Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Διδάσκων Ε. Σώκος, Καθηγητής, Ζ. Ρουμελιώτη, Επίκ. Καθηγήτρια, Α. Σερπετσιδάκη ΕΔΙΠ
Κωδικός μαθήματος Geol_029
Εξάμηνο σπουδών  4ο
Τίτλος μαθήματος  Σεισμολογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Ε)
Πιστωτικές μονάδες 5
Τύπος μαθήματος  Υποβάθρου, Γενικών γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Φυσική
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO351/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Στο πλαίσιο του μαθήματος ο φοιτητής αποκτά τις θεμελιώδεις γνώσεις της Σεισμολογίας, μετά την επιτυχή του ολοκλήρωση ο φοιτητής θα πρέπει να μπορεί:

  • Να κατανοεί τις βασικές αρχές της Σεισμολογίας
  • Να επιλύει προβλήματα που σχετίζονται με την παραπάνω επιστήμη, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις που απέκτησε

Γνώσεις

Στόχος του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση της δομής του εσωτερικού της Γης, της δημιουργίας και διάδοσης σεισμικών κυμάτων, της εκδήλωσης της σεισμικότητας σε σχέση με το χρόνο, το μέγεθος και το χώρο καταγραφής των σεισμικών γεγονότων, των ιδιοτήτων της σεισμικής πηγής, των οργάνων παρακολούθησης και της σεισμοτεκτονικής του Ελλαδικού χώρου.

Δεξιότητες

  • Εφαρμογή των γνώσεων στην κατανόηση/επίλυση προβλημάτων σεισμολογίας
  • Εφαρμογή των γνώσεων στην επιλογή της κατάλληλης μεθόδου ή συνδυασμού μεθόδων για την επίλυση προβλημάτων
  • Βασικές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων σεισμολογίας μέσω ανάλυσης δεδομένων.

Ικανότητες

  • Ικανότητα να εφαρμόζει τη γνώση και κατανόηση των ουσιωδών εννοιών, αρχών και θεωριών της Σεισμολογίας, στην επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με αυτό το αντικείμενο
  • Ικανότητα να ερμηνεύει τα πειραματικά δεδομένα και να αναγνωρίζει προβλήματα
  • Ικανότητα να αλληλοεπιδρά με άλλους φοιτητές στην επίλυση προβλημάτων Σεισμολογίας
  • Ικανότητα για ομαδική εργασία
Γενικές Ικανότητες
  • Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια στα πλαίσια του μαθήματος είναι:
  • Ικανότητα μετατροπής της θεωρίας σε πράξη.
  • Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων 
  • Ικανότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Δυνατότητα συνεργασίας σε επίπεδο ομάδας
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Εισαγωγή, ιστορία και εφαρμογές της Σεισμολογίας
  2. Ελαστικότητα. Ελαστικά κύματα. Βασικές αρχές της κυματικής θεωρίας
  3. Στοιχεία από τη θεωρία των ταλαντώσεων,  κυματική εξίσωση
  4. Τάση - Παραμόρφωση
  5. Διάδοση των σεισμικών κυμάτων στο εσωτερικό της Γης.
  6. 'Οργανα καταγραφής των σεισμών, βασικές λειτουργίες, σεισμολογικά δίκτυα, ανάλυση ψηφιακού σήματος.
  7. Προσδιορισμός επικέντρου και μεγέθους σεισμού
  8. Η σεισμική πηγή, μηχανισμός γένεσης, μοντέλα διάρρηξης
  9. Σεισμική ροπή, κλίμακες σεισμικών μεγεθών
  10. Πρόγνωση των σεισμών, σεισμικές ακολουθίες
  11. Σεισμοτεκτονική της Ελλάδος
Τρόπος παράδοσης

Διαλέξεις στην αίθουσα διδασκαλίας,  το εργαστήριο πραγματοποιείται στην αίθουσα υπολογιστών του Υπολογιστικού Κέντρου με χρήση εξειδικευμένων προγραμμάτων.

Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τ.Π.Ε. σε όλα τα επίπεδα του μαθήματος, στη διδασκαλία, στα εργαστήρια και την επικοινωνία με τους φοιτητές.  Χρήση εξειδικευμένων λογισμικών για την επεξεργασία και ερμηνεία σεισμολογικών δεδομένων
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με του φοιτητές μέσω email και e-class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2Χ13=26 
Ασκήσεις εφαρμογών εργαστήριο  2Χ13=26
Αυτοτελής Μελέτη. Ανάλυση Βιβλιογραφίας 72
 Σύνολο μαθήματος  124
 Αξιολόγηση φοιτητών

Η αξιολόγηση γίνεται με γραπτή εξέταση στα ελληνικά/αγγλικά και περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
  • Ερωτήσεις περαιτέρω ανάπτυξης των θεμάτων
  • Ερωτήσεις κρίσεως
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Δυνατότητα προφορικής εξέτασης σε φοιτητές με πιστοποιημένο πρόβλημα δυσλεξίας.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Τσελέντης Άκης, Σύγχρονη Σεισμολογία, Α’&Β’ τόμος, Εκδόσεις Παπασωτηρίου, 1997.
  2. Παπαζάχος Βασίλειος Κ., Καρακαΐσης Γιώργος Φ., Χατζηδημητρίου Παναγιώτης Μ., Εισαγωγή στη Σεισμολογία, Εκδόσεις ΖΗΤΗ, 2005.
  3. Stein, Seth, Wysession, Michael, An Introduction to Seismology, Earthquakes and Earth Structure 1st edition, Blackwell, 2002.
  4. Shearer M. Peter, Introduction to Seismology, Cambridge Univ. Press.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Διδάσκων  Π. Ξυπολιάς, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_028
Εξάμηνο σπουδών  4ο  
Τίτλος μαθήματος  Τεκτονική Γεωλογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  3(Θ), 2(Ε)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων / Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO315/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές που γνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές γνώσεις της Γεωλογίας. Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει προχωρημένες γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα που σχετίζονται με τις τεκτονικές δομές στο γήινο φλοιό καθώς και τις διεργασίες, τις κινήσεις και τις δυνάμεις που την παρήγαγαν.

Ο φοιτητής με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει τις σημαντικότερες τεκτονικής δομές που δημιουργούνται στα πετρώματα
  • Να αναγνωρίζει και να περιγράφει τις σημαντικότερες τεκτονικές δομές στην ύπαιθρο
  • Να κατανοεί και να διακρίνει τεκτονικές δομές που σχηματίστηκαν σε διαφορετικά πεδία τάσεων
  • Να κατανοεί και να διακρίνει τεκτονικές δομές που σχηματίστηκαν σε διαφορετικά επίπεδα του φλοιού
  • Να ταξινομεί τις τεκτονικές δομές με βάση τα γεωμετρικά τους χαρακτηριστικά και την κινηματική που υποδεικνύουν.
  • Να συνδυάζει τα στοιχεία προσανατολισμού τεκτονικών δομών και να υπολογίζει τα γεωμετρικά τους στοιχεία.
  • Να απεικονίζει την τρισδιάστατη γεωμετρία των τεκτονικών δομών με απλές αζουμουθιακές προβολές
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα κεφάλαια:

  1. Εισαγωγικές έννοιες
  2. Μηχανικές ιδιότητες Πετρωμάτων
  3. Εφαρμογή της τάσης στα πετρώματα
  4. Μηχανισμοί παραμόρφωσης
  5. Εισαγωγή στα ρήγματα
  6. Κανονικά ρήγματα
  7. Ανάστροφα ρήγματα
  8. Ρήγματα οριζόντιας μετατόπισης
  9. Διακλάσεις
  10. Ζώνες διάτμησης
  11. Πτυχές-βασικές έννοιες
  12. Ταξινόμηση και μοντέλα σχηματισμού πτυχών
  13. Σχισμός.
  14. Αζιμουθιακές προβολές στην Τεκτονική Γεωλογία
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 3Χ13=39
Εργαστηριακή Άσκηση  2Χ13=26
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 25
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη) 45
Συγγραφή εργασιών 20
 Σύνολο μαθήματος  155
 Αξιολόγηση φοιτητών Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου, στην ελληνική γλώσσα, οι οποίες περιλαμβάνουν ερωτήσεις (ανάπτυξης) γνώσης και κατανόησης του περιεχομένου του μαθήματος, καθώς και επίλυση προβλημάτων.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Ξυπολιάς Π. 2009. Αζιμουθιακές προβολές στην Τεκτονική Γεωλογία. Εκδόσεις ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ, Αθήνα, σελ. 197.
  2. Κουκουβέλας Ι. 1998. Τεκτονική Γεωλογία. Εκδόσεις Leader Books, Αθήνα.
  3. Fossen H. 2010. Structural Geology. Cambridge University Press.
  4. Davis G., Reynolds S. 1996. Structural Geology of rock and regions. John Wiley & Sons, Inc.
  5. van der Pluijm B., Marshak S. 2004. Earth Structure. W. W. Norton & Company, Inc.

 Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal of Structural Geology
  2. Tectonics
  3. Tectonophysics

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Διδάσκων Π. Αβραμίδης, Αναπλ.Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_027
Εξάμηνο σπουδών  4Ο
Τίτλος μαθήματος  Ιζηματολογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Ε), 1(Φ)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής – Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική / Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO337/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα προσφέρει τις βασικές γνώσεις αναφορικά με τις ιδιότητες των ιζηματογενών κόκκων και τους μηχανισμούς μεταφοράς τους, την ταξινόμηση των ιζημάτων και των ιζηματογενών πετρωμάτων, των ιζηματογενών δομών και την αναγνώριση των κύριων αποθετικών περιβαλλόντων ιζηματογένεσης. Καλύπτει τα αποθετικά περιβάλλοντα της κλαστικής και της μη κλαστικής – χημικής ιζηματογένεσης.

Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα μπορεί :

  1. Να αναγνωρίζει, να αναλύει, να κατατάσσει και να ταξινομεί τα ιζήματα και τα ιζηματογενή πετρώματα.
  2. Να κατανοεί τις τεχνικές δειγματοληψίας υπαίθρου και τις βασικές ιζηματολογικές εργαστηριακές δοκιμές.
  3. Να αναγνωρίζει και να ερμηνεύει τις βασικές ιζηματογενείς δομές και τους μηχανισμούς μεταφοράς και απόθεσης.
  4. Να χρησιμοποιεί διαγνωστικά κριτήρια για την ερμηνεία, σύνθεση (ανακατασκευή) και αξιολόγηση παλαιών και σύγχρονων περιβαλλόντων ιζηματογένεσης.
  5. Να είναι εξοικειωμένος με βασικές έννοιες και αρχές της ιζηματολογίας και θα έχει κατανοήσει τις φυσικές/χημικές διεργασίες που ελέγχουν την ιζηματογένεση στη χέρσο στην παράκτια ζώνη και στη θάλασσα.
  6. Να συνθέτει όλα τα ιζηματολογικά και γεωχημικά δεδομένα υπαίθρου και εργαστηρίου με τη χρήση Η/Υ και κατάλληλων λογισμικών
Γενικές Ικανότητες Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση της απαραίτητης τεχνολογία,
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Eισαγωγή στην Ιζηματολογία – Διεργασίες σχηματισμού κλαστικών και μη κλαστικών ιζηματογενών πετρωμάτων
  2. Κλαστική Ιζηματολογία
  3. Κατάταξη Ιζημάτων και ιζηματογενών πετρωμάτων
  4. Χάλικες - Κροκαλοπαγή
  5. Άμμος – Ψαμμίτες
  6. Άργιλος και Ιλύς – Ιλυόλιθοι
  7. Κοκκομετρική ανάλυση
  8. Κατασκευή – Ερμηνεία κοκκομετρικής καμπύλης
  9. Μορφομετρικά χαρακτηριστικά κόκκων
  10. Κατάταξη ιζημάτων – ιζηματογενών πετρωμάτων
  11. Υπολογισμός Στατιστικών Παραμέτρων
  12. Δομική ωριμότητα ιζηματογενών πετρωμάτων
  13. Πορώδες - Διαπερατότητα
  14. Μηχανισμοί μεταφοράς των ιζημάτων
  15. Κίνηση των ρευστών
  16. Στρώμα αιώρησης – στρώμα βάσης
  17. Ροές κόκκων – Δεβριτική ροή –ρευστοποίηση – τυρβώδης ροή
  18. Ιζηματογενείς Δομές
  19. Προ-αποθετικές
  20. Συν-αποθετικές
  21. Μετα-αποθετικές
  22. Βιογενείς
  23. Περιβάλλοντα Ιζηματογένεσεις
  24. Αλλουβιακά ριπίδια
  25. Λίμνες
  26. Ποτάμια
  27. Δελταϊκά ριπίδια
  28. Υποθαλάσσια ριπίδια
  29. Μη Κλαστικά – Χημικά – Βιοχημικά ιζηματογενή πετρώματα
  30. Ασβεστολιθικά
  31. Εβαπορίτες
  32. Πυριτόλιθοι
  33. Φωσφορίτες
  34. Οργανογενή
  35. Ιζηματογενείς Φάσεις
Τρόπος παράδοσης
  1. Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με power point.
  2. Εργαστήρια με επίλυση δεκατριών προβλημάτων.
  3. Δημιουργούνται ομάδες των 30-35 ατόμων για την καλύτερη κατανόηση του εργαστηρίου.
  4. Πραγματοποιούνται τέσσερεις ημέρες ασκήσεις υπαίθρου για την καλύτερη κατανόηση στοιχείων της διδασκαλίας της θεωρίας και των εργαστηρίων.
  5. Πραγματοποιούνται σεμιναριακά μαθήματα στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος για την επίλυση των εργαστηριακών ασκήσεων με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Χρήση της πλατφόρμας e-class με ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων. Πραγματοποιούνται σεμιναριακά μαθήματα στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος για την επίλυση των εργαστηριακών ασκήσεων με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2Χ13=26 
Εργαστήρια  2Χ13=26
Επίλυση Εργαστηριακών ασκήσεων 2Χ13=26
Φροντιστήριο 1χ13=13
Συγγραφή Εργασίας 4Χ7=28
Σεμινάριο 3Χ3=9
Εργασία Πεδίου 22
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών Τελική γραπτή εξέταση οποία επιμερίζεται σε 80% θεωρία 20% εργαστήριο. Συνυπολογίζεται προαιρετικά η συμμετοχή σε εργασία κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, όπου πραγματοποιείται δημόσια παρουσίαση αυτής με παράδοση γραπτής έκθεσης και προαιρετική ενδιάμεση εξέταση μέσω προόδου. Υποχρεωτική παρακολούθηση εργαστηρίων και παράδοση εργασηριακών ασκήσεων, μέγιστος αριθμός απουσιών δύο ανά εξάμηνο
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Σημειώσεις Μαθήματος Θεωρίας και Εργαστηρίου που παρέχονται σε pdf μέσω e-class.
  2. Ιζηματολογία, Ψιλοβίκος Εκδόσεις Τζιόλα 358 σελ, Παρέχεται μέσω ΕΥΔΟΞΟΣ
  3. Sedimentology and Stratigraphy, G. Nichols, 355 σελ. Blackwell publ.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Διδάσκων Π.-Δ. Κουτσοβίτης,Επίκ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_026
Εξάμηνο σπουδών  4Ο
Τίτλος μαθήματος Πετρογραφία Ιζηματογενών και Μεταμορφωμένων Πετρωμάτων
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστήριο
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Ε), 1 (ΦΡ)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Υποβάθρου, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Φυσική, Χημεία, Εισαγωγή στη Γεωλογία, Ορυκτολογία Ι, ΙΙ, Πετρογραφία Ι
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων Ελληνικά. Διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιηθεί και στα Αγγλικά αν αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής πρέπει να έχει αναπτύξει τις παρακάτω ικανότητες / προσόντα :

  • Μακροσκοπική και Μικροσκοπική αναγνώριση και περιγραφή Ιζηματογενών και Μεταμορφωμένων πετρωμάτων.
  • Ταξινόμηση και ονοματολογία τους με βάση τα διεθνή πρότυπα.
  • Χρήση των πετρωμάτων αυτών σε διάφορες βιομηχανικές και περιβαλλοντικές εφαρμογές. Εξοικείωση των φοιτητών με διάφορες μεθόδους ταξινόμησης μαγματικών πετρωμάτων.
  • Απόκτηση βασικών γνώσεων για την παρακολούθηση του μαθήματος Πετρολογία Μαγματικών και Μεταμορφωμένων Πετρωμάτων.
  • Με την παρακολούθηση των μαθημάτων Πετρογραφία Ι και ΙΙ, ο φοιτητής αποκτά ένα βασικό και στέρεο γεωλογικό υπόβαθρο γνώσεων για την επίλυση πολλών γεωλογικών θεμάτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος Ιζηματογενή πετρώματα (στάδια αποσάθρωσης, φυσικοί- χημικοί- βιοχημικοί παράγοντες, στάδιο μεταφοράς- απόθεσης και διαγένεσης) - χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ιζηματογενών πετρωμάτων - συστηματική ταξινόμηση και περιγραφή (κλαστικά (μηχανικά) ιζήματα, χημικά ιζήματα, δομές ασβεστολιθικών πετρωμάτων, βιοχημικά ιζήματα, ιζήματα άνθρακα και βιτουμένια) - Μεταμορφωμένα πετρώματα (ορισμοί μεταμόρφωσης - είδη μεταμόρφωσης- κατηγορίες μεταμορφωμένων πετρωμάτων – παράγοντες, βαθμοί και φάσεις μεταμόρφωσης- δομή (υφή, ιστός) μεταμορφωμένων πετρωμάτων - συστηματική ταξινόμηση και περιγραφή- ανάτηξη πετρωμάτων.
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Παραδόσεις (Power  Point),  ασκήσεις, ασκήσεις πεδίου, παραδείγματα
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2Χ13=26 
Εργαστηριακές ασκήσεις  2Χ13=26
Φροντιστήριο 1Χ13=13
Αυτοτελής Μελέτη 85
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

 ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

  1. Εργαστηριακή Μελέτη παρασκευασμάτων (λεπτών τομών) πετρωμάτων (25% της συνολικής βαθμολογίας)
  2. Προφορική εξέταση : Μακροσκοπική αναγνώριση ορυκτών και πετρωμάτων(25%)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Χατζηπαναγιώτου,Κ.Γ. (2005):Πετρογραφία ΙΙ. Πανεπιστήμιο Πατρών.
  2. Raymond,L.A. (1997): Petrology. The study of Igneous Sedimentary Metamorhic Rocks. The MCGraw-Hill Companies, Inc. 2460 Kerper Blvd. Dubuque, IA 52001.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Διδάσκων Κ. Νικολακόπουλος Καθηγητής, Ε. Σιμώνη ΕΔΙΠ
Κωδικός μαθήματος GEOL_033
Εξάμηνο σπουδών  4ο
Τίτλος μαθήματος ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΗΛΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες ΘΕΩΡΙΑ+ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ+ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  1 (Θ), 2 (Ε)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΣΠ (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ Β ΕΞΑΜΗΝΟΥ) ΚΑΙ ΓΣΠ (ΕΠΙΛΟΓΗΣ Γ ΕΞΑΜΗΝΟΥ)
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ στην Αγγλική
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO307/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποσκοπεί στην εκπαίδευση των φοιτητών στη χρήση δεδομένων τηλεπισκόπησης και στην εξοικείωση τους με προχωρημένες τεχνικές επεξεργασίας εικόνας ώστε να καταστεί δυνατή  η ανάλυση χωρικών δεδομένων, η υλοποίηση χωρικών ερωτημάτων και η λήψη αποφάσεων. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια μπορεί:

  1. Να διαχωρίζει δεδομένα τηλεπισκόπησης με βάση το μήκος κύματος στο οποίο έχουν ληφθεί,
  2. Να χρησιμοποιεί στερεοζεύγη εικόνων για τη δημιουργία Ψηφιακών Μοντέλων Επιφανείας,
  3. Να χρησιμοποιεί θερμικά, υπερφασματικά δεδομένα καθώς και δεδομένα ραντάρ σε περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών να τα επεξεργάζεται και να παράγει χάρτες.
  4. Να αναγνωρίζει τις πλέον διαδεδομένες δορυφορικές εικόνες και να τις επεξεργάζεται ψηφιακά.
  5. Να αναγνωρίζει και να επεξεργάζεται δεδομένα από μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα και σαρωτές λέιζερ

 Επιπλέον, στο τέλος του εξαμήνου ο φοιτητής έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

 Ικανότητα να επιδεικνύει γνώση και κατανόηση των βασικών εννοιών, που σχετίζονται με τα δεδομένα της Τηλεπισκόπησης και τα ΓΣΠ.

  1. Να εισάγει, αποθηκεύει, διαχειρίζεται και επεξεργάζεται θερμικά, και υπερφασματικά δορυφορικά δεδομένα με χρήση εξειδικευμένων λογισμικών.
  2. Να εισάγει, αποθηκεύει, διαχειρίζεται και επεξεργάζεται δορυφορικά δεδομένα ραντάρ με χρήση εξειδικευμένων λογισμικών.
  3. Να δημιουργεί Ψηφιακά Μοντέλα Επιφαμνείας με φωτογραμμετρικές μεθόδους τόσο από στερεοζεύγη αεροφωτογραφιών όσο και από στερεοζεύγη δορυφορικών εικόνων.
  4. Να παράγει χάρτες με συνδυασμένη χρήση δεδομένων τηλεπισκόπησης και ΓΣΠ
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα είναι οργανωμένο σε τέσσερις κύκλους διδασκαλίας όπως περιγράφονται στη συνέχεια. 

 Κύκλος Α:

  • Προ-επεξεργασία Εικόνας,
  • Χαρτογράφηση μεταβολών ανίχνευση αλλαγών με χρήση δορυφορικών εικόνων και ΓΣΠ, (Θεωρία ανίχνευσης αλλαγών, Τεχνικές ανίχνευσης αλλαγών, Χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών για την καταγραφή των αλλαγών).
  • Λόγοι φασματικών ζωνών για την ανίχνευση ορυκτών και πετρωμάτων.

 Κύκλος Β:

  • Δείκτες βλάστησης,
  • Πολυφασματική Ταξινόμηση
  • Η μέθοδος της Ανάλυσης Κυρίων Συνιστωσών.
  • Θεωρία συγχώνευσης δεδομένων, κυριότερες τεχνικές συγχώνευσης δεδομένων, παραδείγματα συγχώνευσης παγχρωματικών δεδομένων υψηλής ανάλυσης με πολυφασματικά δεδομένα.
  • Χωρική αυτοσυσχέτιση ψηφιακών δεδομένων τηλεπισκόπησης. Συνάρτηση αυτοσυσχέτισης και συνάρτηση ημιβαριογράμματος, Εφαρμογές σε δορυφορικές εικόνες, Η επιφάνεια βαριογράμματος.

 Κύκλος Γ:                               

  • Θεωρία εικόνων ραντάρ, το εικονοληπτικό ραντάρ, η γεωμετρία της λήψης εικόνων ραντάρ, τύποι κεραίας, χαρακτηριστικά των εικόνων ραντάρ, πόλωση, διηλεκτρική σταθερά, τραχύτητα, βάθος διείσδυσης, παραμορφώσεις στην εικόνα ραντάρ, συμβολομετρία, συστήματα ραντάρ-εφαρμογές στη Γεωλογία, φίλτρα που χρησιμοποιούνται στις εικόνες ραντάρ.
  • Θερμικά δεδομένα Τηλεπισκόπησης,
  • Υπερφασματικά δεδομένα τηλεπισκόπησης

 Κύκλος Δ:

  • Δεδομένα Μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων
  • Σαρωτές Λειζερ
  • Φωτογραμμετρία, Εισαγωγή στις βασικές έννοιες, Δημιουργία τρισδιάστατων απεικονίσεων, Ψηφιοποίηση σε 3D περιβάλλον
Παραδείγματα σύνθετων εφαρμογών των δεδομένων Τηλεπισκόπησης και των ΓΣΠ στη Χαρτογράφηση, στη Σεισμολογία, στην Γεωφυσική, στην Γεωμορφομετρία, στην Υδρογεωλογία και στα τεχνικά έργα.
Τρόπος παράδοσης Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με PowerPoint
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Εργαστήρια με χρήση εξειδικευμένων λογισμικών Γεωγραφικών συστημάτων Πληροφοριών (ESRI, ARCGIS) και ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας (ERDAS IMAGINE) στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος.  Εκπαίδευση των φοιτητών στη χρήση GPS στο πεδίο.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις Θεωρίας       1Χ13=13

Εργαστηριακές ασκήσεις ΓΣΠ και Τηλεπισκόπησης

 2Χ13=26
Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων 1Χ13=13
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 23
 Σύνολο μαθήματος  75
 Αξιολόγηση φοιτητών
  • Γραπτή εξέταση (70%)
  • Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση (30%)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. "Τηλεπισκόπηση (Αρχές, Ψηφιακή ανάλυση εικόνας, Εφαρμογές)" Γ. Σκιάνης Κ. Νικολακόπουλος, Δ. Βαϊόπουλος, Εκδόσεις ΙΩΝ 2012. σελ. 336.
  2. "Τηλεπισκοπηση-Φωτοερμηνεία στις Γεωεπιστήμες", Θεόδωρος Αστάρας, εκδόσεις Αϊβάζη 2011, σελ. 484.
  3. Εργαστηριακές Σημειώσεις: "Εργαστηριακές ασκήσεις ψηφιακής επεξεργασίας δεδομένων τηλεανίχνευσης σε συνδυασμό με Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών", Δ. Βαϊόπουλος Γ. Σκιάνης Κ. Νικολακόπουλος, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Αθηνών 2006, σελ. 178.