές φάσεις ως δείκτες περιβαλλόντων ιζηματογένεσης.
  • Χημικά χαρακτηριστικά των πετρωμάτων.
  • Γεωχημικές διεργασίες.
  • Διεργασίες χημικής αποσάθρωσης.
  • Διεργασίες χημικής διαγένεσης.
  • Εδάφη και ιζήματα.
  • Η γεωχημεία των βαρέων μετάλλων
  • Προέλευση των βαρέων μετάλλων ( φυσική και ανθρωπογενής)
  • Συμπεριφορά των μετάλλων στο έδαφος και στα νερά (Αποδέσμευσ-απελευθερωση,προσρόφηση,εκρόφηση,δέσμευση,ακινητοποίηση,ιοντοανταλλαγη, εξαέρωση
  • Παράγοντες που επιδρούν στη προσρόφηση-εκρόφηση των βαρέων μετάλλων.
  • Η βιοδιαθεσιμότητα των βαρέων μετάλλων
  • Η σχέση των βαρέων μετάλλων με τα βιοτικά  συστήματα  του περιβάλλοντος (Φυτά, άνθρωποι, ζώα)
  • Θαλάσσια γεωχημεία: Χημική σύσταση του θαλάσσιου νερού. Ισορροπία των διαλυμένων συστατικών του θαλάσσιου νερού. Πηγές εισόδου υλικών στο θαλάσσιο περιβάλλον. Υδάτινη στήλη. Χαρακτηριστικά στρώματα της υδάτινης στήλης. Γεωγραφικές και κατακόρυφες μεταβολές των ιχνοστοιχείων στην υδάτινη στήλη. Αιωρούμενο υλικό. Γεωγραφικές και κατακόρυφες κατανομές. Σύσταση του αιωρούμενου υλικού. Βενθικό στρώμα. Επαναιώρηση των ιζημάτων. Θαλάσσια ιζήματα. Σύσταση, κατηγορίες, πηγές προέλευσης συστατικών. Υδροθερμική δραστηριότητα υδροθερμικά μεταλλοφόρα ιζήματα.
  • Βιογεωχημεία: βιογεωχημικές διεργασίες στα υδατικά συστήματα. Σημασία του διαλελυμένου οξυγόνου. Οργανική ύλη. Κύκλος του άνθρακα. Παραγωγή και αποικοδόμηση της οργανικής ύλης. Βιογενή στοιχεία και η σημασία τους στην εκτίμηση των περιβαλλοντικών συνθηκών. Κύκλοι των ιχνοστοιχείων. Πετρέλαια, ορυκτοί άνθρακες, χαρακτηριστικά στοιχεία.
  • Ειδικά ακραία περιβάλλοντα: σημασία της γνώσης των γεωχημικών διεργασιών σε ακραία περιβάλλοντα στη διαχείριση περιβάλλοντος. Μαύρη θάλασσα, λιμνοθάλασσες, περσικός κόλπος, ερυθρά θάλασσα, υποθαλάσσιες υδροθερμικές περιοχές.
  • Ρύπανση περιβαλλόντων
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Ηλεκτρονική Παράδοση των Εργαστηριακών Ασκήσεων σε εβδομαδιαία βάση, δύο (2) ημέρες πριν την εκπαιδευτική διαδικασία, ατομικά σε κάθε φοιτητή, μετά από την αρχική εγγραφή του στην ιστοσελίδα τα Εργαστηρίου
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2×13=26 

Εργαστηριακή άσκηση (13 ασκήσεις) Ασκήσεις διεξαγωγή και υπολογισμός των αποτελεσμάτων (α): Εργαστηριακές ασκήσεις που αφορούν τον σχεδιασμό της γεωχημικής έρευνας, (β) Η λύση των ασκήσεων που αφορούν την εκτίμηση των περιβαλλοντικών συνθηκών σε διάφορα περιβάλλοντα, (γ) Σχεδιασμός και ερμηνεία γεωχημικών χάρτες για τον προσδιορισμό των πηγών ρύπανσης.Ασκήσεις πεδίου και επισκέψεις τεχνικού ενδιαφέροντος

 3×13=39
Ασκήσεις Πεδίου σε τεχνικά έργα (ομαδικές εργασίες εξάσκησης) 13 
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη) 72
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα: Ελληνικά (Αγγλικά για Erasmus)

I) Αξιολόγηση της εργαστηριακής άσκησης

(α) Κάθε άσκηση αναφέρεται πλήρως λύθηκε, διορθώνεται και βαθμολογείται

Η μέση τιμή όλων των ασκήσεων υπολογίζεται.

ΙΙ) Τελική γραπτή εξέταση του μαλακού

Οκτώ από τις 10 ερωτήσεις πρέπει να απαντηθούν συνοπτικά και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται δύο ερωτήσεις εργαστηρίου.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Σ. Π. Βαρνάβας, Γεωχημεία, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών 2015
  2. Σ. Π. Βαρνάβας, Εφαρμοσμένη Γεωχημεία, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών 2014
  3. I.K.Kαλαβρουζιώτης, Διαχείριση εδαφικών πόρων και αποβλήτων, Εκδόσεις Τζιόλα, 2015, Θεσσαλονίκη.
  4. Πρ. Κουκουλάκης, Ι. Κ. Καλαβρουζιώτης, Π. Κόκκινος, Γεωχημική συμπεριφορά βαρέων μετάλλων στο περιβάλλον, Εκδόσεις Τζιόλα, 2017, Θεσσαλονίκη.
  5. Σ. Θεοδωρίκας , Γεωχημεία, Αρμός , 2015
  6. R. Chester, Marine Chemistry, Chapman and Hall,1990
  7. W. Salomons and U. Forstner. Metals in the hydrocycle , Springer- Verlag 1984
  8. D.S. Cronan , Underwater minerals, Academic Press, 1980
  9. S. Gerlach, Marine Pollution, Springer- Verlag 1981
  10. U. Forstner, G. Wittmann, Metal pollution in the aquatic environment Springer- Verlag 1981

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων Π.-Δ. Κουτσοβίτης Επίκ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_018
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος Πετρογραφία Μαγματικών πετρωμάτων
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις, Εργασία πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Εργ), 2 (Φρ.)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος Υποβάθρου, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Φυσική, Χημεία, Εισαγωγή στη Γεωλογία, Ορυκτολογία Ι, ΙΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων Ελληνικά. Διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιηθεί και στα Αγγλικά αν αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

   Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής έχει αναπτύξει τις παρακάτω ικανότητες/προσόντα

  • Κατανόηση βασικών διεργασιών του μάγματος που λαμβάνουν χώρα στον ανώτερο μανδύα και στο φλοιό της Γης.
  • Εμπέδωση βασικών ορυκτοπετρογραφικών εννοιών.
  • Εξοικείωση των φοιτητών με διάφορες μεθόδους ταξινόμησης μαγματικών πετρωμάτων.
  • Ικανότητα μακροσκοπικής περιγραφής και αναγνώρισης πετρογενετικών ορυκτών.
  • Ικανότητα μικροσκοπικής περιγραφής και ονοματολογίας μαγματικών πετρωμάτων σε διαγράμματα Streckeisen.
  • Σύνδεση θεωρητικών γνώσεων με πρακτικές εφαρμογές για τη χρήση τους ως βιομηχανικά ορυκτά και πετρώματα.
  • Ικανότητα να παρουσιάζει τις γνώσεις και την αντίληψη των σημαντικών δεδομένων, αρχών και θεωριών των μαγματικών πετρωμάτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος Δομή και σύσταση του εσωτερικού της Γης και της Σελήνης- Μετεωρίτες- χαρακτηριστικά γνωρίσματα των πετρωμάτων - μεθοδοι πετρογραφικών προσδιορισμών και έρευνας- πετρογενετικά ορυκτά- κατηγορίες πετρωμάτων- ο κύκλος του μετασχηματισμού των πετρωμάτων- μαγματικά πετρώματα( γενικά περί μάγματος, κλασματική κρυστάλλωση, κατηγορίες μαγματικών πετρωμάτων, μέθοδοι ταξινόμησης τους, διαγράμματα Streckeisen, δομές μαγματικών πετρωμάτων)- ομάδα γρανιτικών πετρωμάτων- ομάδα συηνιτικών- ομάδα διοριτικών και γαββρικών- ομάδα υπερβασικών και οφιολιθικών πετρωμάτων- ομάδα με αστριοειδή- φλεβικά, σπάνια μαγματικά πετρώματα
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Παραδόσεις (Power  Point),  ασκήσεις, ασκήσεις πεδίου, παραδείγματα.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2×13=26 
Εργαστηριακές ασκήσεις  2×13=26 
Φροντιστήριο 2×13=26 
Αυτοτελής μελέτη 72
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

  1. Εργαστηριακή Μελέτη παρασκευασμάτων (λεπτών τομών) πετρωμάτων (25% της συνολικής βαθμολογίας)
  2. Προφορική εξέταση : Μακροσκοπική αναγνώριση ορυκτών και πετρωμάτων(25%)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Χατζηπαναγιώτου,Κ.Γ. (1985):Πετρογραφία Ι.Πανεπιστήμιο Πατρών.
  2. Raymond,L.A. (1997): Petrology. The study of Igneous Sedimentary Metamorhic Rocks. The MCGraw-Hill Companies, Inc. 2460 Kerper Blvd. Dubuque, IA 52001.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Δ. Παπούλης, Αναπλ. Καθηγητής, Ι. Ηλιόπουλος, Επίκ.Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_407
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος  Εφαρμογές της Πληροφορικής στην Γεωλογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO320
Μαθησιακά αποτελέσματα

 Στο τέλος των παραδόσεων οι φοιτητές θα είναι ικανοί:

  • Επεξεργάζονται με ευχέρεια αποτελέσματα περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ  και να προβαίνουν σε ποιοτικό ορυκτολογικό προσδιορισμό χρησιμοποιώντας βάσεις δεδομένων ανάλυσης πρότυπων υλικών.
  • Επεξεργάζονται πρωτογενή ορυκτολογικά και πετρολογικά δεδομένα και να τα ταξινομούν χρησιμοποιώντας έτοιμα διαγράμματα ή κατασκευάζοντας νέα (δυαδικά, τριγωνικά, αραχνογραφήματα, κ.α.).
  • Χρησιμοποιούν  και να επεξεργάζονται ψηφιακές εικόνες ορυκτολογικού και πετρολογικού υλικού από λεπτές ή στιλπνές τομές για τον προσδιορισμό της ποσοστιαίας αναλογίας ορυκτολογικών συστατικών και τον ποσοτικό προσδιορισμό μορφολογικών και ιστολογικών τους χαρακτηριστικών.

Στο τέλος των παραδόσεων οι φοιτητές θα έχουν επιπλέον αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

  • Εξοικείωση με την επεξεργασία αποτελεσμάτων ανάλυσης περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ και της αξιολόγησής τους μέσω εξειδικευμένων βάσεων δεδομένων (βάσεις δεδομένων PDF της ICDD)
  • Εξοικείωση με τη διαχείριση πρωτογενών ορυκτολογικών και πετρολογικών δεδομένων με σκοπό την ταξινόμηση και το χαρακτηρισμό τους
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Θεωρία και Εργαστηριακέ Ασκήσεις
  • Αξιολόγηση αποτελεσμάτων περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ με τη χρήση εξειδικευμένου λογισμικού πακέτου και των σχετικών βάσεων δεδομένων.
  • Χρήση εξειδικευμένου λογισμικού πακέτου για την διαχείριση και επεξεργασία πρωτογενών ορυκτολογικών και πετρολογικών δεδομένων.
  • Χρήση λογισμικού επεξεργασίας φηφιακής εικόνας, ανοικτού κώδικα (πλατφόρμα  Java) για την ποιοτική και ποσοτική επεξεργασία ορυκτολογικών και ιστολογικών χαρακτηριστικών ορυκτολογικού και πετρολογικού υλικού.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Θεωρία:

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class.
  • Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων

Εργαστηριακή άσκηση:

Χρήση λογισμικών για την ορυκτολογική ανάλυση, αποτίμηση, επεξεργασία και αξιολόγηση των ορυκτών πρώτων υλών

Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις Θεωρίας 2×13=26 
Εργαστηριακές ασκήσεις  2×13=26 
Αυτοτελής μελέτη 48
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Προφορική εξέταση: Προσδιορίζεται η ικανότητα των φοιτητών να διαχειριστούν πρωτογενή ορυκτολογικά και πετρολογικά δεδομένα μέσω της χρήσης των εξειδικευμένων λογισμικών πακέτων

Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση.

Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.

Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F.

Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX.

Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία:

5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A

Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Εκτυπωμένο υλικό των διαλέξεων
  2. Τμήματα του περιεχομένου των οδηγιών χρήσης των διαφόρων λογισμικών πακέτων

 -Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Computers & Geosciences (Elsevier)