Τμήμα Γεωλογίας

Προπτυχιακές σπουδές

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων Χ. Τσίκος Επ. Καθηγητής 
Κωδικός μαθήματος  GEOL_019
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος  Γεωχημεία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 3 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  OXI
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO349
Μαθησιακά αποτελέσματα Η εκπαίδευση των φοιτητών στις γεωχημικές διεργασίες, που πραγματοποιούνται στην υδρόσφαιρα, τη λιθόσφαιρα και τη βιόσφαιρα. Στους νόμους που διέπουν τις μετακινήσεις στοιχείων από το ένα τμήμα της Γης στο άλλο και τη σημασία και τις επιδράσεις όλων αυτών στο κλίμα και στον άνθρωπο. Επιπλέον οι φοιτητές θα προετοιμαστούν για να κατανοήσουν καλύτερα τις διεργασίες πετρογένεσης, εδαφογένεσης και κοιτασματογένεσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Βασικές γεωχημικές έννοιες και διεργασίες. Λιθόσφαιρα, υδρόσφαιρα, βιόσφαιρα, ατμόσφαιρα.
  • Φυσικά χαρακτηριστικά των ιζημάτων και η σημασία τους στις γεωχημικές διεργασίες.
  • Χημικά χαρακτηριστικά των ιζημάτων. Στοιχεία και γεωχημικές φάσεις ως δείκτες περιβαλλόντων ιζηματογένεσης.
  • Χημικά χαρακτηριστικά των πετρωμάτων.
  • Γεωχημικές διεργασίες.
  • Διεργασίες χημικής αποσάθρωσης.
  • Διεργασίες χημικής διαγένεσης.
  • Εδάφη και ιζήματα.
  • Η γεωχημεία των βαρέων μετάλλων
  • Προέλευση των βαρέων μετάλλων ( φυσική και ανθρωπογενής)
  • Συμπεριφορά των μετάλλων στο έδαφος και στα νερά (Αποδέσμευσ-απελευθερωση,προσρόφηση,εκρόφηση,δέσμευση,ακινητοποίηση,ιοντοανταλλαγη, εξαέρωση
  • Παράγοντες που επιδρούν στη προσρόφηση-εκρόφηση των βαρέων μετάλλων.
  • Η βιοδιαθεσιμότητα των βαρέων μετάλλων
  • Η σχέση των βαρέων μετάλλων με τα βιοτικά  συστήματα  του περιβάλλοντος (Φυτά, άνθρωποι, ζώα)
  • Θαλάσσια γεωχημεία: Χημική σύσταση του θαλάσσιου νερού. Ισορροπία των διαλυμένων συστατικών του θαλάσσιου νερού. Πηγές εισόδου υλικών στο θαλάσσιο περιβάλλον. Υδάτινη στήλη. Χαρακτηριστικά στρώματα της υδάτινης στήλης. Γεωγραφικές και κατακόρυφες μεταβολές των ιχνοστοιχείων στην υδάτινη στήλη. Αιωρούμενο υλικό. Γεωγραφικές και κατακόρυφες κατανομές. Σύσταση του αιωρούμενου υλικού. Βενθικό στρώμα. Επαναιώρηση των ιζημάτων. Θαλάσσια ιζήματα. Σύσταση, κατηγορίες, πηγές προέλευσης συστατικών. Υδροθερμική δραστηριότητα υδροθερμικά μεταλλοφόρα ιζήματα.
  • Βιογεωχημεία: βιογεωχημικές διεργασίες στα υδατικά συστήματα. Σημασία του διαλελυμένου οξυγόνου. Οργανική ύλη. Κύκλος του άνθρακα. Παραγωγή και αποικοδόμηση της οργανικής ύλης. Βιογενή στοιχεία και η σημασία τους στην εκτίμηση των περιβαλλοντικών συνθηκών. Κύκλοι των ιχνοστοιχείων. Πετρέλαια, ορυκτοί άνθρακες, χαρακτηριστικά στοιχεία.
  • Ειδικά ακραία περιβάλλοντα: σημασία της γνώσης των γεωχημικών διεργασιών σε ακραία περιβάλλοντα στη διαχείριση περιβάλλοντος. Μαύρη θάλασσα, λιμνοθάλασσες, περσικός κόλπος, ερυθρά θάλασσα, υποθαλάσσιες υδροθερμικές περιοχές.
  • Ρύπανση περιβαλλόντων
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο (στην τάξη)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Ηλεκτρονική Παράδοση των Εργαστηριακών Ασκήσεων σε εβδομαδιαία βάση, δύο (2) ημέρες πριν την εκπαιδευτική διαδικασία, ατομικά σε κάθε φοιτητή, μετά από την αρχική εγγραφή του στην ιστοσελίδα τα Εργαστηρίου
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και Διάχυση του εκπαιδευτικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  e_class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2×13=26 

Εργαστηριακή άσκηση (13 ασκήσεις) Ασκήσεις διεξαγωγή και υπολογισμός των αποτελεσμάτων (α): Εργαστηριακές ασκήσεις που αφορούν τον σχεδιασμό της γεωχημικής έρευνας, (β) Η λύση των ασκήσεων που αφορούν την εκτίμηση των περιβαλλοντικών συνθηκών σε διάφορα περιβάλλοντα, (γ) Σχεδιασμός και ερμηνεία γεωχημικών χάρτες για τον προσδιορισμό των πηγών ρύπανσης.Ασκήσεις πεδίου και επισκέψεις τεχνικού ενδιαφέροντος

 3×13=39
Ασκήσεις Πεδίου σε τεχνικά έργα (ομαδικές εργασίες εξάσκησης) 13 
Μελέτη (μη καθοδηγούμενη) 72
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα: Ελληνικά (Αγγλικά για Erasmus)

I) Αξιολόγηση της εργαστηριακής άσκησης

(α) Κάθε άσκηση αναφέρεται πλήρως λύθηκε, διορθώνεται και βαθμολογείται

Η μέση τιμή όλων των ασκήσεων υπολογίζεται.

ΙΙ) Τελική γραπτή εξέταση του μαλακού

Οκτώ από τις 10 ερωτήσεις πρέπει να απαντηθούν συνοπτικά και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται δύο ερωτήσεις εργαστηρίου.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Σ. Π. Βαρνάβας, Γεωχημεία, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών 2015
  2. Σ. Π. Βαρνάβας, Εφαρμοσμένη Γεωχημεία, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών 2014
  3. I.K.Kαλαβρουζιώτης, Διαχείριση εδαφικών πόρων και αποβλήτων, Εκδόσεις Τζιόλα, 2015, Θεσσαλονίκη.
  4. Πρ. Κουκουλάκης, Ι. Κ. Καλαβρουζιώτης, Π. Κόκκινος, Γεωχημική συμπεριφορά βαρέων μετάλλων στο περιβάλλον, Εκδόσεις Τζιόλα, 2017, Θεσσαλονίκη.
  5. Σ. Θεοδωρίκας , Γεωχημεία, Αρμός , 2015
  6. R. Chester, Marine Chemistry, Chapman and Hall,1990
  7. W. Salomons and U. Forstner. Metals in the hydrocycle , Springer- Verlag 1984
  8. D.S. Cronan , Underwater minerals, Academic Press, 1980
  9. S. Gerlach, Marine Pollution, Springer- Verlag 1981
  10. U. Forstner, G. Wittmann, Metal pollution in the aquatic environment Springer- Verlag 1981

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Ζ. Ρουμελιώτη, Επίκ. Καθηγήτρια, Π. Παρασκευόπουλος, ΕΔΙΠ, Π. Στεφανόπουλος ΕΔΙΠ
Κωδικός μαθήματος  Geol_021
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος  Γεωφυσική
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις, Εργασία Πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος  Υποβάθρου, Γενικών γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.upatras.gr/courses/GEO343/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις αρχές και τις μεθόδους διασκόπησης της Γεωφυσικής. Με την επιτυχή ολοκλήρωσή του ο φοιτητής θα πρέπει:

  • Να κατανοεί τις βασικές έννοιες της Γεωφυσικής
  • Να γνωρίζει τη δομή του εσωτερικού της Γης και τις βασικές αρχές των μεθόδων μελέτης του
  • Να γνωρίζει τις αρχές και τα βήματα εφαρμογής των συχνότερα εφαρμοζόμενων μεθόδων γεωφυσικής διασκόπησης (σεισμικές, ηλεκτρικές, μαγνητικές, βαρυτικές, ηλεκτρομαγνητικές)
  • Να μπορεί να διακρίνει την καταλληλότερη μεταξύ των διάφορων γεωφυσικών μεθόδων για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας
Γενικές Ικανότητες
  • Ικανότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση νέων τεχνολογιών
  • Ικανότητα σύνθεσης πολυ-επιστημονικής πληροφορίας
  • Ικανότητα σχεδιασμού μετρήσεων πεδίου
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Αντικείμενο, κλάδοι, σύντομη ιστορία, σημασία και τρόποι έρευνας της Γεωφυσικής
  • Δομή και σύσταση του εσωτερικού της Γης
  • Γεωδυναμική, Θεωρία των Λιθοσφαιρικών Πλακών
  • Θερμότητα του εσωτερικού της Γης
  • Βαρυτικό πεδίo: ένταση και δυναμικό, προσδιορισμός και μετρήσεις, γεωειδές και ελλειψοειδές, ισοστασία, κατανομή των βαρυτικών ανωμαλιών της Γης, παλίρροιες
  • Μαγνητικό πεδίο: μεγέθη και μεταβολές, αίτια, μετρήσεις, τελλουρικά ρεύματα, παλαιομαγνητισμός
  • Βασικές αρχές σεισμικών, βαρυτικών, μαγνητικών, ηλεκτρικών και ηλεκτρομαγνητικών μεθόδων διασκόπησης
  • Σύγχρονες επεκτάσεις της γεωφυσικής έρευνας στη μελέτη άλλων πλανητών
Τρόπος παράδοσης
  • Διαλέξεις στην αίθουσα διδασκαλίας και εργαστηριακές ασκήσεις
  • Επιδείξεις μεθόδων διασκόπησης στο πεδίο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Ασκήσεις εργαστηρίου με χρήση Η/Υ
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω email και e-class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2×13=26 
Ασκήσεις πράξης που εστιάζουν στην κατανόηση και εφαρμογή των εννοιών  2×13=26 
Επιδείξεις μεθόδων και εξοπλισμού στο πεδίο 10
Επίλυση πρόσθετων ασκήσεων. Περαιτέρω ανάλυση ασκήσεων εργαστηρίου 20
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 20
Αυτοτελής μελέτη 48
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γραπτή εξέταση (70%)  - Γραπτές αναφορές εργαστηριακών ασκήσεων (30%)

Η γραπτή εξέταση γίνεται στα ελληνικά/αγγλικά και μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης
  • Ερωτήσεις κρίσεως
  • Επίλυση προβλημάτων
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Παπαζάχος, Κ., Παπαζάχος, Β. (2013). Εισαγωγή στη Γεωφυσική, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, σελ. 624.
  2. Τσελέντης Γ-Α., Παρασκευόπουλος Π. (2013). Εφαρμοσμένη Γεωφυσική, Εκδόσεις Liberal Books, Αθήνα, σελ. 600.
  3. Lowrie, W. (2007). Fundamentals of Geophysics. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511807107
  4. Σημειώσεις του μαθήματος που παρέχονται μέσω e-class.
Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων  Δ. Παπούλης, Αναπλ. Καθηγητής, Ι. Ηλιόπουλος, Επίκ.Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEO_407
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος  Εφαρμογές της Πληροφορικής στην Γεωλογία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Γενικών Γνώσεων, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO320
Μαθησιακά αποτελέσματα

 Στο τέλος των παραδόσεων οι φοιτητές θα είναι ικανοί:

  • Επεξεργάζονται με ευχέρεια αποτελέσματα περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ  και να προβαίνουν σε ποιοτικό ορυκτολογικό προσδιορισμό χρησιμοποιώντας βάσεις δεδομένων ανάλυσης πρότυπων υλικών.
  • Επεξεργάζονται πρωτογενή ορυκτολογικά και πετρολογικά δεδομένα και να τα ταξινομούν χρησιμοποιώντας έτοιμα διαγράμματα ή κατασκευάζοντας νέα (δυαδικά, τριγωνικά, αραχνογραφήματα, κ.α.).
  • Χρησιμοποιούν  και να επεξεργάζονται ψηφιακές εικόνες ορυκτολογικού και πετρολογικού υλικού από λεπτές ή στιλπνές τομές για τον προσδιορισμό της ποσοστιαίας αναλογίας ορυκτολογικών συστατικών και τον ποσοτικό προσδιορισμό μορφολογικών και ιστολογικών τους χαρακτηριστικών.

Στο τέλος των παραδόσεων οι φοιτητές θα έχουν επιπλέον αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

  • Εξοικείωση με την επεξεργασία αποτελεσμάτων ανάλυσης περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ και της αξιολόγησής τους μέσω εξειδικευμένων βάσεων δεδομένων (βάσεις δεδομένων PDF της ICDD)
  • Εξοικείωση με τη διαχείριση πρωτογενών ορυκτολογικών και πετρολογικών δεδομένων με σκοπό την ταξινόμηση και το χαρακτηρισμό τους
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Θεωρία και Εργαστηριακέ Ασκήσεις
  • Αξιολόγηση αποτελεσμάτων περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ με τη χρήση εξειδικευμένου λογισμικού πακέτου και των σχετικών βάσεων δεδομένων.
  • Χρήση εξειδικευμένου λογισμικού πακέτου για την διαχείριση και επεξεργασία πρωτογενών ορυκτολογικών και πετρολογικών δεδομένων.
  • Χρήση λογισμικού επεξεργασίας φηφιακής εικόνας, ανοικτού κώδικα (πλατφόρμα  Java) για την ποιοτική και ποσοτική επεξεργασία ορυκτολογικών και ιστολογικών χαρακτηριστικών ορυκτολογικού και πετρολογικού υλικού.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Θεωρία:

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class.
  • Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων

Εργαστηριακή άσκηση:

Χρήση λογισμικών για την ορυκτολογική ανάλυση, αποτίμηση, επεξεργασία και αξιολόγηση των ορυκτών πρώτων υλών

Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις Θεωρίας 2×13=26 
Εργαστηριακές ασκήσεις  2×13=26 
Αυτοτελής μελέτη 48
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Προφορική εξέταση: Προσδιορίζεται η ικανότητα των φοιτητών να διαχειριστούν πρωτογενή ορυκτολογικά και πετρολογικά δεδομένα μέσω της χρήσης των εξειδικευμένων λογισμικών πακέτων

Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση.

Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.

Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F.

Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX.

Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία:

5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A

Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Εκτυπωμένο υλικό των διαλέξεων
  2. Τμήματα του περιεχομένου των οδηγιών χρήσης των διαφόρων λογισμικών πακέτων

 -Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Computers & Geosciences (Elsevier)

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων Π.-Δ. Κουτσοβίτης Επίκ. Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος GEOL_018
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος Πετρογραφία Μαγματικών πετρωμάτων
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις, Εργασία πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 2 (Εργ), 2 (Φρ.)
Πιστωτικές μονάδες  6
Τύπος μαθήματος Υποβάθρου, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Φυσική, Χημεία, Εισαγωγή στη Γεωλογία, Ορυκτολογία Ι, ΙΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων Ελληνικά. Διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιηθεί και στα Αγγλικά αν αλλοδαποί φοιτητές παρακολουθούν το μάθημα.
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

   Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής έχει αναπτύξει τις παρακάτω ικανότητες/προσόντα

  • Κατανόηση βασικών διεργασιών του μάγματος που λαμβάνουν χώρα στον ανώτερο μανδύα και στο φλοιό της Γης.
  • Εμπέδωση βασικών ορυκτοπετρογραφικών εννοιών.
  • Εξοικείωση των φοιτητών με διάφορες μεθόδους ταξινόμησης μαγματικών πετρωμάτων.
  • Ικανότητα μακροσκοπικής περιγραφής και αναγνώρισης πετρογενετικών ορυκτών.
  • Ικανότητα μικροσκοπικής περιγραφής και ονοματολογίας μαγματικών πετρωμάτων σε διαγράμματα Streckeisen.
  • Σύνδεση θεωρητικών γνώσεων με πρακτικές εφαρμογές για τη χρήση τους ως βιομηχανικά ορυκτά και πετρώματα.
  • Ικανότητα να παρουσιάζει τις γνώσεις και την αντίληψη των σημαντικών δεδομένων, αρχών και θεωριών των μαγματικών πετρωμάτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο μαθήματος Δομή και σύσταση του εσωτερικού της Γης και της Σελήνης- Μετεωρίτες- χαρακτηριστικά γνωρίσματα των πετρωμάτων - μεθοδοι πετρογραφικών προσδιορισμών και έρευνας- πετρογενετικά ορυκτά- κατηγορίες πετρωμάτων- ο κύκλος του μετασχηματισμού των πετρωμάτων- μαγματικά πετρώματα( γενικά περί μάγματος, κλασματική κρυστάλλωση, κατηγορίες μαγματικών πετρωμάτων, μέθοδοι ταξινόμησης τους, διαγράμματα Streckeisen, δομές μαγματικών πετρωμάτων)- ομάδα γρανιτικών πετρωμάτων- ομάδα συηνιτικών- ομάδα διοριτικών και γαββρικών- ομάδα υπερβασικών και οφιολιθικών πετρωμάτων- ομάδα με αστριοειδή- φλεβικά, σπάνια μαγματικά πετρώματα
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών Παραδόσεις (Power  Point),  ασκήσεις, ασκήσεις πεδίου, παραδείγματα.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2×13=26 
Εργαστηριακές ασκήσεις  2×13=26 
Φροντιστήριο 2×13=26 
Αυτοτελής μελέτη 72
 Σύνολο μαθήματος  150
 Αξιολόγηση φοιτητών

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

  1. Εργαστηριακή Μελέτη παρασκευασμάτων (λεπτών τομών) πετρωμάτων (25% της συνολικής βαθμολογίας)
  2. Προφορική εξέταση : Μακροσκοπική αναγνώριση ορυκτών και πετρωμάτων(25%)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Χατζηπαναγιώτου,Κ.Γ. (1985):Πετρογραφία Ι.Πανεπιστήμιο Πατρών.
  2. Raymond,L.A. (1997): Petrology. The study of Igneous Sedimentary Metamorhic Rocks. The MCGraw-Hill Companies, Inc. 2460 Kerper Blvd. Dubuque, IA 52001.

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό
Διδάσκων Γ. Ηλιόπουλος, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος Geol_020
Εξάμηνο σπουδών  3ο 
Τίτλος μαθήματος ΣΤΡΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ – ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΓΕΩΛΟΓΙΑ
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές ασκήσεις, Άσκηση πεδίου
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 3 (Εργ)
Πιστωτικές μονάδες 6
Τύπος μαθήματος Υποβάθρου, Γενικών γνώσεων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Για την καλύτερη κατανόηση του μαθήματος θα ήταν σκόπιμο οι φοιτητές να έχουν παρακολουθήσει πρώτα τα εξής μαθήματα: Πλανήτης Γη, Παλαιοντολογία και Χαρτογραφία και Εισαγωγή στα ΓΣΠ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ στην Αγγλική
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO365/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί βασικό μάθημα στα αντικείμενα της Στρωματογραφίας και της Ιστορικής Γεωλογίας, και παρέχει πληροφορίες για τη χρήση των κύριων στρωματογραφικών μεθόδων και την εξέλιξη της γης στη διάρκεια του γεωλογικού χρόνου.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος  οι φοιτητές είναι σε θέση:

  • Να κατανοήσουν τη σημασία της Στρωματογραφίας στη μελέτη της γεωλογικής δομής μιας περιοχής,
  • Να γνωρίζουν τη χρήση στρωματογραφικών μεθόδων, όπως η λιθοστρωματογραφία, η βιοστρωματογραφία και η χρονοστρωματογραφία για την επίλυση στρωματογραφικών προβλημάτων, και να εξοικειωθούν με τις κύριες χρονοστρωματογραφικές και γεωχρονολογικές ενότητες
  • Να μπορούν να κατασκευάσουν στρωματογραφικές τομές
  • Να επιλύουν στρωματογραφικά προβλήματα χρησιμοποιώντας τις αρχές της στρωματογραφίας και τις στρωματογραφικές μεθόδους.
  • Να αναγνωρίζουν περιβάλλοντα απόθεσης, λιθοφάσεις και βιοφάσεις
  • Να συνθέτουν τις διαφορετικές γεωλογικές πληροφορίες και να είναι ικανοί να γράψουν τη γεωλογική ιστορία μιας περιοχής
  • Να αποκτήσουν γνώσεις για την ιστορία και εξέλιξη της γης για κάθε γεωλογική περίοδο από το Προκάμβριο μέχρι σήμερα καθώς και τα κύρια Γεωλογικά συμβάντα που συνέβησαν και στιγμάτισαν την Ιστορία της Γης και ιδιαίτερα ότι αφορά τον Ελληνικό χώρο.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Βασικές αρχές της Στρωματογραφίας - Η στρώση των ιζηματογενών πετρωμάτων - Είδη στρώσεων – Ασυνέχειες - Ασυμφωνίες στη Στρώση - Πρωτογενείς δομές των ιζημάτων - Στρωματογραφικά κενά – Στρωματογραφικές τομές.
  • Μέθοδοι Στρωματογραφίας – Λιθοστρωματογραφία – Βιοστρωματογραφία – Χρονοστρωματογραφία – Γεωχρονολογία – Ραδιοχρονολόγηση – Μαγνητοστρωματογραφία – Τα σταθερά ισότοπα και η Ισοτοπική Στρωματογραφία.
  • Φασεολογία - Περιβάλλοντα ιζηματογένεσης – Στρωματογραφικός συσχετισμός.
  • Ιστορία της Γης από το Προκάμβριο μέχρι το Τεταρτογενές. Εξάπλωση, πετρώματα, οργανικός κόσμος, εξαφανίσεις, παλαιογεωγραφία, παλαιοβιογεωγραφία, παλαιοοικολογία, παλαιοκλιματολογία, ορογενέσεις, με ιδιαίτερη αναφορά στους αντίστοιχους σχηματισμούς του ελληνικού χώρου.
Τρόπος παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο στην Αίθουσα Διδασκαλίας, Επίλυση στρωματογραφικών προβλημάτων κατά την διάρκεια εργαστηριακών ασκήσεων
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδασκαλία και εργαστηριακή εκπαίδευση των φοιτητών (power point, pdf) και μαυροπίνακα.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και επικοινωνίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις 2×13=26 
Εργαστηριακές ασκήσεις επίλυσης στρωματογραφικών προβλημάτων  3×13=39
Συγγραφή αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων 3χ13=39
Αυτοτελής Μελέτη 40
 Σύνολο μαθήματος  144
 Αξιολόγηση φοιτητών
  1. Προφορική Εξέταση. Η αξιολόγηση αποτελεί το 50% του τελικού βαθμού. Η εξέταση περιλάμβάνει:
  • Ερωτήσεις  σύντομης απάντησης
  • Συνδιαστικές ερωτήσεις ανάπτυξης
  1. Γραπτές αναφορές για κάθε εργαστηριακή άσκηση ή δύο εξετάσεις προόδου. Ο μέσος όρος των βαθμών των αναφορών αποτελεί το υπόλοιπο 50% του τελικού βαθμού.
  • Κατασκευή γεωλογικής και στρωματογραφικής τομής
  • Προσδιορισμός σχετικής ηλικίας
  • Προσδιορισμός Φάσεων/Παλαιοπεριβάλλοντος
  • Γεωλογική Ιστορία
Ο τελικός βαθμός υπολογίζεται από τα άθροισμα των βαθμών των δύο τρόπων αξιολόγησης.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Κουφός Γ., 2008, Μαθήματα στρωματογραφίας, University Studio Press Α.Ε.
  2. Καρακίτσιος Β., 2001, Στρωματογραφία, Αστάρτη.
  3. Miall, A.D., 2015, Stratigraphy: A Modern Synthesis, Springer
  4. Brookfield, M.E., 2004, Principles of Stratigraphy, Willey
  5. Levin, H., 2013, The Earth through time, Wiley
  6. Wicander, R., Monroe, J.,S., 2010, Historical geology: evolution of earth and life through time, Brooks/Cole
  7. Σημειώσεις των διαλέξεων με τη μορφή διαφανειών των αντίστοιχων διαλέξεων.