Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Προαιρετικό Επιλογής
Διδάσκων  Μέλη ΔΕΠ του Τμήματος
Κωδικός μαθήματος  GEOL_084
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος Σεμινάριο συγγραφής επιστημονικών εργασιών και σύνταξης βιογραφικού σημειώματος
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες Διαλέξεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  Θεωρία : -, Εργαστήριο : - , Φροντιστήριο : -
Πιστωτικές μονάδες  1
Τύπος μαθήματος Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus Ναι, στην Αγγλική
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)
Μαθησιακά αποτλέσματα Το συγκεκριμένο σεμιναριακό μάθημα έχει σκοπό να δείξει στους φοιτητές τον τρόπο γραφής τεχνικών κειμένων (πτυχιακές και διπλωματικές εργασίες ειδίκευσης, διδακτορικές διατριβές, εργασίες σε πρακτικά συνεδρίων και επιστημονικά περιοδικά κ.ά.), αλλά και βιογραφικού σημειώματος. Δίνει τις βασικές γνώσεις για τη διάρθρωση και τις τεχνικές λεπτομέρειες για την καλή παρουσίαση των κειμένων αυτών.
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Δομή τεχνικού κειμένου
  • Πίνακες, Σχήματα, Παραρτήματα τεχνικού κειμένου
  • Βιβλιογραφικές αναφορές τεχνικού κειμένου
  • Βιογραφικό σημείωμα
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλία
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών Χρήση μαυροπίνακα
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις (3 από 2 ώρες καθεμιά) 3χ2=6
Σύνολο μαθήματος 6
Αξιολόγηση φοιτητών Οι φοιτητές δεν αξιολογούνται, καθώς το μάθημα είναι σεμιναριακό

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος Προαιρετικό Επιλογής
Διδάσκων Επιστημονικός Υπεύθυνος κ. Ν.Δεπούντης
ΔεπούντηςΚωδικός μαθήματος GEO_905
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος Πρακτική Άσκηση
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  Θεωρία : -, Εργαστήριο : - , Φροντιστήριο : -
Πιστωτικές μονάδες  -
ECTS Μονάδες
 0
Ασκών  -
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Διδάσκων ΠΔ407/80 ή Ακαδημαϊκής  εμπειρίας
Κωδικός μαθήματος  GEOL_073
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος   Ηφαιστειολογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστήριο
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ),1 (ΕΡΓ), 1 (ΦΡ)
Πιστωτικές μονάδες 4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Πετρογραφία, Πετρολογία, Γεωχημεία
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναί (Στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί υποχρεωτικό επιλογής και εισάγει τους φοιτητές στο Αντικείμενο της Ηφαιστειολογίας.

Τα Μαθησιακά αποτελέσματα συνίστανται:

  • Η γνώση της Ηφαιστειότητας ως βασικής δράσης του πλανήτη μας και άλλων γνωστών ουρανίων σωμάτων.
  • Συνειδητοποίηση του οφέλους και κινδύνου που προσφέρουν τα ηφαίστεια στον Ελλαδικό και Ευρωπαϊκό χώρο.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Φυσική Ηφαιστειολογία
  • Χημική Ηφαιστειολογία
  • Ηφαίστεια και Περιβάλλον, Πλουτοπαραγωγικές Πηγές και Ηφαίστεια, Φυσικές Καταστροφές και Ηφαίστεια
  • Πλανητική Ηφαιστειολογία και Κοσμοχημεία
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλίας και στην ύπαιθρο.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (power point, pdf) και μαυροπίνακα. Εργαστηριακές ασκήσεις επί χάρτου και περιγραφή πυρήνων.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις Θεωρίας  2×13=26
Εργαστηριακές ασκήσεις 1×13=13
Ομαδική Εργασία 25
Αυτοτελής Μελέτη 36
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών

Α. Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει:

  1. Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  2. Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  3. Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων

Β. Προφορική Εξέταση Εργαστηρίου (20%) που περιλαμβάνει:

  1. Αναγνώριση ηφαιστειακών πετρωμάτων

Γ. Ομαδική Εργασία (10%)

  1. Προφορική παρουσιάση ομαδικής εργασίας.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Ξενόγλωσση

  1. Cas, R., Giordano, G., Wright, J.V., 2018. Volcanology. Springer, ISBN 978-3-319-66612-9
  2. Parfitt, L., Wilson, L., 2008. Fundamentals of physical volcanology. Blackwell Science Ltd. 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό Επιλογής
Διδάσκων  Κ.Νικολακόπουλος Καθηγητής, Ε. Σιμώνη, ΕΔΙΠ
Κωδικός μαθήματος  GEO_403E
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Υδρολογία με χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών και Δεδομένων Τηλεπισκόπησης
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Θεωρία, Εργαστηριακές ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 ώρες θεωρία, 1 ώρα Εργαστήριο
Πιστωτικές μονάδες  3
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Χρήση γεωγραφικών συστημάτων πληροφοριών και τηλεπισκόπησης στην εφαρμοσμένη γεωλογία (επιλογής ε εξαμήνου)
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus

ΝΑΙ (στην Αγγλική)

Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO306/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση  των φοιτητών με τις βασικές έννοιες της Υδρολογίας αλλά και την εξοικείωση με τη χρήση των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών και δεδομένων Τηλεπισκόπησης για την εκπόνηση ολοκληρωμένων υδρολογικών μελετών. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα μπορεί:

  1. Να αντιλαμβάνεται τις έννοιες του υδρολογικού κύκλου και του υδρολογικού ισοζυγίου.
  2. Να αντιλαμβάνεται τις έννοιες της χωρικής ανάλυσης και να χρησιμοποιεί με ευχέρεια εργαλεία χωρικής παρεμβολής
  3. Να μελετά, να διαχειρίζεται και να αναλύει στατιστικά υδρολογικά δεδομένα από σταθμούς ή βάσεις δεδομένων.
  4. Να επεξεργάζεται ψηφιακά μοντέλα αναγλύφου για την εξαγωγή υδρολογικών στοιχείων σε περιβάλλον ΓΣΠ.
  5. Να επεξεργάζεται θερμικά και πολυφασματικά δεδομένα τηλεπισκόπησης για τον υπολογισμό της εξατμισοδιαπνοής.

Επιπλέον, στο τέλος του εξαμήνου ο φοιτητής θα έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

  1. Υπολογίζει αναλογικά αλλά και ψηφιακά σε περιβάλλον ΓΣΠ τις βασικές παραμέτρους του υδρολογικού ισοζυγίου.
  2. Υπολογίζει αναλογικά αλλά και ψηφιακά σε περιβάλλον ΓΣΠ τις μορφομετρικές παραμέτρους της υδρολογικής λεκάνης αλλά και του υδρογραφικού δικτύου. 
  3. Να εκπονεί ολοκληρωμένες υδρολογικές μελέτες.
  4. Να δημιουργεί μοντέλα απορροής αλλά και πλημμυρικών φαινομένων σε περιβάλλον ΓΣΠ.
Συνολικά ο φοιτητής με την επιτυχή ολοκλήρωση του εξαμήνου θα μπορεί να αποδεικνύει τη γνώση του σε θέματα υδρολογίας και ταυτόχρονα χρησιμοποιώντας δεδομένα τηλεπισκόπησης και την τεχνολογία των ΓΣΠ να επιλύει υδρολογικά προβλήματα, να συντάσσει αυτόνομα ολοκληρωμένες υδρολογικές μελέτες και να παράγει θεματικούς χάρτες για τη διάχυση της πληροφορίας στο ευρύ κοινό ή στις αρμόδιες υπηρεσίες. 
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον 
Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα είναι οργανωμένο σε τέσσερις κύκλους διδασκαλίας όπως περιγράφονται στη συνέχεια. 

  • Υδρολογικός κύκλος, Υδρολογικό Ισοζύγιο, Ατμοσφαιρικά κατακρημνίσματα, Εξατμισοδιαπνοή, Επιφανειακή απορροή, Διήθηση.
  • Στατιστική επεξεργασία των βροχομετρικών παρατηρήσεων.
  • Εκτίμηση του όγκου ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων υδρολογικής λεκάνης (μέθοδος του μέσου όρου ύψους βροχής, μέθοδος Thiessen, μέθοδος ισοϋέτιων).
  • Εκτίμηση της εξάτμισης-διαπνοής, (μέθοδος Τhornthwaite, μέθοδος TURC, μέθοδος Burdon-Papakis, μέθοδος Coutagne).
  • Χωρική Ανάλυση και μέθοδοι χωρικής παρεμβολής
  • Χρήση της χωρικής παρεμβολής στην Υδρολογία
  • Ψηφιακά Μοντέλα Επιφανείας.
  • Μέθοδοι δημιουργίας Ψηφιακών Μοντέλων Επιφανείας
  • Εξαγωγή υδρολογικών λεκανών και υδρογραφικών δικτύων από ψηφιακά Ψηφιακά μοντέλα επιφανείας.
  • Υδρολογική και ποσοτική ανάλυση λεκάνης.
  • Αρίθμηση κλάδων υδρογραφικού δικτύου κατά Sthrahler και Shreve.
  • Νόμοι του Horton.
  • Υπολογισμός μορφομετρικών παραμέτρων λεκάνης και μορφομετρικών παραμέτρων υδρογραφικών δικτύων.
  • Θερμικά δεδομένα τηλεπισκόπησης
  • Πολυφασματικά δεδομένα τηλεπισκόπησης
  • Εκτίμηση της εξατμισοδιαπνοής με θερμικά και πολυφασματικά δεδομένα Τηλεπισκόπησης.
  • Δημιουργία μοντέλου απορροής σε περιβάλλον ΓΣΠ.
  • Εκτίμηση πλημμυρικού κινδύνου σε περιβάλλον ΓΣΠ.
Τρόπος παράδοσης  Παραδόσεις με χρήση παρουσιάσεων με PowerPoint. 
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Εργαστήρια με χρήση εξειδικευμένων λογισμικών Γεωγραφικών συστημάτων Πληροφοριών (ESRI, ARCGIS) και ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας (ERDAS IMAGINE) στο υπολογιστικό κέντρο του τμήματος.  Εκπαίδευση των φοιτητών στη χρήση GPS στο πεδίο.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις Θεωρίας 2X13 = 26 
 Εργαστηριακές ασκήσεις Υδρολογίας  1X13 = 13
 Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων 1X13 = 13
 Μελέτη 48
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών
  • Γραπτή εξέταση (70%)
  • Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση (30%)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. "Υδρολογία με χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών και δεδομένων Τηλεπισκόπησης ", Λαμπράκης, Νικολακόπουλος, Κατσάνου, Εκδόσεις Κάλλιπος 2015, σελ. 225.
  2. "Τεχνική υδρολογία επιφανειακών υδάτων", Δ. Παπαμιχαήλ, Εκδόσεις Γιαχούδη, Θεσσαλονίκη 2004.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων Ν. Δεπούντης, Επίκ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOl_065
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Στοιχεία γεωτεχνικής μηχανικής
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις , Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστήριο 
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1(ΕΡΓ), 1(ΦΡ)
Πιστωτικές μονάδες  5
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Κανένα. Είναι επιθυμητό ο φοιτητής να έχει τις βασικές γνώσεις Τεχνικής Γεωλογίας
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO368/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα δίνει τη θεωρητική και αντικειμενική γνώση που σχετίζεται με τον προσδιορισμό των βασικών παραμέτρων – χαρακτηριστικών του εδάφους και τις μεθοδολογίες σχεδιασμού και διαστασιολόγησης θεμελιώσεων τεχνικών έργων. Επιπρόσθετα, περιγράφονται συνδυαστικά θέματα ποιοτικού ελέγχου των γεωυλικών για επιχώματα και αδρανή καθώς επίσης και γεωσυνθετικών υλικών

Ο φοιτητής κατέχει νοητικές και πρακτικές δεξιότητες και έχει τη δυνατότητα:

  • Αξιοποίησης τεχνογνωσίας για τον ποιοτικό έλεγχο γεωυλικών (αδρανών και επιχωμάτων) και γεωσυνθετικών μέσω εργαστηριακών και επιτόπου μεθοδολογιών (χρήση κατάλληλων μεθόδων, υλικών και οργάνων)
  • Εφαρμογής γνώσεων και δημιουργικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων σχετικών με τον ασφαλή σχεδιασμό θεμελιώσεων και την ορθή διαστασιολόγησή τους

Επίσης ο φοιτητής στο εργασιακό περιβάλλον έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί:

  • με επάρκεια στη διεπιστημονικότητα που απαιτούν τα τεχνικά έργα (μελέτη - κατασκευή)
  • με υπευθυνότητα και αξιοπιστία στην περίπτωση αυτόνομης απασχόλησης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Επίδραση τάσεων στο έδαφος, γεωστατικές τάσεις,  ενεργές και ολικές τάσεις
  2. Διατμητική αντοχή εδαφών: αστοχία εδαφικού υλικού, εκτίμηση παραμέτρων διατμητικής αντοχής - εργαστηριακή προσομοίωση, διατμητική αντοχή σε συνεκτικά και μη συνεκτικά εδάφη
  3. Παραμόρφωση εδαφών και Στερεοποίηση - εργαστηριακή προσομοίωση
  4. Γενικές αρχές θεμελιώσεων τεχνικών έργων: επιτρεπόμενη τάση θεμελίωσης, είδη θεμελίωσης, παράμετροι σχεδιασμού, μέθοδοι υπολογισμού, εκτίμηση καθιζήσεων
  5. Συμπύκνωση εδαφών και κατασκευή επιχωμάτων
  6. Αδρανή υλικά και ποιοτικός έλεγχος
  7. Γεωσυνθετικά υλικά: κατηγορίες και είδη, χαρακτηριστικά, ποιοτικός έλεγχος, χρήσεις - εφαρμογές.
  8. Εργαστηριακές Δοκιμές: (α) σχεδιασμού θεμελιώσεων, (β) Καταλληλότητας Εδαφών για κατασκευή επιχωμάτων, (γ) Ποιοτικού Ελέγχου Αδρανών Υλικών, σύμφωνα με τις πρότυπες προδιαγραφές (ASTM, BS, EN)
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (power point) στη διδασκαλία
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  2Χ13=26
Εργαστηριακές ασκήσεις 1Χ13=13 
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη - αυτοτελής) 25
Ομαδική εργασία 23
Φροντιστηριακές ασκήσεις 1Χ13=13
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών

Ι) Αξιολόγηση Εργαστηριακών Ασκήσεων (30%):

(α) Κάθε Άσκηση παραδίδεται επιλυμένη την επόμενη εβδομάδα από την εκπαιδευτική της διαδικασία, διορθώνεται , βαθμολογείται και επιστρέφεται στο φοιτητή. Υπολογίζεται ο μέσος όρος όλων των ασκήσεων (α)

((β) γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει  την επίλυση εργαστηριακών ασκήσεων

Τελική Αξιολόγηση (I) = (α)*9% + (β)*21%

ΙΙ) Γραπτή Τελική Εξέταση Μαθήματος (70%):

Πέντε (5) Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Τεχνική Γεωλογία (2002). Γ. Κούκης, Ν. Σαμπατακάκης Εκδόσεις Παπασωτηρίου, σελ. 514.
  2. Εφαρμογές της Τεχνικής Γεωλογίας και Γεωτεχνικής στα Τεχνικά Έργα (2015). Ν. Σαμπατακάκης, Γ. Κούκης, Ν. Δεπούντης. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών, σελ. 131
  3. Element of soil mechanics, Ian Smith, 8th edition
  4. Geotechnical Engineering Handbook, Braja Das, Ross Publishing

 -Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Bulletin of Engineering Geology and the Environment. Springer
  2. Engineering Geology. Elsevier.
  3. Geotechnical and Geological Engineering. Springer