Τμήμα Γεωλογίας
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Δ. Παπούλης, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_058
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Νανογεωεπιστήμες
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  ΘΕΩΡΙΑ+ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ+ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα Ορυκτολογία Ι, Ορυκτολογία ΙΙ, Πετρογραφία Ι, Πετρογραφία ΙΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική. Διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιηθεί και στα Αγγλικά αν αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναί (Στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής πρέπει να έχει γνώση :

  1. Της εισαγωγής στις νανογεωεπιστήμες,
  2. Του διεπιστημονικού χαρακτήρα  και  των  βασικών περιβαλλοντικών  εφαρμογών  των νανογεωεπιστημών
  3. Των κυριότερων μεθόδων  αναγνώρισης και χαρακτηρισμού  των  νανοσωματιδίων που αποτελούνται από ένα ή περισσότερα ορυκτά.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής πρέπει να έχει αναπτύξει τις παρακάτω ικανότητες/προσόντα

  1. Ικανότητα να παρουσιάζει τις γνώσεις και την αντίληψη των σημαντικών δεδομένων, αρχών και θεωριών των νανογεωεπιστημών
  2. Την ικανότητα να εφαρμόζει αυτές τις γνώσεις στην επίλυση άγνωστων προβλημάτων
  3. Ικανότητα να εφαρμόζει σωστά τη μεθοδολογία στην επίλυση άγνωστων προβλημάτων.
  4. Εξειδίκευση που απαιτείται για επαγγελματική εξέλιξη.
  5. Την ικανότητα να συνεργάζεται με άλλους στις αντιμετώπιση διεπιστημονικών προβλημάτων.
Γενικές Ικανότητες  Αυτόνομη εργασία, Ομαδική εργασία , Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον,  Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Εισαγωγή στις νανογεωεπιστήμες.
  • Εμφανίσεις και κατανομή νανοσωματιδίων στην ατμόσφαιρα, στους ωκεανούς, στα επιφανειακά ύδατα και τα εδάφη.
  • Δομή, χημεία και ιδιότητες νανοκρυστάλλων ορυκτών.
  • Φυσικές εμφανίσεις άμορφων νανοσωματιδίων.
  • Επίδραση των νανοσωματιδίων που βρίσκονται στην ατμόσφαιρα στο κλίμα και την ανθρώπινη υγεία.
  • Νανοσωματίδια σε εδάφη και πετρώματα
  • Επίδραση οργανικών μορίων και μικροοργανισμών στην αποσάθρωση των πετρωμάτων.
  • Νανοσωματίδια πέρα από τη γη.
  • Ο διεπιστημονικός  χαρακτήρας  των νανογεωεπιστημών.
  • Οι πιο σημαντικές περιβαλλοντικές εφαρμογές των νανοσωματιδίων.
  • Μέθοδοι αναγνώρισης και χαρακτηρισμού των νανογεωεπιστημών (XRD,  SEM,  DTA-TG,  FT-Raman,  Raman,  FTIR,  NMR).
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Παραδόσεις (Power  Point),  ασκήσεις,  παραδείγματα.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις Θεωρίας  2X13 = 26
Εργαστηριακές ασκήσεις  1X13 = 13
Φροντιστήριο 1X13 = 13
Αυτοτελής Μελέτη 73
 Σύνολο μαθήματος  125
 Αξιολόγηση φοιτητών  Γραπτές εξετάσεις που περιλαμβάνουν ερωτήσεις σύντομης απάντησης καθώς και ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων αλλά και επίλυσης προβλημάτων.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Peter Baláž: Mechanochemistry in Nanoscience and Minerals Engineering, 2008. 413 σελ.

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Nature Geoscience, Nature Nanotechnology, ACS Nano, ACS Applied Materials and Interfaces, Environmental Science-Nano, Applied Catalysis B: Environmental, Applied Clay Science.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων Π.-Δ. Κουτσοβίτης, Επίκ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_057
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Πετρογένεση Οφιολιθικών Συμπλεγμάτων
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστήριο
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ) , 1(ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Πετρογραφία Ι, ΙΙ, Τεκτονική Γεωλογία και Πετρολογία Μαγματικών και Μεταμορφωμένων Πετρωμάτων.
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνικά. Διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιηθεί και στα Αγγλικά αν αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής πρέπει να έχει αναπτύξει τις παρακάτω ικανότητες / προσόντα :

Κατανόηση των διεργασιών γένεσης και εξέλιξης των οφιολιθικών συμπλεγμάτων και φυσικοχημικών και γεωτεκτονικών διεργασιών που πραγματοποιήθηκαν στο μανδύα της Γης – Θεωρία λιθοσφαιρικών πλακών – προσδιορισμός γεωτεκτονικών περιβαλλόντων γένεσης των οφιολίθων με τη χρήση γεωχημικών δεδομένων – χρήσεις οφιολιθικών πετρωμάτων ως σκληρά αδρανή - εντοπισμός και χρήση πλατινοειδών ορυκτών με βάση σύγχρονες διεθνείς μεθοδολογίες – προβλήματα εξόρυξης ινωδών ορυκτών – αμίαντος – εκμάθηση αναζήτησης βιβλιογραφιών – συγγραφή επιστημονικής εργασίας και προφορική παρουσίασή της σε ακροατήριο
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
Περιεχόμενο μαθήματος  Ορισμός οφιολίθων – οφιολιθικών συμπλεγμάτων – θεωρία λιθοσφαιρικών πλακών και οφιόλιθοι – περιγραφή πετρογενετικών διεργασιών για το σχηματισμό ενός πλήρους οφιολιθικού συμπλέγματος, οφιολιθικής mélange, υποοφιολιθική μεταμορφική σόλα – εντοπισμός μεταλλοφόρων κοιτασμάτων στα οφιολιθικά συμπλέγματα – επεξεργασία γεωχημικών μοντέλων για τον προσδιορισμό του γεωτεκτονικού περιβάλλοντος σχηματισμού των οφιολίθων (μεσοωκεάνειες ράχες, ηφαιστειακά τόξα, ωκεάνεια νησιά, εσωτερικό λιθοσφαιρικών πλακών) – περιγραφή των κυριότερων οφιολιθικών συμπλεγμάτων – συγκριτική μελέτη οφιολιθικών συμπλεγμάτων από τον χώρο της νοτιοανατολικής Τηθύος – αναφορά σε τυπικές εμφανίσεις οφιολιθικών συμπλεγμάτων από τον παγκόσμιο χώρο – διαλέξεις και εργασίες από φοιτητές σε επιλεγμένα θέματα. 
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Παραδόσεις (Power  Point), Εργαστηριακές ασκήσεις
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις  2×13=26
Εργαστηριακές ασκήσεις 1×13=13
Συγγραφή εργασίας 19
Μελέτη βιβλιογραφίας 42
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών

Α. Γραπτή τελική εξέταση (20%) που περιλαμβάνει: Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης.

Β. Προφορική τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει: Συγγραφή επιστημονικών εργασιών και παρουσίασης τους σε ακροατήριο.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Χατζηπαναγιώτου,Κ.Γ. (1985):Πετρογραφία Ι.Πανεπιστήμιο Πατρών.
  2. Επιλεγμένες εργασίες ανάλογα με τη θεματική ενότητα από διεθνείς και ελληνικές μονογραφίες καθώς και άρθρα από επιστημονικά περιοδικά.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Διδάσκων Συντονιστής: Ι. Κουκουβέλας, Καθηγητής, Διδάσκοντες: Σ. Καλαϊτζίδης Αναπλ. Καθηγητής, Γ. Ηλιόπουλος Αναπλ. Καθηγητής, Ε. Ζαγγανά Αναπλ. Καθηγήτρια, Δ. Παπούλης,  Καθηγητής, Α. Ζεληλίδης, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_069
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος Άσκηση Υπαίθρου ΙIIΙ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες Άσκηση υπαίθρου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  7 ημέρες
Πιστωτικές μονάδες  3
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων / Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Τεκτονική, Γεωδυναμική, Γεωλογικές Χαρτογραφήσεις, Ενεργειακές Πηγές και Ενεργειακές Πρώτες Ύλες, Ορυκτοί Άνθρακες, Κοιτασματολογία, Υδρογεωλογία, Ιζηματολογία, Ανάλυση Ιζηματογενών λεκανών, Γεωλογία Πετρελαίων, Εισαγωγή στη Μεταλλευτική Εξερεύνηση και τη Γεωλογία Μεταλλείων
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)
Μαθησιακά αποτελέσματα

Η Άσκηση υπαίθρου VIII περιλαμβάνει δύο ημέρες (2 μονοήμερες ασκήσεις υπαίθρου) στα πλαίσια του μαθήματος «Κοιτασματολογία», και πέντε (5) ημέρες άσκησης υπαίθρου στα πλαίσια του μαθήματος «Γεωλογία Ελλάδος» ως Συνθετικής Άσκησης Υπαίθρου 4ου έτους

Το μάθημα απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές που γνωρίζουν και κατανοούν σε ικανοποιητικό βαθμό τα αντικείμενα της Κοιτασματολογίας και της Γεωλογίας Ελλάδας ώστε να κατανοήσουν σειρά γεωλογικών εφαρμογών στις περιοχές όπου θα γίνουν οι ασκήσεις υπαίθρου. Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες στην αναγνώριση κοιτασμάτων και την εξοικείωση με τη γεωλογική διάρθρωση του Ελληνικού χώρου.

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της άσκησης αυτής είναι πολλαπλοί. Καθώς η άσκηση αυτή πραγματοποιείται κατά το 8ο εξάμηνο σπουδών, και αφού οι φοιτητές του τμήματος Γεωλογίας έχουν σχεδόν ολοκληρώσει το πρόγραμμα σπουδών τους και έχουν αποκομίσει γνώσεις και δεξιότητες πάνω στην επιστήμη της γεωλογίας καλούνται με τις ασκήσεις αυτές, να δουν και να ασκηθούν στο πεδίο σε πραγματικές συνθήκες και να εξετάσουν διαφορετικές περιπτώσεις αντικειμένων όλων των κύριων μαθημάτων του προγράμματος σπουδών του Τμήματος Γεωλογίας όπως Γεωλογία Ελλάδας, Τεκτονική, Γεωδυναμική, Ιζηματολογία, Στρωματογραφία, Πετρογραφία, Ορυκτολογία, Πετρολογία, Κοιτασματολογία, Ενεργειακές Πρώτες Ύλες, Παλαιοντολογία, Υδρολογία, Υδρογεωλογία, Γεωμορφολογία, Παλαιοντολογία, Τεχνική Γεωλογία κ.ά.

Ο φοιτητής με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τα γεωλογικά περιβάλλοντα σε σχέση με την πιθανή παρουσία μεταλλοφόρων σωμάτων στον Ελληνικό χώρο
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τις μεθόδους συλλογής γεωλογικών δεδομένων κοιτασματολογικού ενδιαφέροντος
  • Να εξοικειωθεί με τις διαδικασίες εξερεύνησης, εμπλουτισμού και επεξεργασίας μεταλλευμάτων
  • Να αναγνωρίζει τη στρωματογραφική και την τεκτονοστρωματογραφική διάρθρωση των Ελληνίδων οροσειρών
  • Να συντάσσει μια έκθεση κοιτασματολογικού περιεχομένου ή και γεωλογικής διάρθρωσης των Ελληνίδων Οροσειρών.
  • Nα γνωρίσει μερικά από τα πιο σημαντικά απολιθώματα θηλαστικών και να μάθει για την εξελιξη των παλαιοπεριβαλλόντων των τελευταίων δέκα εκατομυρρίων ετών της βορειοδυτικής Ελλάδας
  • Να μάθει για την εξέλιξη των παράκτιων μεταβατικών περιβαλλόντων της Δυτικής Ελλάδας
  • Να γνωρίσει τα υδάτινα συστήματα, όπως λίμνες, λιμνο-θάλασσες και δελταϊκά περιβάλλοντα, καθώς και τα καρστικά συστήματα της Δυτικής Ελλάδος.
  • Να κατανοήσει το ρόλο των καρστικών πηγών, καθώς και να αντιληφθεί την εφαρμογή των σχεδίων διαχείρισης του νερού αναφορικά με την ύδρευση και άρδευση των Περιοχών της άσκησης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις,
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον,
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος

1 ημέρα στη Μεταλλογενετική Επαρχία Παρνασσού – Βωξιτικά κοιτάσματα και μονάδες επεξεργασίας.

1 ημέρα στα Μεταλλεία Αγ. Ιωάννη, Εταιρείας «ΛΑΡΚΟ Α.Ε.» στην περιοχή του Κόκκινου, Ν. Βοιωτίας.

5ήμερη Συνθετική Άσκηση: στα πλαίσια της άσκησης αυτής οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να δουν και να εξετάσουν από κοντά τα πετρώματα και τους σχηματισμούς σε επτά από τις έντεκα κύριες γεωτεκτονικές ενότητες του Ελληνικού χώρου, τηνΙόνια ενότητα, και τις ενότητες  Τριπόλεως,  Πίνδου, Πελαγονική, Αξιού, Περιροδοπική και Σερβομακεδονική, καλύπτοντας πολύ μεγάλο μέρος της Γεωλογίας του Ελληνικού χώρου. Επίσης επισκέπτονται παράκτια συστήματα όπως οι λιμνοθάλασσες του Μεσολογγίου και του Αιτωλικού, οι εκβολές του Αχελώου ποταμού, καρστικές πηγές, εγγειοβελτιωτικά δίκτυα, πόλγες σαν υδρογεωλογικά και γεωμορφολογικά παραδείγματα. Επίσης μελετώνται οι επιφανειακές εμφανίσεις του Ηωκαίνου-Μειοκαίνου, αποθέσεων  βαθιάς θάλασσας στην λεκάνη προχώρας της Πίνδου και της Μεσοελληνικής αύλακας, όπου αναπτύσσονται  αποθέσεις δελταϊκών ριπιδίων και δελταϊκές αποθέσεις , από τα Γιάννενα μέχρι τα Γρεβενά και και  την Καλαμπάκα. Σημαντικό μέρος της άσκησης αποτελούν οι επισκέψεις σε μεταλλεία, ορυχεία, κοιτάσματα και μονάδες επεξεργασίας μεταλλικών και βιομηχανικών ορυκτών, καθώς και λιγνίτη, στις εγκαταστάσεις μερικών από τις μεγαλύτερες εξορυκτικές εταιρίες της Ελλάδας. Τέλος πραγματοποιούνται επισκέψεις σε παλαιοντολογικά μουσεία των περιοχών, όπου επιτυγχάνεται η γνωριμία με κάποια από τα πιο σημαντικά απολιθώματα του Ελληνικού χώρου.

Συνοπτικά οι εκπαιδευτικές ενότητες του μαθήματος περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

  • Βασικές έννοιες αναγνώρισης και περιγραφής κοιτασμάτων στο πεδίο
  • Ομαδοποιήσεις λιθολογιών με βάση κοιτασματολογικούς χαρακτήρες
  • Μέθοδοι συλλογής δεδομένων στις Ελληνίδες Οροσειρές
  • Κατασκευή γεωλογικών τομών
  • Σύνθεση της στρωματογραφικής ή της τεκτονοστρωματογραφικής διάθρωσης
  • Υδρολογικά – Υδρογεωλογικά περιβάλλοντα της Δυτικής Ελλάδος
  • Υπαίθρια ιζηματολογικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τη γεωλογία πετρελαίων
  • Παλαιοντολογική υπαίθρια εργασία
  • Σύνταξη έκθεσης.
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο καθοδήγηση των φοιτητών στο πεδίο.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Χρήση της πλατφόρμας e-class με ψηφιακή διάθεση των οδηγών ασκήσεων υπαίθρου.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Θεωρία
Άσκηση πεδίου 7ημΧ8=56
Μελέτη-Συγγραφή εργασίας
 34
 Σύνολο μαθήματος  90
 Αξιολόγηση φοιτητών Η αξιολόγηση γίνεται με Γραπτή ομαδική Εργασία που βασίζεται στα δεδομένα που συλλέχθηκαν στην ύπαιθρο καθώς και Προφορική Εξέταση επί της παραδοθείσας εργασίας.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Ε. Ζαγγανά, Αναπλ. Καθηγήτρια
Κωδικός μαθήματος  GEOL_068
Εξάμηνο σπουδών  6o
Τίτλος μαθήματος  Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Θεωρία + Εργαστήριο, Εργασία πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2Θ / 3ΕΡΓ
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ 
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Βασικές γνώσεις Γεωλογίας χημείας και μαθηματικών 
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνικά
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναι
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  Η σελίδα του Εργαστηρίου Υδρογεωλογίας
Μαθησιακά αποτελέσματα

Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση εκ μέρους των φοιτητών της συνεισφοράς της υδρογεωλογίας στη προστασία  του περιβάλλοντος και η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για τη προστασία των υπόγειων νερών.

Ειδικότερα στοχεύει στο να εφοδιάσει τους φοιτητές με την απαραίτητη γνώση:

  • Για τη κατανόηση της κίνησης του  υπόγειου νερού προς τα έργα υδροληψίας,
  • Για τα είδη  των υδροφόρων  οριζόντων,και τη σχέση τους με τους διαφορετικούς γεωλογικούς σχηματισμούς
  • Για τους  παράκτιους υδροφόρους ορίζοντες,
  • Για τα ιαματικά αλλά και γενικότερα για τα υπόγεια νερά ειδικής σύστασης. 
  • Επιπλέον οι φοιτητές με τη βοήθεια ενός συμβούλου-καθηγητή δρουν διαδοχικά ως δάσκαλοι και ως μαθητές, ερχόμενοι σε επαφή με διδακτικά προβλήματα.
Γενικές Ικανότητες  Αναζήτηση ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Η κίνηση του υπόγειου νερού προς τα έργα υδροληψίας. Μόνιμη και μη μόνιμη ροή, υπολογσμός των υδραυλικών παραμέτρων σε συνθήκες μόνιμης και μη μόνιμης ροής. Επίλυση Depuit, Theis και Jacob, συστοιχίες υδρογεωτρήσεων και αλληλεπίδραση τους, πρόβλεψη μελλοντικής πτώσης της στάθμης, χαρακτηριστικές απώλειες υδρογεωτρήσεων, απόδοση υδρογεώτρησης σχεδιασμός πεδίου υδρογεωτρήσεων, αξιοποίηση υπόγειου νερού.
  • Ρύπανση των υδροφόρων οριζόντων, πηγές ρύπανσης, μηχανισμοί εισόδου και διάδοσης των ρυπαντών στους υδροφόρους , τεχνικές απορρύπανσης.
  • Ρύπανση των υδροφόρων από τη διείσδυση της θάλασσας. Νόμος των Ghyben – Hesberg. Δομή της διεπιφάνειας γλυκού αλμυρού νερού. Προστασία των έργων υδροληψίας και της ποιότητας των παράκτιων νερών από τη διείσδυση της θάλασσας.
  • Οι υδροφόροι των ανθρακικών πετρωμάτων. Διαφοροποιήσεις σε σχέση με τους υδροφόρους των κοκκωδών σχηματισμών.
  • Υδροθερμικά φαινόμενα και γεωθερμικά ρευστά. Θερμομεταλλικά νερά. Ιαματικές πηγές. Ζώνες προστασίας.
  • Χρήση των προγραμμάτων Excel, Surfer, Aquatest για την επεξεργασία των αντλήσεων.
  • Διεύρυνση γνώσεων, ανάπτυξη δεξιοτήτων και διαμόρφωση θετικών στάσεων των φοιτητών σε σχέση με τη χρήση και την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ. Χρήση ερωτηματολογίου, με ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου, όπου καταγράφηκαν οι απόψεις των φοιτητών που πήραν μέρος στις ΜΔ ασκήσεις ως δάσκαλοι και ως μαθητές.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  Το μάθημα γίνεται με χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις Θεωρίας 2X13 = 26 
 Εργαστηριακές – Φροντιστηριακές ασκήσεις 2X13 = 26
 Συγγραφή εργαστηριακών ασκήσεων 2X13 = 26
 Καθημερινή Μελέτη 3Χ13=39
 Προετοιμασία εξετάσεων 3Χ10=30
 Η διδασκαλία περιλαμβάνει 26 ώρες  παραδόσεων του μαθήματος και 26 εργαστηριακών – φροντιστηριακών μαθημάτων, κατά τη διάρκεια των οποίων χρησιμοποιείται ο προβολέας της αίθουσας για προβολή των powerpoint διαφανειών και εκπαιδευτικών videos. Στην αίθουσα χρησιμοποιείται επίσης εποπτικό υλικό, π.χ συσκευές μέτρησης στάθμης, ή δείγματα σωληνώσεων των γεωτρήσεων. Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής εκδρομής οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να δουν στην ύπαιθρο υδρογεωλογικές δομές και να συζητήσουν με το διδάσκοντα θέματα του ιδιαίτερου ενδιαφέροντος τους. Κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων οι φοιτητές χωρίζονται σε ομάδες των δύο έως τριών ατόμων οι οποίες εργάζονται ανεξάρτητα και κάτω από την επίβλεψη των διδασκόντων επεξεργάζονται τις ασκήσεις που κάθε φορά τους δίνονται.   
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών Η εξέταση του μαθήματος γίνεται γραπτώς κατά τα ισχύοντα. Στους φοιτητές δίνονται οκτώ έως δέκα κλιμακωτής δυσκολίας ερωτήσεις στις οποίες περιλαμβάνεται  ερωτήσεις κρίσεως και ασκήσεις, με συγκεκριμένη βαθμολογία για κάθε μια από αυτές. Οι ασκήσεις των εργαστηρίων διορθώνονται και βαθμολογούνται. Πολλές φορές διενεργούνται πρόοδοι που στοχεύουν στην εμπέδωση της ύλης και την στενότερη επαφή των φοιτητών με τα σημαντικότερα θέματα του μαθήματος. Οι πρόοδοι λαμβάνονται θετικά υπόψη στη συνολική εικόνα αξιολόγησης των φοιτητών.    
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Γ. Καλλέργης, 1999. Εφαρμοσμένη – Περιβαλλοντική Υδρογεωλογία. Έκδοση Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Τόμος Α, Τόμος Β και Τόμος Γ.
  2. Γ. Σούλιος, 1996. Γενική Υδρογεωλογία. University Studio Press,Τόμοι Πρώτος,  Δεύτερος και Τρίτος

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Hydrogeology Journal, Springer
  2. Journal of Hydrology, Elsevier

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Ι. Κουκουβέλας, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOL_067
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος  Γεωλογία Ελλάδας
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, εργαστηριακές ασκήσεις, Φροντιστήριο, Άσκηση πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  5
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων / Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναί
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO356/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές που γνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές γνώσεις της Γεωλογίας. Στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει προχωρημένες γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα που σχετίζονται με την γεωλογική εξέλιξη της Ελλάδας και στοιχείων γεωλογίας των χωρών που συνορεύουν με την Ελλάδα. Οι φοιτητές θα διδαχθούν τη γεωλογική εξέλιξη των Ελληνίδων οροσειρών από τον Παλαιοζωικό έως τον Καινοζωικό αιώνα. Επίσης στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει προχωρημένες γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα που αφορούν την διάρθρωση του Ελληνικού παλαιογεωγραφικού χώρου κατά το Μεσοζωικό. Από τον χώρο αυτό προέκυψαν οι Ελληνίδες Οροσειρές. Η δημιουργία των Ελληνίδων προήλθε από την κίνηση των λιθοσφαιρικών πλακών που επέδρασε στο σχηματισμό των ιδιαίτερων δομικών περιοχών, των μαγματικών επαρχιών, της παραμόρφωσης και της μεταμόρφωσης των πετρωμάτων.

Ο φοιτητής με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τη δομή και τις διαφοροποιήσεις της παλαιογεωγραφίας στην περιοχή των διαφόρων κλάδων της Τηθύος (δηλαδή της Παλαιοτηθύος και της Νεοτηθύος) που ήταν σημαντικές για το σχηματισμό των Ελληνίδων οροσειρών.
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τους τρόπους κίνησης των επιμέρους λιθοσφαιρικών πλακών που συνέθεσαν τις Ελληνίδες Οροσειρές.
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί γιατί συνέβησαν η παραμόρφωση πετρωμάτων, ο μαγματισμός και η μεταμόρφωση στο Ελληνικό παλαιογεωγραφικό χώρο και πότε έγιναν η απόκλιση, η σύγκλιση και η σύγκρουση των λιθοσφαιρικών πλακών που τελικά οδήγησαν στο σχηματισμό των Ελληνίδων Οροσειρών. Επιπλέον οι φοιτητές με τη βοήθεια ενός συμβούλου-καθηγητή δρουν διαδοχικά ως δάσκαλοι και ως μαθητές, ερχόμενοι σε επαφή με διδακτικά προβλήματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει μέρη τα οποία διαχωρίζονται σε επιμέρους κεφάλαια (στη συνέχεια θα αναφερθούν μόνο τα μέρη στα οποία διαχωρίζεται το μάθημα):

  1. Εισαγωγικές έννοιες για τις Ελληνίδες Οροσειρές
  2. Παράθεση των ακολουθιών των Εξωτερικών Ελληνίδων Οροσειρών
  3. Μοντέλο εξέλιξης των Εξωτερικών Ελληνίδων
  4. Παράθεση των ακολουθιών των Εσωτερικών Ελληνίδων Οροσειρών
  5. Ωκεάνιες περιοχές στον Ελληνικό χώρο
  6. Οι περιοχές της Ελληνικής Ενδοχώρας.
  7. Διεύρυνση γνώσεων, ανάπτυξη δεξιοτήτων και διαμόρφωση θετικών στάσεων των φοιτητών σε σχέση με τη χρήση και την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ. Χρήση ερωτηματολογίου, με ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου, όπου καταγράφηκαν οι απόψεις των φοιτητών που πήραν μέρος στις ΜΔ ασκήσεις ως δάσκαλοι και ως μαθητές.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Όλα τα μαθήματα παραδίδονται με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (π.χ. powerpoint). Οι παραδόσεις του μαθήματος είναι επίσης αναρτημένες στο ιντερνέτ ως αρχεία pdf. Οι φοιτητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις παραδόσεις από το ιντερνέτ για την προετοιμασία τους ή για την μελέτη τους.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις  3×13=39
Εργαστηριακή Άσκηση 1×13=13 
Φροντιστήριο
Συγγραφή εργασίας (με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν στην ύπαιθρο)

1Χ8 εργασία υπαίθρου

5 ώρες σύνταξη αναφοράς
Εκπόνηση μελέτης (project) 32
Μελέτη βιβλιογραφίας 33
 Σύνολο μαθήματος  130
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Προεραιτική σύνταξη εργασίας (30% της συνολικής βαθμολογίας) για την γεωλογική εξέλιξη περιοχών της Ελλάδος που επιλέγονται από τους φοιτητές και σύνταξη εργασίας με μέγιστο αριθμό φοιτητών δύο. Παρουσίαση στην αίθουσα των εργασιών με χρήση ΤΠΕ. Το 30% του μέσου βαθμού αυτών των εργασιών προστίθεται στο τελικό βαθμό των γραπτών εξετάσεων με την προϋπόθεση ότιοι εργασίες έχουν βαθμολογηθεί πάνω από 4.

ΙΙ. Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου, στην ελληνική γλώσσα, οι οποίες περιλαμβάνουν ερωτήσεις (ανάπτυξης) γνώσης και κατανόησης του περιεχομένου του μαθήματο.

Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Κουκουβέλας Ι. 2017. Γεωλογία Ελλάδας (υπό έκδοση).

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal of Geological Society of London
  2. Tectonics
  3. Tectonophysics
  4. Gondwana Researh