Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό Επιλογής
Διδάσκων Π. -Δ.-Κουτσοβίτης, Επίκ.  Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_049
Εξάμηνο σπουδών  6o
Τίτλος μαθήματος  Μάρμαρα και Αδρανή Υλικά
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ) , 1 (ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Πετρογραφία Ι, ΙΙ και Ιζηματολογία.
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων Ελληνικά. Διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιηθεί και στα Αγγλικά αν αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα.  
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής πρέπει να έχει αναπτύξει τις παρακάτω ικανότητες / προσόντα:

  • Χρήση και εκμετάλλευση των πετρωμάτων ως «Μάρμαρα» και Αδρανή υλικά.
  • Ικανότητα εκπόνησης ορυκτοπετρογραφικής και φυσικομηχανικής μελέτης πετρωμάτων.
  • Ορθολογιστική διαχείριση των αποθεμάτων και ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την εξόρυξή τους.
  • Διαχείριση επικίνδυνων λατομικών αποβλήτων και οριοθέτηση νέων πιθανών περιοχών.
  • Συντήρηση και αποκατάσταση λίθινών και αρχαίων ιστορικών μνημείων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
Περιεχόμενο μαθήματος  Μάρμαρα και άλλα διακοσμητικά πετρώματα- το μάρμαρο ως ορυκτός πλούτος – φυσικά χαρακτηριστικά – γεωλογικός χωροχρόνος- φυσικομηχανικές και τεχνικές ιδιότητες – κατανομή και ποικιλίες μαρμάρων – χρήσεις πετρωμάτων και μαρμάρων – το μάρμαρο στην αρχαιότητα και στη σύγχρονη εποχή – φάσεις αξιοποίησης και τυποποίησης – βάση δεδομένων – αδρανή υλικά και πετρώματα – ορυκτοπετρογραφική εξέταση – προσδιορισμός ιδιοτήτων και εργαστηριακός έλεγχος αδρανών υλικών, ταξινόμηση και χρήση – αποκατάσταση περιβάλλοντος – το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Παραδόσεις (Power  Point),  Εργαστηριακές Ασκήσεις
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις 2×13=26 
 Εργαστηριακές ασκήσεις 1×13=13
 Αυτοτελής Μελέτη  61
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών
  1. Γραπτή τελική εξέταση (20%) που περιλαμβάνει: Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης.
  2. Προφορική τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει: Συγγραφή επιστημονικών εργασιών και παρουσίασης τους σε ακροατήριο.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Χατζηπαναγιώτου,Κ.Γ. (1985):Πετρογραφία Ι.Πανεπιστήμιο Πατρών.
  2. Χατζηπαναγιώτου,Κ.Γ. (2005):Πετρογραφία ΙΙ. Πανεπιστήμιο Πατρών.
  3. Τσιραμπίδης, Α.Ε. (2005):Ο Ορυκτός Πλούτος της Ελλάδος. Γιαχούδη, Θεσσαλονίκη.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων , Ασκών
 
Κωδικός μαθήματος  GEO_901Ε
Εξάμηνο σπουδών  7o
Τίτλος μαθήματος Πτυχιακή Ια
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας

Παράδοση

Φροντιστήριο

Εργαστήριο

ECTS μονάδες  5
Διδακτικές Μονάδες
 2
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων Ε. Ζαγγανά, Αναπλ. Καθηγήτρια, Ν. Δεπούντης, Επ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  Geol_055
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Άσκηση Υπαίθρου VII (Υδρογεωλογία-Τεχνική Γεωλογία & Έργα Υποδομής)
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Εργασίες Πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (ΕΠ)
Πιστωτικές μονάδες  2
Τύπος μαθήματος  Ανάπτυξη Δεξιοτήτων σε εργασία πεδίου
Προαπαιτούμενα μαθήματα Τεχνική Γεωλογία, Γεωλογία Τεχνικών Έργων και Βραχομηχανική, Εφαρμοσμένη Υδρογεωλογία, Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO349/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα δίνει την πρακτική γνώση που σχετίζεται με την αναγνώριση και περιγραφή των τεχνικογεωλογικών και γεωτεχνικών συνθηκών που οριοθετούν και καθορίζουν το σχεδιασμό των έργων υποδομής και την «εναρμόνισή» τους με το περιβάλλον. Εξοικειώνει τους φοιτητές με τις βασικές έννοιες και μεθοδολογίες της Τεχνικής Γεωλογίας και της Γεωλογίας Τεχνικών Έργων που εφαρμόζονται στο σχεδιασμό και κατασκευή των έργων υποδομής. Παρουσιάζει σε πραγματικό χρόνο τις μεθόδους κατασκευής των έργων (διάνοιξη, αντιστήριξη, αποστράγγιση, στεγανοποίηση  κ.λπ.). Επίσης το μάθημα παρέχει στους φοιτητές γνώσεις που σχετίζονται με την παρουσία του καρστ σε ανθρακικά πετρώματα και την ανάπτυξη υδροφόρων σε αυτά. Γίνεται κατανοητή η διαφοροποίηση μεταξύ των υδροφόρων στρωμάτων στα πορώδη μέσα και των υδροφόρων στα καρστικά μέσα, καθώς και ο ρόλος των πηγών σε ένα υδρογεωλογικό σύστημα. Γίνεται κατανοητή η έννοια της διαχείρισης των υδατικών πόρων και ο ρόλος των φραγμάτων σε αυτή. Οι φοιτητές εξοικειώνονται με τις βασικές μεθοδολογίες της Υδρογεωλογίας που εφαρμόζονται στην πραγματοποίηση υδρογεωλογικών, περιβαλλοντικών και διαχειριστικών μελετών..

Ο φοιτητής κατέχει νοητικές και πρακτικές δεξιότητες και έχει τη δυνατότητα:

  • Εφαρμογής γνώσεων και δημιουργικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων και την πραγματοποίηση τεχνικών επιλογών σε κρίσιμα θέματα μελέτης και κατασκευής τεχνικών έργων (προστασία πρανών, υποστήριξη σηράγγων, στεγανοποίηση φραγμάτων κ.λπ.)
  • Αναγνώρισης των βέλτιστων λύσεων κατασκευής με τεχνικοοικονομικά κριτήρια
  • Εφαρμογής γνώσεων και δημιουργικής σκέψης για την επίλυση υδρογεωλογικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων καθώς και προβλημάτων που σχετίζονται με τη  διαχείριση υδατικών πόρων.
  • Επίσης ο φοιτητής έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί σε εργασιακό περιβάλλον πεδίου:
  • με επάρκεια στη διεπιστημονικότητα που απαιτούν τα τεχνικά έργα (μελέτη - κατασκευή)
  • με επάρκεια στη διεπιστημονικότητα που απαιτούν οι υδρογεωλογικές, περιβαλλοντικές και διαχειριστικές μελέτες με υπευθυνότητα και αξιοπιστία στην περίπτωση αυτόνομης απασχόλησης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα περιλαμβάνει εργασίες πεδίου-εξάσκησης στα θεματικά πεδία της Τεχνικής Γεωλογίας & έργων υποδομής και της Εφαρμοσμένης & Περιβαλλοντικής Υδρογεωλογίας. Για τον σκοπό αυτό πραγματοποιούνται δύο προκαταρκτικές διαλέξεις για την προετοιμασία των φοιτητών,  τέσσερις ημέρες εργασιών πεδίου (δύο για κάθε θεματικό πεδίο) και συγγραφή των αντίστοιχων τεχνικών εκθέσεων εκ μέρους των φοιτητών, με τα αποτελέσματα των εργασιών πεδίου, οι οποίες αξιολογούνται και βαθμολογούνται.

Οι Εργασίες Πεδίου περιλαμβάνουν δύο (2) ημέρες εξάσκησης στο θεματικό πεδίο «Τεχνική Γεωλογία & έργα υποδομής» για την κατανόηση των τεχνικών εφαρμογών των υποχρεωτικών μαθημάτων Τεχνικής Γεωλογίας και Γεωλογίας Τεχνικών Έργων και δύο (2) ημέρες εξάσκησης στο θεματικό πεδίο «Εφαρμοσμένη και Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία», για την κατανόηση των τεχνικών εφαρμογών του υποχρεωτικού μαθήματος της Υδρογεωλογίας.

Το περιεχόμενο των δύο (2) ημερών στο θεματικό πεδίο «Τεχνική Γεωλογία & έργα υποδομής» περιλαμβάνει:

  • Περιγραφή της θεμελίωσης του τεχνικού έργου της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου
  • Ανάλυση του σχεδιασμού των έργων ανάσχεσης βραχοπτώσεων και συγκράτησης κατολισθήσεων στην Ε.Ο. Αντιρίου – Ιωαννίνων
  • Περιγραφή του τρόπου κατασκευής μεγάλων χωμάτινων φραγμάτων με αργιλικό πυρήνα θεμελιωμένων στο φλύσχη της Ιόνιας ζώνης: Φράγμα Καστρακίου και Στράτου στο κάτω τμήμα του ποταμού Αχελώου και φράγμα Πουρναρίου στον ποταμό Άραχθο.
  • Περιγραφή του τρόπου κατασκευής σημαντικών έργων σε έντονα αποδομημένους και χαμηλής ποιότητας γεωλογικούς σχηματισμούς στα όρια της επώθησης της Πίνδου με την υποκείμενη Ιόνια ζώνη: Φράγμα και σύμπλεγμα υπόγειων τεχνικών έργων (σηράγγων, υπόγειων ανοιγμάτων, φρεάτων) στον ποταμό Μετσοβίτικο Ηπείρου
  • Περιγραφή του τρόπου κατασκευής τεχνικών έργων στην Εγνατία Οδό (κοιλαδογέφυρες, οπλισμένα επιχώματα)
  • Ανάλυση του σχεδιασμού των έργων αντιμετώπισης κατολισθήσεων και  αποκατάστασης πρανών στην Εγνατία Οδό
  • Το περιεχόμενο των δύο (2) ημερών στο θεματικό πεδίο «Εφαρμοσμένη και Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία» περιλαμβάνει:
  • Περιγραφή της δημιουργίας και λειτουργίας των καρστικών συστημάτων της Δυτικής Ελλάδας (καρστικό σύστημα Λούρου).
  • Περιγραφή του ρόλου των φραγμάτων Δυτικής Ελλάδος στη διαχείριση των υδάτων της περιοχής.
  • Περιγραφή καρστικών δομών (πόλγη Φενεού) και καρστικών συστημάτων της Βόρειας Πελοποννήσου (καρστικό σύστημα Ζήρειας – Κεφαλαρίου).
  • Περιγραφή λειτουργίας των  καρστικών πηγών Στυμφαλίας  και διαχείριση των υδάτων της περιοχής.
  • Περιγραφή και επίδειξη του τρόπου δειγματοληψίας υδάτων από πηγές και γεωτρήσεις της περιοχής.
  • Περιγραφή των υδροφόρων στρωμάτων του Αργολικού Πεδίου και των προβλημάτων ρύπανσης που παρουσιάζει.
Τρόπος παράδοσης Πραγματοποιούνται τέσσερις ημέρες εργασιών στο πεδίο για την καλύτερη κατανόηση στοιχείων της διδασκαλίας της θεωρίας και των εργαστηρίων των μαθημάτων Τεχνικής Γεωλογίας, Γεωλογίας Τεχνικών Έργων και Περιβάλλον και Υδρογεωλογίας
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Χρήση της πλατφόρμας e-class με ψηφιακή διάθεση όλων των ασκήσεων υπαίθρου που προσφέρει το Τμήμα Γεωλογίας
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις προκαταρκτικές για την προετοιμασία των φοιτητών  2×2=4
Εργασίες πεδίου  4×8=32
Συγγραφή τεχνικών εκθέσεων/εργασιών 2×8=16
 Σύνολο μαθήματος  52
 Αξιολόγηση φοιτητών Κάθε φοιτητής στο τέλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας παραδίδει τεχνική έκθεση/εργασία η οποία αξιολογείται και βαθμολογείται
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  • Γεωλογία Τεχνικών Έργων (2007). Γ. Κούκης, Ν. Σαμπατακάκης Εκδόσεις Παπασωτηρίου, σελ. 575.
  • Τεχνική Γεωλογία (2002). Γ. Κούκης, Ν. Σαμπατακάκης Εκδόσεις Παπασωτηρίου, σελ. 514.
  • Εφαρμογές της Τεχνικής Γεωλογίας και Γεωτεχνικής στα Τεχνικά Έργα (2015). Ν. Σαμπατακάκης, Γ. Κούκης, Ν. Δεπούντης. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών, σελ. 131
  • Engineering Geology. Principle and practice (2009). D.G. Price, Springer.
  • Engineering Geology (2007). F.G. Bell. Second edition. B.H.
  • Geotechnical and Geological Engineering. Springer
  • Γ. Καλλέργης, 1999. Εφαρμοσμένη – Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία. Έκδοση Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Τόμος Α, Τόμος Β και Τόμος Γ.
  • Γ. Σούλιος, 1996. Γενική Υδρογεωλογία. University Studio Press,Τόμοι Πρώτος,  Δεύτερος και Τρίτος
  • Γ. Σούλιος (2011). Γενική Υδρογεωλογία - Τόμος Ε΄ - Καρστική υδρογεωλογία, Ισοτοπική υδρολογία - ιχνηθετήσεις, Γεωφυσικές διασκοπήσεις - τηλεπισκόπηση, Υδρογεωλογικά μοντέλα, Η υδρογεωλογία στα φράγματα, University Studio Press.
  • -Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
  • Bulletin of Engineering Geology and the Environment. Springer
  • Engineering Geology. Elsevier.
  • Geotechnical and Geological Engineering. Springer
  • Environmental Earth Sciences, Springer Publishers;
  • Environmental Monitoring and Assessment,  Springer Publishers

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Σ. Καλαϊτζίδης, Αναπλ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_053
Εξάμηνο σπουδών  7o
Τίτλος μαθήματος  Kοιτασματολογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστήριο, Ασκήσεις πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Ε), 1 (ΦΡ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Ορυκτολογία, Πετρογραφία, Γεωχημεία, Πετρολογία, Τεκτονική, Γεωδυναμική, Ιστορική Γεωλογία
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ στην Αγγλική
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO347/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί βασικό εισαγωγικό μάθημα στην Κοιτασματογένεση των κύριων τύπων κοιτασμάτων μεταλλικών ορυκτών. Επίσης δίνονται εισαγωγικά στοιχεία οικονομικής γεωλογίας.

Τα Μαθησιακά αποτελέσματα συνίστανται:

  • Γνώση των γεωλογικών χαρακτηριστικών των κοιτασμάτων μεταλλικών ορυκτών και κατανόησης του «περιγραφικού ή εμπειρικού προτύπου» κάθε τύπου κοιτάσματος.
  • Ανάλυση του «περιγραφικού μοντέλου» με συνδυασμό μάκροπετρογραφικών, πετρολογικών, τεκτονικών και γεωχημικών χαρακτήρων, καθώς και οπτικής μικροσκοπίας. Εφαρμογή της ανάλυσης αυτής στην ταξινόμηση των κοιτασμάτων όσον αφορά στο «μεταλλογενετικό πρότυπο».
  • Ικανότητα στην αξιολόγηση και ερμηνεία αποτελεσμάτων γεωλογικής εξερεύνησης, σύγκριση με γνωστά «μεταλλογενετικά πρότυπα» και σύνθεση των γεωλογικών δεδομένων με στόχο των εντοπισμό νέων κοιτασμάτων.
Γενικές Ικανότητες

Επιλέξτε από τα προηγούμενα

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Κοιτασματολογία και η θεματολογία της
  • Τα είδη των κοιτασμάτων και η γένεσή τους
  • Κοιτάσματα στον Ελλαδικό και Διεθνή χώρο
  • Μάκρο- και μίκροσκοπικά χαρακτηριστικά κυριότερων μεταλλικών ορυκτών
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλίας, σε εργαστήρια οπτικής μικροσκοπίας και στην ύπαιθρο.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (power point, pdf) και μαυροπίνακα.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις Θεωρίας 2×13=26 
 Φροντιστηριακές διαλέξεις και Ασκήσεις 1×13=13
 Εργαστηριακή μακροσκοπική παρατήρηση μεταλλευμάτων και μικροσκοπική παρατήρηση μεταλλογραφικών δοκιμίων 2×13=26
Ομαδική Εργασία 25
 Αυτοτελής Μελέτη 60
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Α. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων
  • Κατανόηση και ερμηνεία κοιτασματολογικών χαρτών/τομών
  • Σχεδίαση κοιτασματολογικών χαρτών/τομών
  • Επίλυση προβλημάτων δεδομένων γεωχημείας και οικονομικής γεωλογίας .

Β. Προφορική Εξέταση (10%) που περιλαμβάνει:

  • Αναγνώριση μεταλλευμάτων
  • Ανάπτυξη γενετικού μοντέλου κοιτασμάτων σε σχέση με ιστολογικά χαρακτηριστικά μεταλλευμάτων
  • Ερμηνεία γεωλογικών – κοιτασματολογικών χαρτών.

Γ. Εργαστηριακή εξέταση (30%) που περιλαμβάνει:

  • Αναγνώριση μέσω οπτικής μικροσκοπίας μεταλλικών ορυκτών
  • Αναγνώριση μέσω οπτικής μικροσκοπίας ιστών μεταλλικών ορυκτών
  • Κριτήρια αξιολόγησης:
  • Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου πραγματοποιούνται δύο προσομοίωσεις των εργαστηριακών εξετάσεων.
  • Οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα σε αυτοαξιολόγηση με υλικό Προόδου που δίνεται μέσω του eclass.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Ελληνική

  1. Μελιδώνης, Ν., 1992. Γενική Κοιτασματολογία. ΟΕΔΒ, Πανεπιστήμιο Πατρών, 516 σελ.
  2. Σκαρπέλης, Ν., 2006. Εισαγωγή στην Κοιτασματολογία. ΕΚΠΑ, Αθήνα, 268 σελ.

Ξενόγλωσση

  1. Robb, L., 2004. Introduction to ore-forming processes. ISBN: 978-0-632-06378-9, Wiley-Blackwell, 384 p.

Περιοδικά

  1. Economic Geology Journal http://www.segweb.org/ 

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Ν. Δεπούντης, Επίκ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_054
Εξάμηνο σπουδών  7o
Τίτλος μαθήματος  Γεωλογία τεχνικών έργων και βραχομηχανική
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις , Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2Δ, 3ΕΡΓ
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής (Γεωλογία) και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων (Τεχνικά Έργα και Περιβάλλον)
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Κανένα. Είναι επιθυμητό ο φοιτητής να έχει τις βασικές γνώσεις Τεχνικής Γεωλογίας
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική. Η διδασκαλία μπορεί να γίνει και στην Αγγλική στην περίπτωση παρουσίας αλλοδαπών φοιτητών
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO349/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα δίνει τη θεωρητική και αντικειμενική γνώση που σχετίζεται με την αναγνώριση και περιγραφή των τεχνικογεωλογικών συνθηκών που οριοθετούν και καθορίζουν το σχεδιασμό των τεχνικών έργων και την «εναρμόνισή» τους με το περιβάλλον. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην επιλογή και τον ασφαλή προσδιορισμό των πλέον «κρίσιμων» παραμέτρων που θα επηρεάσουν την κατασκευή και τη λειτουργικότητά τους.

Ο φοιτητής κατέχει νοητικές και πρακτικές δεξιότητες και έχει τη δυνατότητα:

  • Αξιοποίησης τεχνογνωσίας για την εκτίμηση των φυσικών - μηχανικών παραμέτρων των βράχων (βραχώδους υλικού και βραχομάζας) μέσω εργαστηριακών και επιτόπου μεθοδολογιών και προσομοιώσεων (χρήση κατάλληλων μεθόδων, υλικών και οργάνων)
  • Εφαρμογής γνώσεων και δημιουργικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων και την πραγματοποίηση τεχνικών επιλογών σε κρίσιμα θέματα μελέτης και κατασκευής τεχνικών έργων (προστασία πρανών, υποστήριξη σηράγγων, στεγανοποίηση φραγμάτων κ.λπ.)

 Επίσης ο φοιτητής στο εργασιακό περιβάλλον έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί:

  • με επάρκεια στη διεπιστημονικότητα που απαιτούν τα τεχνικά έργα (μελέτη - κατασκευή)
  • με υπευθυνότητα και αξιοπιστία στην περίπτωση αυτόνομης απασχόλησης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Μηχανική συμπεριφορά βραχομάζας: συστήματα ταξινόμησης βραχομάζας RMR και Q, γεωλογικός δείκτης αντοχής GSI. Εφαρμογές στην κατασκευή σηράγγων, πρανών και θεμελιώσεων τεχνικών έργων
  2. Κατολισθήσεις: ονοματολογία και ταξινόμηση, παράγοντες που συμβάλλουν στην εκδήλωσή τους, μέτρα προστασίας και σταθεροποίησης
  3. Φράγματα: ταξινόμηση, συναφή – συνοδά έργα, κριτήρια σχεδιασμού και επιλογής θέσης, τεχνικογεωλογικές απαιτήσεις κατασκευής, στεγανοποίηση ταμιευτήρα, ενόργανη παρακολούθηση
  4. Υπόγεια έργα – σήραγγες: μεταβολή - κατανομή τάσεων κατά τη διάνοιξη, γεωλογικές συνθήκες και διάνοιξη, μηχανισμοί θραύσης και παραμόρφωσης περιβάλλουσας βραχομάζας, μέθοδοι κατασκευής και μέτρα υποστήριξης, μέθοδος ΝΑΤΜ και μέθοδος TBM.
  5. Εργαστηριακές δοκιμές βραχωδών σχηματισμών (Βραχομηχανικής) σύμφωνα με τις πρότυπες προδιαγραφές  ASTM, ISRM και Ε103-84
  6. Ασκήσεις πεδίου στην ταξινόμηση βραχομάζας για το σχεδιασμό υπόγειων τεχνικών έργων - επίσκεψη σε τεχνικά έργα.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πλήροφορίας και Επικοινωνίας (power point) στη διδασκαλία
  • Ηλεκτρονική Παράδοση των Εργαστηριακών Ασκήσεων σε αρχεια pdf ατομικά σε κάθε φοιτητή, σε εβδομαδιαία βάση, δύο (2) ημέρες πριν την εκπαιδευτική διαδικασία, μετά από την αρχική εγγραφή του στην ιστοσελίδα του Εργαστηρίου Τεχνικής Γεωλογίας με χρήση ατομικού κωδικού πρόσβασης.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  2×13=26
Εργαστηριακές Ασκήσεις (13 ασκήσεις): Ασκήσεις εκτέλεσης και εξαγωγής αποτελεσμάτων σε: (α) Εργαστηριακές δοκιμές σε βράχους (Βραχομηχανικής), και (β) επιτόπου μετρήσεις στη βραχόμαζα για τη σύνταξη γεωτεχνικών μελετών 2×13=26
Ασκήσεις Πεδίου σε τεχνικά έργα (ομαδικές εργασίες εξάσκησης) 13
 Μελέτη (μη καθοδηγούμενη)  85
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα: Ελληνικά (Αγγλικά για Erasmus)

Ι) Αξιολόγηση Εργαστηριακών Ασκήσεων και Ασκήσεων Πεδίου (50%):

(α) Κάθε Εργαστηριακή Άσκηση παραδίδεται επιλυμένη την επόμενη εβδομάδα από την εκπαιδευτική της διαδικασία, διορθώνεται, βαθμολογείται και επιστρέφεται στο φοιτητή. Οι Ασκήσεις Πεδίου παραδίδονται αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Υπολογίζεται ο μέσος όρος  όλων των ασκήσεων

(β) Γραπτή εξέταση που περιλαμβάνει την επίλυση εργαστηριακών ασκήσεων

Τελικός βαθμός εργαστηριακής αξιολόγησης (50%) = (α)*20% + (β)*30%

ΙΙ) Τελική Γραπτή Εξέταση Μαθήματος (50%):

Δέκα (10) Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης που αφορούν στις διαλέξεις
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Γεωλογία Τεχνικών Έργων (2007). Γ. Κούκης, Ν. Σαμπατακάκης Εκδόσεις Παπασωτηρίου, σελ. 575.
  2. Engineering Geology. Principle and practice (2009). D.G. Price, Springer.
  3. Engineering Geology (2007). F.G. Bell. Second edition. B.H.
  4. Practical Rock Engineering. E. Hoek.  https://www.rocscience.com/documents/hoek/corner/Practical-Rock-Engineering-Full-Text.pdf

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Bulletin of Engineering Geology and the Environment. Springer
  • Engineering Geology. Elsevier.
  • Geotechnical and Geological Engineering. Springer