Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων Ν. Δεπούντης, Επίκ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOl_065
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Στοιχεία γεωτεχνικής μηχανικής
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις , Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστήριο 
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1(ΕΡΓ), 1(ΦΡ)
Πιστωτικές μονάδες  5
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Κανένα. Είναι επιθυμητό ο φοιτητής να έχει τις βασικές γνώσεις Τεχνικής Γεωλογίας
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO368/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα δίνει τη θεωρητική και αντικειμενική γνώση που σχετίζεται με τον προσδιορισμό των βασικών παραμέτρων – χαρακτηριστικών του εδάφους και τις μεθοδολογίες σχεδιασμού και διαστασιολόγησης θεμελιώσεων τεχνικών έργων. Επιπρόσθετα, περιγράφονται συνδυαστικά θέματα ποιοτικού ελέγχου των γεωυλικών για επιχώματα και αδρανή καθώς επίσης και γεωσυνθετικών υλικών

Ο φοιτητής κατέχει νοητικές και πρακτικές δεξιότητες και έχει τη δυνατότητα:

  • Αξιοποίησης τεχνογνωσίας για τον ποιοτικό έλεγχο γεωυλικών (αδρανών και επιχωμάτων) και γεωσυνθετικών μέσω εργαστηριακών και επιτόπου μεθοδολογιών (χρήση κατάλληλων μεθόδων, υλικών και οργάνων)
  • Εφαρμογής γνώσεων και δημιουργικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων σχετικών με τον ασφαλή σχεδιασμό θεμελιώσεων και την ορθή διαστασιολόγησή τους

Επίσης ο φοιτητής στο εργασιακό περιβάλλον έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί:

  • με επάρκεια στη διεπιστημονικότητα που απαιτούν τα τεχνικά έργα (μελέτη - κατασκευή)
  • με υπευθυνότητα και αξιοπιστία στην περίπτωση αυτόνομης απασχόλησης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Επίδραση τάσεων στο έδαφος, γεωστατικές τάσεις,  ενεργές και ολικές τάσεις
  2. Διατμητική αντοχή εδαφών: αστοχία εδαφικού υλικού, εκτίμηση παραμέτρων διατμητικής αντοχής - εργαστηριακή προσομοίωση, διατμητική αντοχή σε συνεκτικά και μη συνεκτικά εδάφη
  3. Παραμόρφωση εδαφών και Στερεοποίηση - εργαστηριακή προσομοίωση
  4. Γενικές αρχές θεμελιώσεων τεχνικών έργων: επιτρεπόμενη τάση θεμελίωσης, είδη θεμελίωσης, παράμετροι σχεδιασμού, μέθοδοι υπολογισμού, εκτίμηση καθιζήσεων
  5. Συμπύκνωση εδαφών και κατασκευή επιχωμάτων
  6. Αδρανή υλικά και ποιοτικός έλεγχος
  7. Γεωσυνθετικά υλικά: κατηγορίες και είδη, χαρακτηριστικά, ποιοτικός έλεγχος, χρήσεις - εφαρμογές.
  8. Εργαστηριακές Δοκιμές: (α) σχεδιασμού θεμελιώσεων, (β) Καταλληλότητας Εδαφών για κατασκευή επιχωμάτων, (γ) Ποιοτικού Ελέγχου Αδρανών Υλικών, σύμφωνα με τις πρότυπες προδιαγραφές (ASTM, BS, EN)
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (power point) στη διδασκαλία
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  2Χ13=26
Εργαστηριακές ασκήσεις 1Χ13=13 
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη - αυτοτελής) 25
Ομαδική εργασία 23
Φροντιστηριακές ασκήσεις 1Χ13=13
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών

Ι) Αξιολόγηση Εργαστηριακών Ασκήσεων (30%):

(α) Κάθε Άσκηση παραδίδεται επιλυμένη την επόμενη εβδομάδα από την εκπαιδευτική της διαδικασία, διορθώνεται , βαθμολογείται και επιστρέφεται στο φοιτητή. Υπολογίζεται ο μέσος όρος όλων των ασκήσεων (α)

((β) γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει  την επίλυση εργαστηριακών ασκήσεων

Τελική Αξιολόγηση (I) = (α)*9% + (β)*21%

ΙΙ) Γραπτή Τελική Εξέταση Μαθήματος (70%):

Πέντε (5) Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Τεχνική Γεωλογία (2002). Γ. Κούκης, Ν. Σαμπατακάκης Εκδόσεις Παπασωτηρίου, σελ. 514.
  2. Εφαρμογές της Τεχνικής Γεωλογίας και Γεωτεχνικής στα Τεχνικά Έργα (2015). Ν. Σαμπατακάκης, Γ. Κούκης, Ν. Δεπούντης. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών, σελ. 131
  3. Element of soil mechanics, Ian Smith, 8th edition
  4. Geotechnical Engineering Handbook, Braja Das, Ross Publishing

 -Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Bulletin of Engineering Geology and the Environment. Springer
  2. Engineering Geology. Elsevier.
  3. Geotechnical and Geological Engineering. Springer

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων Γ. Μπαθρέλλος, Αναπλ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_061
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος Εφαρμοσμένη Γεωμορφολογία - Φυσικοί Κίνδυνοι & Καταστροφές
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2Θ+1ΕΡΓ
Πιστωτικές μονάδες  5
Τύπος μαθήματος  Ειδικού Υπόβαθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων, Ειδικότητας
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO366/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα επικεντρώνεται στις εφαρμογές της Γεωμορφολογίας και σε ειδικότερα θέματα:

αστικοποίησης και των μεταβολών του γεωμορφολογικού περιβάλλοντος λόγω των ανθρώπινων παρεμβάσεων,

  • ανθρωπογενούς τοπίου-αναγλύφου,
  • μεταβολών χρήσεων Γης,
  • εγγυοβελτιωτικών έργων (λιμνοδεξαμενών, τεχνητών διοχετεύσεων),
  • εκτίμησης γεωμορφολογικών κινδύνων,
  • διαχείρισης γεωμορφολογικών καταστροφών,
  • πλημμύρες,
  • διαβρωση,
  • κινήσεις βαρύτητας (καταπτώσεις, ολισθήσεις, ερπυσμοί, καθιζήσεις, καταρρεύσεις),
  • επίδραση αναγλύφου στις κατασκευές,
  • καθορισμού ασφαλών χώρων για ανάπτυξη ανθρώπινων δραστηριοτήτων

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα έχουν αποκτήσει χρήσιμες και απαραίτητες δεξιότητες για τον μετέπειτα εργασιακό βίο τους.

Επίσης οι φοιτητές θα είναι ικανοί:

  • να αναγνωρίζουν, να προσδιορίζουν και να περιγράφουν τις αρχές της εφαρμοσμένης γεωμορφολογίας στις υδρολογικές μελέτες, στην παράκτια ζώνη και στις χρήσεις γης,
  • να κατανοούν, να διακρίνουν και να ερμηνεύουν τις επιπτώσεις της αστικοποίησης και των ανθρώπινων επεμβάσεων στις μεταβολές του γεωμορφολογικού περιβάλλοντος, στην αλλοίωση του αναγλύφου και τις επιδράσεις τους στην εκδήλωση φυσικών καταστροφών όπως πλημμύρες, κατολισθήσεις, καταπτώσεις, καθιζήσεις, διάβρωση,
  • να υπολογίζουν φυσικές παραμέτρους για τον σχεδιασμό τεχνικών έργων όπως διευθετήσεις χειμάρρων, φράγματα, δρόμοι, οικισμοί καθώς και παράγοντες που επιδρούν στην εκδήλωση κινήσεων γαιών, πλημμύρων, διάβρωσης κ.λ.π.
  • να εφαρμόζουν μεθόδους της εφαρμοσμένης γεωμορφολογίας στον σχεδιασμό τεχνικών έργων και στην εκτίμηση γεωμορφολογικών κινδύνων,
  • να συλλέγουν και να αναλύουν, τη πρωτογενή στοιχεία καθώς και να συνδυάζουν και να συνθέτουν παραδείγματα μελετών, που έχουν γίνει στον διεθνή αλλά και στον ελλαδικό χώρο,
  • να εξηγούν, να συλλέγουν, να συγκρίνουν και να αξιολογούν δεδομένα στην επίλυση προβλημάτων όπως είναι η εδαφολογία και το γεωλογικό υπόβαθρο αστικών περιοχών, η διαχείριση επιφανειακών υδάτων, η εκτίμηση φυσικών κινδύνων (πλημμύρες, κινησεις βαρύτητας, διάβρωση), η ανάπτυξη, ο σχεδιασμός και διαχείριση αστικών περιοχών
Γενικές Ικανότητες

Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχουν αποκτήσει οι φοιτητές και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:

  • Θεωρητική σκέψη και ικανότητα μετατροπής της θεωρίας σε πράξη
  • Ικανότητα εφαρμογής γνώσεων στην επίλυση προβλημάτων
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος

Α. Διαλέξεις μαθήματος

Οι παραδόσεις του μαθήματος περιλαμβάνουν:

Διαφορά θεωρητικής και εφαρμοσμένης γεωμορφολογίας.

  • Κλιματικές αλλαγές του παρελθόντος (Τεταρτογενές),
  • Εφαρμογές της Γεωμορφολογίας (επιφανειακά και υπόγεια νερά, χερσaίο ανάγλυφο, υδρογραφικά δίκτυα, δελταϊκές περιοχές, μεταβολές στάθμης θάλασσας).
  • Γεωμορφολογία και χρήσεις γης.
  • Αστικοποίηση και μεταβολές στο Γεωμορφολογικό περιβάλλον.
  • Φυσικοί κίνδυνοι και καταστροφές (Κινήσεις βαρύτητας, Πλημμύρες, Διάβρωση κλπ).
  • Τεχνικά και περιβαλλοντικά θέματα των αστικών περιοχών όπως εδαφολογία και γεωλογικό υπόβαθρο αστικών περιοχών, διαχείριση επιφανειακών υδάτων, εκτίμηση φυσικών κινδύνων (πλημμύρες, κατολισθήσεις, καταπτώσεις, καθιζήσεις, διάβρωση), ανάπτυξη σχεδιασμός και διαχείριση αστικών περιοχών.

Β. Ασκήσεις εμπέδωσης

Το πρακτικό μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει a. ασκήσεις εμπέδωσης καθώς και ερωτήσεις κρίσης μετά από κάθε θεωρητικό κεφάλαιο, β. ασκήσεις πεδίου.
Τρόπος παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο διαλέξεις
  • Πρακτικές ασκήσεις, ασκήσεις πεδίου
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Χρήση πολυμέσων και πλατφόρμας Powerpoint.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις  2×13=26
Ασκήσεις εμπέδωσης 1×13=13
Ομαδική Εργασία & Παρουσίαση 1×13=13
Ασκήσεις πεδίου 14
Μη καθοδηγούμενη Μελέτη  54
 Σύνολο μαθήματος  120
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Α. Διαλέξεις (60%)

  • προετοιμασία και παρουσίαση από τους φοιτητές μιας εργασίας (από λίστα θεμάτων),
  • ερωτήσεις κατά την ώρα της παρουσίασης

Β. Ασκήσεις-Εργαστήριο (40%)

Παράδοση ατομικών ασκήσεων, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Μπαθρέλλος Γ., Σκυλοδήμου Χ. (2021): «Καρστική Γεωμορφολογία & Αρχές Σπηλαιολογίας», εκδ. «Κάλλιπος».
  2. Σημειώσεις Μαθήματος Θεωρίας και Εργαστηρίου που παρέχονται σε pdf μέσω e-class.
  3. Λέκκας, Ε.Λ. (2010): «Φυσικές & Τεχνολογικές Καταστροφές», εκδ. Access Pre-Press, διατίθεται ελεύθερα σε μορφή pdf μέσω του συνδέσμου https://www.openbook.gr/fysikes-kai-texnologikes-katastrofes/
  4. Oya, M. (2001): Applied Geomorphology for Mitigation of Natural Hazards, p. 182, Springer.
  5. Julien, P.Y. (2002): River mechanics, p. 456, Cambridge University Press.
  6. Boon, P.J., Raven, P.J. (2012): River Conservation and Management, p. 411, Wiley.
  7. Anbazhagan, S., Subramanian, S.K., Yang, X. (2011): Geoinformat i cs in Applied Geomorphology, p. 387, CRC Press - Taylor & Francis.
  8. Allison, R.J. (2002): Applied Geomorphology, p. 480, Wiley.
  9. Slaymaker, O. (2000): Geomorphology, Human Activity and Global Environmental Change, p. 334, Wiley.
  10. Fookes, P.G., Lee, E.M., Griffiths, J.S. (2007):Engineering Geomorphology, Theory and Practice, p. 307, CRC Press - Taylor and Francis.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Ε. Ζαγγανά, Αναπλ. Καθηγήτρια
Κωδικός μαθήματος  GEO_064
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Διαχείριση και προστασία υδατικών πόρων
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις , Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστηριακές ασκήσεις, Άσκηση πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Για την καλύτερη κατανόηση του μαθήματος θα ήταν σκόπιμο οι φοιτητές να έχουν παρακολουθήσει πρώτα το μάθημα Εφαρμοσμένη Υδρογεωλογία
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναί
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO362/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Η απόκτηση δεξιοτήτων σχετικά µε τις µεθοδολογίες και τεχνικές ορθολογικής διαχείρισης υδατικών πόρων και προστασίας τους από περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος  οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοήσουν τις έννοιες της βιώσιμης διαχείρισης των υδατικών πόρων
  • Να κατανοήσουν τη διαχειριστική Οδηγία πλαίσιο της ΕΕ 2000/60
  • Να κατανοήσουν τις έννοιες και τις δράσεις για την προστασία των υδάτων από τη ρύπανση
  • Να ολοκληρώσουν διαχειριστικές και περιβαλλοντικές  μελέτες

Επίσης οι φοιτητές θα έχουν την ικανότητα να ανταποκριθούν σε εργασιακό περιβάλλον πεδίου  με επάρκεια στη διεπιστημονικότητα που απαιτούν οι  περιβαλλοντικές και διαχειριστικές μελέτες με υπευθυνότητα και αξιοπιστία στην περίπτωση αυτόνομης απασχόλησης

Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής  
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Ανάπτυξη εννοιών, όπως βιωσιμότητα, αειφορία, βιώσιμη διαχείριση υδατικών πόρων
  • Ανάλυση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας Πλαίσιο για τα νερά 2000/60/ΕΚ
  • Παρουσίαση της θεσμικής διάρθρωσης της Διαχείρισης των Υδατικών Πόρων στην Ελλάδα
  • Συστηµατική ανάλυση των υδατικών πόρων. Μοντέλα προσομοίωσης.
  • Διαδικασίες σχεδιασµού και λήψης αποφάσεων.
  • Οικονοµικοί µηχανισµοί για τη διαχείριση των υδατικών πόρων.
  • Χρήσεις του νερού – Κατανάλωση νερού
  • Διαθεσιμότητα του νερού –Φυσικός Εμπλουτισμός – Υπόγεια Αποθέματα νερού 
  • Λειτουργία ταμιευτήρων και διαχείριση
  • Τεχνητός Εµπλουτισµός των υδροφόρων
  • Ξηρασία και διαχείριση των παροχών νερού
  • Ρύπανση- Ρύποι και φυσικοχημικές ιδιότητες αυτών
  • Πηγές ρύπανσης των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων
  • Προστασία των υδατικών πόρων.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (power point) στη διδασκαλία
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις  2×13=26
Εργαστηριακή Άσκηση 1×13=13
Εργασία σε ομάδες 2×13=26
Προετοιμασία για την τελική εξέταση 3χ13=39
 Σύνολο μαθήματος  104
 Αξιολόγηση φοιτητών  Γραπτή Τελική Εξέταση Μαθήματος -  Παρουσίαση ομαδικών Εργασιών
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Γ. Σούλιος, 2004. Γενική Υδρογεωλογία-Αποθέματα και Διαχείριση υπόγειου νερού, Εκδ. Αφοι Κυριακίδη, 2004.
  2. Ε. Ζαγγaνά, 2016 Διαχείριση και Προστασία Υδατικών Πόρων, Παν/κές Σημειώσεις.
  3. Γ. Καλλέργης, 1999. Εφαρμοσμένη – Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία. Έκδοση Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Τόμος Α, Τόμος Β.

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal of Hydrology, Elsevier
  2. Water Research, IWA
  3. Environmental Earth Sciences, Springer Publishers; Water Policy, IWA Publishing; Water Resources Management, Springer Publishers; Environmental Monitoring and Assessment,  Springer Publishers

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό Επιλογής
Διδάσκων  Γ.Παπαθεοδώρου, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_063
Εξάμηνο σπουδών  7o
Τίτλος μαθήματος  Επιχειρησιακή Ωκεανογραφία και οι εφαρμογές της στη διαχείριση του θαλάσσιου περιβάλλοντος 
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2Θ+1ΕΡΓ
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Οχι
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική. Η διδασκαλία μπορεί να γίνει και στην Αγγλική στην περίπτωση παρουσίας αλλοδαπών φοιτητών
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO358/
Μαθησιακά αποτελέσματα  Η Επιχειρησιακή Ωκεανογραφία είναι η επιστήµη που ασχολείται µε τη συνεχή παρακολούθηση των θαλασσών και των ωκεανών µε σύγχρονες τεχνολογίες, µε σκοπό τη διάθεση των δεδοµένων σε χρήστες. Είναι µια εφαρµοσµένη επιστήµη που δηµιουργεί βάσεις δεδοµένων προς διάθεση σε όποιον ενδιαφέρεται να µελετήσει το θαλάσσιο περιβάλλον, όπου η δυνατότητα των µετρήσεων είναι περιορισµένη. Σκοπός του µαθήµατος είναι να διδαχθεί ο φοιτητής τις νέες τεχνολογίες, την επεξεργασία των δεδοµένων, τη δηµιουργία βάσεων ωκεανογραφικών δεδοµένων και την εκπόνηση µιας ωκεανογραφικής µελέτης.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Εισαγωγή στην Επιχειρησιακή Ωκεανογραφία
  • Συστήματα Επιχειρησιακής Ωκεανογραφίας στον Ελληνικό και Διεθνή χώρο
  • Φυσικές διεργασίες στον παράκτιο χώρο
  • Όργανα µετρήσεων στην Επιχειρησιακή Ωκεανογραφία
  • Υποθαλάσσια παρατηρητήρια παρακολούθησης μακράς διάρκειας.
  • Ανάλυση ωκεανογραφικών δεδοµένων
  • Επιπτώσεις από ανθρωπογενείς παρεµβάσεις στον παράκτιο χώρο
  • Αριθµητικά µοντέλα στην Επιχειρησιακή Ωκεανογραφία
Τρόπος παράδοσης
  • Παραδόσεις στην αίθουσα διδασκαλίας
  • Ασκήσεις-Εργαστήρια µε χρήση εξειδικευμένων λογισμικών
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (power point) και μαυροπίνακα.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Εκμάθηση λογισμικών.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  2×13=26
 Εργαστηριακή Άσκηση 1×13=13
 Συγγραφή εργασιών 26
 Μελέτη βιβλιογραφίας 35
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών  Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου, στην ελληνική γλώσσα, οι οποίες περιλαμβάνουν επίλυση προβλημάτων καθώς και ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία  Σημειώσεις μαθήματος

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Α. Ζεληλίδης, Καθηγητής 
Κωδικός μαθήματος  GEO_062
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Ανάλυση Ιζηματογενών Λεκανών
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Παραδόσεις Θεωρίας, Εργαστηριακές ασκήσεις, Ασκηση πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2Θ, 1 ΕΡΓ, 2 ημέρες πεδίου
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής περιοχής και ανάπτυξης δεξιοτήτων στην κατεύθυνση της κατανόησης της εξέλιξης μιας ιζηματογενούς λεκάνης στο χώρο και στο χρόνο
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Ιζηματολογία, Στρωματογραφία, Τεκτονική
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Αν χρειαστεί ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO335/
Μαθησιακά αποτελέσματα
  • Το μάθημα αυτό απαιτεί τις γνώσεις των μαθημάτων της Ιζηματολογίας, της τεκτονικής και της Στρωματογραφίας-Παλαιοντολογίας. Ο συνδυασμός της γνώσης των παραπάνω, που διδάχτηκαν σε προηγούμενα μαθήματα, θα τον βοηθήσουν στις ιδιαιτερότητες αυτού του μαθήματος. 
  •  Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα μπορεί να κατανοεί τον τρόπο εξέλιξης μιας ιζηματογενούς λεκάνης, στο χώρο και το χρόνο. Θα μπορεί να παρακολουθεί την εξέλιξη των περιβαλλόντων ιζηματογένεσης, σε συνδυασμό με τη γνώση του τεκτονικού καθεστώτος και της ηλικίας των ιζημάτων.
  •  Ειδικότερα, η συλλογή πληροφοριών που συνδέονται με τα περιβάλλοντα ιζηματογένεσης, του τρόπου εξέλιξης τους, τις ιδιαιτερότητες των υπο-περιβαλλόντων μέσα σε μια λεκάνη, σε συνδυασμό με το χρόνο που λαμβάνουν χώρα οι αλλαγές αυτές, αλλά και του τεκτονικού καθεστώτος, που επηρεάζει τις παραπάνω αλλαγές, θα του δώσουν τη δυνατότητα να συνθέτει το γεωλογικό μοντέλο της εξέλιξης μιας λεκάνης ιζηματογένεσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

  1. Ικανότητα να επεξεργάζεται ιζηματολογικές πληροφορίες.
  2. Ικανότητα να επεξεργάζεται τεκτονικές πληροφορίες.
  3. Ικανότητα να επεξεργάζεται στρωματογραφικές - παλαιοντολογικές πληροφορίες.
  4. Ικανότητα να συνθέτει και να προτείνει το γεωλογικό εξελικτικό μοντέλο για μια λεκάνη ιζηματογένεσης.
Περιεχόμενο μαθήματος

Α. Μελετώνται έξι λεκάνες με διαφορετικά περιβάλλοντα ιζηματογένεσης, διαφορετικό τεκτονικό καθεστώς και χρόνο δημιουργίας.

  1. Λεκάνη οπισθοχώρας της Μεσοελληνικής Αύλακας στην Κεντρική Ελλάδα.
  2. Λεκάνη προχώρας της Πίνδου στη Δυτική Ελλάδα
  3. Λεκάνη διαστολής Πατρών – Κορίνθου
  4. Σύνθετη (προχώρας και οπισθοχώρας) Λεκάνη Ζακύνθου - Ιόνιος λεκάνη Προχώρας
  5. Λεκάνη διαστολής Καλαμάτας
  6. Λεκάνες διαστολής Πλατάνου-Καστελιου και Μάλεμε στη ΒΔ Κρήτη – Μεσογειακή ράχη.
Β. Μέθοδοι κατασκευής τρισδιάστατων απεικονίσεων μιας λεκάνης με τη χρήση υπεδαφικών και εδαφικών πληροφοριών (π.χ. γεωλογικές τομές, λιθοστρωματογραφικές στήλες γεωτρήσεων).
Τρόπος παράδοσης
  • Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με powerpoint, εργαστήρια με υποδειγματική επίλυση προβλημάτων κατασκευής τρισδιάστατων απεικονίσεων και μοντέλων εξέλιξης.
  •  Πραγματοποιούνται ασκήσεις υπαίθρου σε περιοχές της Ζακύνθου, της Πάτρας, του Αιγίου-Κορινθίας, Μεσολογγίου (σε τρεις από τις παραπάνω λεκάνες) ενώ αξιοποιούνται και οι πληροφορίες από ασκήσεις υπαίθρου στα πλαίσια άλλων μαθημάτων σε προηγούμενα έτη (λεκάνη Καλαμάτας, Κορινθιακός).
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Οι φοιτητές ενημερώνονται για όλες τις νέες εξελίξεις στις μεθοδολογίες εφαρμογής της ανάλυσης των λεκανών, στην ερμηνεία και αξιολόγηση των σεισμικών δεδομένων, ενώ έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν μέσα από ηλεκτρονικές πηγές αντίστοιχες λεκάνες ανά τον κόσμο με στόχο να συγκρίνουν τα εξελικτικά μοντέλα ιζηματογένεσης με αυτά που διδάσκονται. Μέσα από την πλατφόρμα του e-class όπου είναι αναρτημένες όλες οι παρουσιάσεις των μαθημάτων γίνεται και η επικοινωνία με τους φοιτητές για να επιλύονται σε καθημερινή βάση τα προβλήματα που ανακύπτουν.  
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις - παραδόσεις  2 Χ 13 = 26 ώρες
 Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας   1 Χ 13 = 13 ώρες
Άσκηση πεδίου 2 ημέρες Χ 8  = 16 ώρες
Συγγραφή εργασίας 1 Χ 13 =  13 ώρες
Εργαστήριο - Εργαστηριακή Άσκηση 1 Χ 13 =  13 ώρες
 Σύνολο μαθήματος  81 ώρες
 Αξιολόγηση φοιτητών
  1. Οι φοιτητές χωρίζονται σε ομάδες των 2-3 ατόμων και αναλαμβάνουν την εκπόνηση εργασίας σε μια από τις παραπάνω λεκάνες. Την εργασία τους αυτή παρουσιάζουν ενώπιων των συναδέλφων τους με powerpoint, γίνεται εξέταση με ερωτήσεις και απαντήσεις τόσο από τον διδάσκοντα όσο και μεταξύ των ομάδων.
  2. Γραπτή εξέταση σε γενικές γνώσεις, στις εργασίες που τους δόθηκαν για τις έξι λεκάνες, και στο περιεχόμενο όλων των εργασιών που συνταχθήκαν για τις έξι λεκάνες. Δικαίωμα συμμετοχής στις γραπτές εξετάσεις έχουν όσοι έχουν συγγράψει και παρουσιάσει την εργασία που έχει ανατεθεί.
  3. Ελάχιστος προβιβάσιμος βαθμός:  5.
Η γλώσσα αξιολόγησης είναι στα Ελληνικά
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Μεσοελληνική Αύλακα:

  1. Zelilidis, A., Piper, D.J.W. & Kontopoulos, N. 2002: Sedimentation and basin evolution of the Oligocene - Miocene Mesohellenic basin, Greece. – American Association of Petroleum Geologists Bulletin, 86 (1), 161-182.
  2. Zelilidis, A. & Kontopoulos, N. 1996: Significance of fan deltas without toe-sets within rift and piggy-back basins: examples from the Corinth graben and the Mesohellenic trough, Central Greece. - Sedimentology, 43, 253-262.
  3. Doutsos, T., Koukouvelas, I., Zelilidis, A. & Kontopoulos, N. 1994: Intracontinental wedging and post-orogenic collapse in Mesohellenic Trough. - Geol.Rundsch., 83, 257-275.

Λεκάνη προχώρας της Πίνδου:

  1. Maravelis, A., Makrodimitras, G. & Zelilidis, A. 2014: Stratigraphic evolution and source rock potential of a Late Oligocene-Early/Middle Miocene continental slope system, Diapondia Islands, Ionian Sea, NW Greece. Geological Magazine, 151(3):394-413.
  2. Konstantopoulos, P. & Zelilidis, A., 2013: Sedimentation of submarine fan deposits in the Pindos foreland basin, from late Eocene to early Oligocene, west Peloponnesus peninsula, SW Greece. Geological journal, 48(4), 335-362.
  3. Konstantopoulos, P. & Zelilidis, A., 2013: Provenance analysis of Eocene-Oligocene turbidite deposits in Pindos foreland basin, fold and thrust belt of SW Greece: Constraints from framework petrography and bulk-rock geochemistry. Arabian Journal of Geosciences, 6(12), 4671-4700.
  4. Konstantopoulos, P., Maravelis, A. & Zelilidis, A., 2013: The implication of transfer faults in foreland basin evolution: Application on Pindos Foreland Basin, West Peloponnesus, Greece. Terra Nova Konstantopoulos, P. & Zelilidis, A. 2012: The geodynamic setting of Pindos foreland basin in SW Greece: Tectonic and sedimentary evolution. Episodes, v.35, no4, 501-512  
  5. Avramidis, P., Zelilidis, A. & Kontopoulos, N. 2000: Thrust dissection control of deep-water clastic dispersal patterns in the Klematia-Paramythia foreland basin, Western Greece. -Geol.Mag., 137, 667-685.
  6. Zelilidis, A. 2003: The geometry of fan-deltas and related turbidites in narrow linear basins. Geological Journal, 38, 31-46.
  7. Kokinou, Ε., Kamberis, Ε., Vafidis, Α., Monopolis, D., Ananiadis, G. & Zelilidis, Α. 2005: Deep seismic reflection data from offshore western Greece: a new crustal model for the Ionian Sea. – Journal of Petroleum Geology, 28, 81-98.
  8. Avramidis, P., Zelilidis, A.  2001: The nature of deep-marine sedimentation and palaeocurrent trends as an evidence of Pindos foreland basin fill conditions. Episodes, 24, No4, 252-256.
  9. Avramidis, P., Zelilidis, A., Vakalas, I. & Kontopoulos, N. 2002: “Interaction between tectonic activity and eustatic sea-level changes in the Pindos and Mesohellenic Basins, NW Greece: basin evolution and hydrocarbon potential. -Journal of Petroleum Geology, 25 (1), 53-82.

 Λεκάνη Πατρών – Κορίνθου:

  1. Vakalas, I., Zelilidis, A., Barkooky, A., Darwish, M. & Tewfik, N. 2015: Comparison between fan deltas in the Gulf of Suez, Egypt, and in the Gulf of Corinth, Greece. Arabian Journal of Geosciences, 8:3603-3613.
  2. Zelilidis, A. 2003: The geometry of fan-deltas and related turbidites in narrow linear basins. Geological Journal, 38, 31-46.
  3. Kontopoulos, N. & Zelilidis, A. 1997: Depositional environments of the coarse-grained lower Pleistocene deposits in the Rio-Antirio basin, Greece. - In: Engineering Geology and the Environment (Eds. by Marinos,P.G., Koukis,G.C., Tsiambaos,G.C. and G.C.Stournaras). Proceedings of Intern. Symp.Engin.Geol.Envir., 199-204.
  4. Zelilidis, A. & Kontopoulos, N. 1996: Significance of fan deltas without toe-sets within rift and piggy-back basins: examples from the Corinth graben and the Mesohellenic trough, Central Greece. - Sedimentology, 43, 253-262.
  5. Poulimenos, G., Zelilidis, A., Kontopoulos, N. & Doutsos, T. 1993: Geometry of trapezoidal fan deltas and their relationship to extensional faulting along the south-western active margins of the Corinth rift. -Basin Research, 5, 179-192.
  6. Kontopoulos,N. & Zelilidis,A.1992: Upper Pliocene lacustrine environments in the  intramontane Rio graben basin, NW Peloponnesus, Greece. ‑N. Jb. Palaont. Mh., 2, 102‑114. 
  7. Zelilidis,A., Koukouvelas,I. & Doutsos,T.1988: Neogene paleostress changes  behind the forearc fold belt in the Patraikos Gulf areas Western Greece. ‑N. Jb. Geol. Palaont. Mh., 5: 311‑325

 Λεκάνη Ζακύνθου – Ιόνια λεκάνη προχώρας:

  1. Zelilidis, A., Papatheodorou, G., Maravelis, A., Christodoulou, D., Tserolas, P., Fakiris, E., Dimas, X., Georgiou, N. & Ferentinos, G., 2016: Interplay of thrust, back-thrust, strike-slip and salt tectonics in a Fold and Thrust Belt system: an example from Zakynthos Island, Greece. Intr.J.Earth Sciences. 105: 2111-2132.
  2. Zelilidis, A., Kontopoulos, N., Piper, D.J.W. & Avramidis, P. 1998: Tectonic and sedimentological evolution of the Pliocene-Quaternary basins of Zakynthos island, Greece: Case study of the transition from compressional to extensional tectonics. - Basin Research, 10, 393-408.
  3. Κontopoulos, N., Zelilidis, A., Piper, D.J.W. & Mudie, P.J. 1997: Messinian evaporites in Zakynthos, Greece. -Palaeog., palaeocl., palaeoec, 129, 361-36

Λεκάνη Καλαμάτας:

  1. Zelilidis, A. & Kontopoulos, N. 1999: Plio-Pleistocene architecture in marginal extensional narrow sub-basins: examples from Southwest Geeece. - Geol.Mag., 136(3), 241-262.
  2. Zelilidis, A. & Kontopoulos, N. 1994: Pliocene-Pleistocene fluvial/wave dominated deltaic sedimentation: the Pamisos delta in SW Peloponnesus, GREECE. -Geol.Mag.,131,653-668.
  3. Zelilidis, A. & Kontopoulos, N. 2001: Post-Miocene sedimentary evolution of south Peloponnesus, Greece. -GAIA , No 16 (1-2), 1-12.

Λεκάνες Πλατάνου-Καστελιου και Μάλεμε – Μεσογειακή ράχη:

  1. Maravelis, A., Panagopoulos, G., Piliotis, I., Pasadakis, N., Manutsoglou, E. & Zelilidis, A., 2016: Pre-Messinian (sub-Salt) Source-rock potential on Back-stop Basins of the Hellenic Trench system (Messara Basin, Central Crete, Greece). Oil and Gas Science and Technology-Rev.IFP Energies nouvelles 71, 6. (DOI: 10.2516/ogst/2013130).
  2. Kontopoulos, N. & Zelilidis, A. 1997: Depositional processes in outer arc marginal sub-basins during the Messinian. Examples from the western Crete Island, Greece. -Geologica Balcanica, 27, 1-2, 91-100.
  3. Kontopoulos, N., Zelilidis,A. & Frydas,D. 1996: Late Neogene sedimentary and tectonostratigraphic evolution of southwestern Crete island, Greece. - N. Jb. Geol.Palaont. Abh., 202, 287-311.