Τμήμα Γεωλογίας

Προπτυχιακές σπουδές

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος Προαιρετικό Επιλογής
Διδάσκων Επιστημονικός Υπεύθυνος κ. Α. Ζεληλίδης
Κωδικός μαθήματος GEOl_085
Εξάμηνο σπουδών  6ο
Τίτλος μαθήματος Πρακτική Άσκηση
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  Θεωρία : -, Εργαστήριο : - , Φροντιστήριο : -
Πιστωτικές μονάδες  -
ECTS Μονάδες
 0
Ασκών  -

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό Σεμινάριο
Διδάσκων Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής, Π. Αβραμίδης, Αναπλ. Καθηγητής, Κ. Νικολακόπουλος, Καθηγητής, Εκπαιδευτικοί ΠΕ04.05 β/θμιας εκπαίδευσης
Κωδικός μαθήματος  GEOL_086
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος  Διδακτική των Γεωεπιστημών στη Β/θμια Εκπαίδευση
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2
Πιστωτικές μονάδες  2
Τύπος μαθήματος  Υπόβαθρο
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το σεμιναριακό αυτό μάθημα είναι υποχρεωτικό και η παρακολούθησή του θεωρείται  προαπαιτούμενη για να μπορέσει ο φοιτητής να αποκτήσει τις απαιτούμενες γνώσεις για τις μεθόδους διδασκαλίας σε γνωστικά αντικείμενα των γεωεπιστημών που διδάσκονται στην Α’ και Β’ Γυμνασίου και στην Α’ Γενικού Λυκείου. Στόχος του σεμιναρίου είναι να μπορέσει ο φοιτητής:  

  • Να γνωρίζει τη διδακτέα ύλη των μαθημάτων «Γεωλογία-Γεωγραφία» και «Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων» που διδάσκονται στο Γυμνάσιο και στην Α’ Λυκείου, αντίστοιχα
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί τις μεθόδους αξιολόγησης στην β/θμια εκπαίδευση
  • Να γνωρίζει και να κατανοεί την ακολουθία των διδακτικών ενεργειών που πρέπει να πραγματοποιηθούν σε ένα μάθημα
  • Να προσδιορίζει και να διατυπώνει τους διδακτικούς στόχους ενός μαθήματος
  • Να διακρίνει και να επιλέγει τις στρατηγικές και τεχνικές υλοποίησης της διδασκαλίας
  • Να διακρίνει τι χρειάζεται να γνωρίζουν οι μαθητές προκειμένου να επιτελέσουν τις διδακτικές δραστηριότητες
  • Να αναπτύσσει σχέδια μαθήματος σε γνωστικά αντικείμενα των γεωεπιστημών
  • Να προσαρμόζει τα σχέδια μαθήματος με βάση το γνωστικό επίπεδο των μαθητών και το περιβάλλον της τάξης
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Λήψη αποφάσεων,
  • Αυτόνομη εργασία,
  • Ομαδική εργασία,
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα,
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον,
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου,
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής,
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Το περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνει τα ακόλουθα κεφάλαια:
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «ΧΑΡΤΕΣ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Α’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «ΦYΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Α’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Α’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «ΗΠΕΙΡΟΙ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Α’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Β’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «TO ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Β’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Β’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων στην ενότητα «ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ» του βιβλίου Γεωλογία-Γεωγραφία της Β’ Γυμνασίου
  • Σχέδια μαθημάτων σε κεφάλαια του βιβλίου Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων της Α’ Γενικού Λυκείου
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών  
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  2×13 = 26
 Σύνολο μαθήματος  26
 Αξιολόγηση φοιτητών  Αξιολόγηση βάσει προφορικής παρουσίασης εργασιών σε ακροατήριο
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Παυλόπουλος Κ., Γαλάνη Α. 2019. Γεωλογία-Γεωγραφία Α’ Γυμνασίου (Βιβλίο Μαθητή). ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
  2. Ασλανίδης Α., Ζαφειρακίδης Γ., Καλαϊτζίδης Δ. 2018. Γεωλογία-Γεωγραφία Β’ Γυμνασίου (Βιβλίο Μαθητή). ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
  3. Παυλόπουλος Κ., Γαλάνη Α. 2019. Γεωλογία-Γεωγραφία Α’ Γυμνασίου (Βιβλίο Εκπαιδευτικού). ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
  4. Ασλανίδης Α., Ζαφειρακίδης Γ., Καλαϊτζίδης Δ. 2018. Γεωλογία-Γεωγραφία Β’ Γυμνασίου (Βιβλίο Εκπαιδευτικού). ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
  5. Βούτσινος, Γ., Κοσμάς Κ., Καλκάνης Γ., Σούτσας Κ. 2018. Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων (Βιβλίο Μαθητή). ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»
  6. Vasconcelos, C. 2016. Geoscience Education: Indoor and Outdoor. Springer International Publishing AG Switzerland

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό Επιλογής
Διδάσκων Ζ. Ρουμελιώτη, Επίκ. Καθηγήτρια, Π. Στεφανόπουλος μέλος ΕΔΙΠ, Π. Παρασκευόπουλος μέλος ΕΔΙΠ
Κωδικός μαθήματος  GEOl_080
Εξάμηνο σπουδών  8o
Τίτλος μαθήματος  Γεωφυσική τεχνικών έργων
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2Θ/1ΕΡΓ
Πιστωτικές μονάδες  3
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής. Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Γεωφυσική
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO354/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί την εισαγωγή στην εφαρμογή γεωφυσικών μεθόδων στα τεχνικά έργα.

Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην  επέκταση των γνώσεων που αποκτήθηκαν κατά την διδασκαλία του μαθήματος της γεωφυσική. Επίσης η εφαρμογή επιλεγμένων γεωφυσικών μεθόδων σε διάφορους τομείς ερευνών καθώς τους τρόπους μέτρησης/συλλογής δεδομένων, η επεξεργασία των δεδομένων αυτών και η ερμηνεία των αποτελεσμάτων τους.

Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα πρέπει να:

  • Γνωρίζει τις βασικές αρχές της Εφαρμοσμένης γεωφυσικής
  • Γνωρίζει την εφαρμογή τους στα τεχνικά έργα.
  • Αναγνωρίζει δεδομένα υπαίθρου και τις αρχές ανάλυσής τους για επιλεγμένες μεθόδους.
  • Επεξεργάζεται γεωφυσικά δεδομένα (βασική ανάλυση).
  • Γνωρίζει τις αρχές ερμηνείας των αποτελεσμάτων των γεωφυσικών μεθόδων σε προβλήματα τεχνικών έργων

Δεξιότητες

Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα έχει αναπτύξει περαιτέρω τις ακόλουθες δεξιότητες

  • Εφαρμογή των γνώσεων στην κατανόηση/επίλυση προβλημάτων εφαρμοσμένης Γεωφυσικής
  • Εφαρμογή των γνώσεων στην επιλογή της κατάλληλης μεθόδου ή συνδυασμού μεθόδων
  • Βασικές δεξιότητες επίλυσης ποιοτικών και ποσοτικών προβλημάτων που απαντώνται στα τεχνικά έργα.

Ικανότητες

  • Ικανότητα να ερμηνεύει πειραματικά δεδομένα και να αναγνωρίζει προβλήματα
  • Ικανότητα να εφαρμόζει τη γνώση και κατανόηση των ουσιωδών εννοιών, αρχών και θεωριών της εφαρμοσμένης Γεωφυσικής, στην επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με αυτό το αντικείμενο
  • Ικανότητα να αλληλοεπιδρά με άλλους φοιτητές στην επίλυση προβλημάτων εφαρμοσμένης Γεωφυσικής
  • Ικανότητα για ομαδική εργασία
Γενικές Ικανότητες

Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια στα πλαίσια του μαθήματος είναι:

  • Ικανότητα μετατροπής της θεωρίας σε πράξη.
  • Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων 
  • Ικανότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Δυνατότητα συνεργασίας σε επίπεδο ομάδας
Περιεχόμενο μαθήματος

Εισαγωγή στη Γεωφυσική Τεχνικών έργων.

  • Εισαγωγικές γεωφυσικές έννοιες. Στάδια / Μεθοδολογία γεωφυσικής έρευνας τεχνικών έργων.

Σεισμικές Μέθοδοι

  • Αρχές, Σεισμική διάθλαση. Λήψη δεδομένων. Ποιοτικός έλεγχος δεδομένων. Ανάλυση. Επεξεργασία. Ερμηνεία αποτελεσμάτων σε σχέση με τα τεχνικά έργα. Συνδυασμός αποτελεσμάτων

Γεωηλεκτρικές μέθοδοι.

  • Διάδοση ηλεκτρικού ρεύματος στην Γη. Αντίσταση – Ειδική ηλεκτρική αντίσταση- φαινόμενη ειδ. ηλεκτρική αντίσταση. Διατάξεις μετρήσεις,. Γεωηλεκτρικές μετρήσεις στην πράξη. Λήψη, διόρθωση, ανάλυση, επεξεργασία, ερμηνεία αποτελεσμάτων σε σχέση με τα τεχνικά έργα.

Γεωραντάρ Η/Μ μέθοδοι.

  • Βασικές αρχές. Ηλεκτρομαγνητικές μέθοδοι ελεγχόμενης πηγής. Γεωραντάρ. Λήψη, διόρθωση, ανάλυση, επεξεργασία, ερμηνεία αποτελεσμάτων σε σχέση με τα τεχνικά έργα.
Τρόπος παράδοσης
  • Διαλέξεις στην αίθουσα διδασκαλίας και εργαστηριακές ασκήσεις στην αίθουσα υπολογιστών του Υπολογιστικού Κέντρου με χρήση εξειδικευμένων προγραμμάτων, υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτή.
  • Εφαρμογή των μεθόδων στην ύπαιθρο.
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τ.Π.Ε. σε όλα τα επίπεδα του μαθήματος, στη διδασκαλία, στα εργαστήρια και την επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Ασκήσεις εργαστηρίου με χρήση Η/Υ.
  • Συγγραφή στοιχειώδους λογισμικού για επεξεργασία.
  • Παρουσιάσεις Power point.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω email και e-class
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
 Διαλέξεις  26
 Ασκήσεις πράξης 13
 Επιδείξεις μεθόδων και εξοπλισμού – Άσκηση πεδίου  13
 Εκπόνηση ομαδικής εργασίας 30
Αυτοτελής μελέτη 18
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών
  • Γραπτή εξέταση (70%)
  • Αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Επίλυση ασκήσεων
  • Ανάλυση δεδομένων.
  • Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας/ Παράδοση αναφοράς (30%)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Σημειώσεις μαθήματος.
  2. «Εφαρμοσμένη Γεωφυσική», Τσελέντης Γ-Α., Παρασκευόπουλος Π., Εκδόσεις Liberal Books, Αθήνα, 2013.
  3. «Εισαγωγή στη Γεωφυσική», Β. Παπαζάχος, Εκδ. Ζήτη, 2008.

 

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Διδάσκων ΠΔ407/80 ή Διδάσκων Διδακτικής Εμπειρίας
Κωδικός μαθήματος  GEO_059
Εξάμηνο σπουδών  7ο
Τίτλος μαθήματος  Μαγματισμός Ελλάδος
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων

Ελληνικά

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναι (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO388/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα είναι ικανός να:

  1. Κατανοεί την κατανομή  των μαγματικών πετρωμάτων στον Ελληνικό χώρο και τις πετρογενετικές διαδικασίες σχηματισμού τους.
  2. Συντάξει επιστημονική έκθεση για τα μαγματικά γεγονότα που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου.

Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα έχει επιπλέον αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

  1. Θα χρησιμοποιεί πολωτικό μικροσκόπιο για την αναγνώριση των μαγματικών διαδικασιών μέσα από την παρατήρηση λεπτών τομών μεταμορφωμένων πετρωμάτων
  2. Θα είναι ικανός να ερμηνεύει τις μαγματικές διεργασίες που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου, να τη συσχετίζει με τις αντίστοιχες διεργασίες γειτονικών περιοχών και να την εντάσσει στο ευρύτερο γεωτεκτονικό καθεστώς.
  3. Θα είναι ικανός να εργάζεται τόσο ατομικά όσο και σε συνεργασία με ομάδες.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία 
Περιεχόμενο μαθήματος

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Γεωλογική και μαγματική εξέλιξη της περιοχής Ανατολικής Μεσογείου.
  2. Τριαδικός μαγματισμός.
  3. Γένεση του Νεοτηθυακού φλοιού.
  4. Υπώθηση και ηφαιστειότητα τόξου.
  5. Συγκρούσεις.
  6. Τριτογενής καλυμματική τεκτονική των Ελληνίδων.
  7. Νεοτεκτονικές φάσεις.
  8. Ηφαιστειακό τόξο Αιγαίου.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ

  1. Οι φοιτητές θα επιλέγουν από μία σειρά θεμάτων, το θέμα και τη σχετική περιοχή του Ελληνικού χώρου στην οποία θα εργασθούν.
  2. Στην αρχή του εξαμήνου κάθε φοιτητής θα χρεώνεται μία συλλογή πετρογραφικών δειγμάτων από την  περιοχή του Ελληνικού χώρου στην οποία επέλεξε να εργασθεί.
  3. Επίσης, θα δίνεται η βασική σχετική βιβλιογραφία.
  4. Τα αποτελέσματα της εργαστηριακής μελέτης  θα παρουσιάζονται στη «Επιστημονική Μελέτη Εξαμήνου» την οποία θα καταθέτει ο φοιτητής στο τέλος του εξαμήνου.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Θεωρία:

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class.
  • Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων

Εργαστηριακή άσκηση:

  • Χρήση λογισμικών για την ψηφιακή καταγραφή και επεξεργασία των υλικών μελέτης
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 2x13= 26 
Εργαστηριακή Άσκηση (υποχρεωτική) με ανάλυση παρασκευασμάτων λεπτών τομών πετρωμάτων με χρήση πολωτικού μικροσκοπίου  1x13= 13
Αναζήτηση βιβλιογραφίας 1x13= 13
Προετοιμασία και μελέτη δειγμάτων εργασίας στο εργαστήριο 1x6= 6
Αυτοτελής μελέτη και συγγραφή της γραπτής εργασίας 3X13 = 39
Μελέτη Σαββατοκύριακο 1x13= 13
Μελέτη κατά την εβδομάδα προετοιμασίας εξετάσεων + 2 εβδομάδες διακοπών 2x3= 6
 Σύνολο μαθήματος  116
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

  1. Εργαστηριακή Μελέτη-Έκθεση συνόλου δειγμάτων από συγκεκριμένη περιοχή (25% της συνολικής βαθμολογίας)
  2. Δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης (25% της συνολική βαθμολογίας)
  3. Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση.
  4. Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.
  5. Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F.
  6. Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX.

Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία:

5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. Σημειώσεις του διδάσκοντα.
  2. Σχετικές επιστημονικής δημοσιεύσεις

 Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal of Petrology
  2. Δελτία Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής
Κωδικός μαθήματος  GEOL_071
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος  Μεταμορφισμός στον Ελλαδικό χώρο
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ), 1 (Ε)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα Πετρογραφία Ιζηματογενών και μΕταμορφωμένων Πετρωμάτων (Υποχρεωτικό Δ΄ εξαμήνου) από 2024-2025
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων

Ελληνικά

Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  Ναι (στην Αγγλική)
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO302/
Μαθησιακά αποτελέσματα

Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα είναι ικανός να :

  1. Κατανοεί την κατανομή  των μεταμορφωμένων πετρωμάτων στον Ελληνικό χώρο και τις πετρογενετικές διαδικασίες σχηματισμού τους.
  2. Συντάξει επιστημονική έκθεση για τα μεταμορφικά γεγονότα που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου.

Στο τέλος των παραδόσεων ο φοιτητής θα έχει επιπλέον αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες:

  1. Θα χρησιμοποιεί πολωτικό μικροσκόπιο για την αναγνώριση των μεταμορφικών διαδικασιών μέσα από την παρατήρηση λεπτών τομών μεταμορφωμένων πετρωμάτων
  2. Θα είναι ικανός να ερμηνεύει τις μεταμορφικές διεργασίες που επηρέασαν μια περιοχή του Ελλαδικού χώρου, να τη συσχετίζει με τη μεταμόρφωση γειτονικών περιοχών και να την εντάσσει στο ευρύτερο γεωτεκτονικό καθεστώς.
  3. Θα είναι ικανός να εργάζεται τόσο ατομικά όσο και σε συνεργασία με ομάδες.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία 
Περιεχόμενο μαθήματος

Φαινόμενα μεταμόρφωσης και μεταμορφωμένα πετρώματα των περιοχών:

  • Μάζα της Ροδόπης
  • Περιροδοπική ζώνη
  • Σερβομακεδονική μάζα
  • Κρυσταλλική ζώνη των Κυκλάδων
  • Προχώρα και δυτικά Ελληνικά καλύμματα
  • Η μεταμόρφωση στον Ελλαδικό χώρο στο πλαίσιο της Τεκτονικής των λιθοσφαιρικών Πλακών
  • Εργαστηριακή μελέτη αντιπροσωπευτικών συλλογών των παραπάνω ενοτήτων στο πετρογραφικό μικροσκόπιο
Τρόπος παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Εξ αποστάσεως εκπαίδευση (Ανοικτά Μαθήματα)
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών

Θεωρία:

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία. Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class. Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων

Εργαστηριακή άσκηση:                             

  • Χρήση λογισμικών για την ψηφιακή καταγραφή και επεξεργασία των υλικών μελέτης
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις  2x13=26
Εργαστηριακή Άσκηση (υποχρεωτική) με ανάλυση παρασκευασμάτων λεπτών τομών πετρωμάτων με χρήση πολωτικού μικροσκοπίου 1x13=13
Προετοιμασία και μελέτη δειγμάτων εργασίας στο εργαστήριο 1x13=13 
Αυτοτελής μελέτη και συγγραφή της γραπτής εργασίας 3x13=39
Μελέτη Σαββατοκύριακο 1x13=13
Μελέτη κατά την εβδομάδα προετοιμασίας εξετάσεων + 2 εβδομάδες διακοπών 2x3=6
 Σύνολο μαθήματος  110
 Αξιολόγηση φοιτητών

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Ι. Θεωρία (50% της συνολικής βαθμολογίας)

Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις

ΙΙ. Εργαστήριο (50% της συνολικής βαθμολογίας)

  • Εργαστηριακή Μελέτη-Έκθεση συνόλου δειγμάτων από συγκεκριμένη περιοχή (25% της συνολικής βαθμολογίας)
  • Δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης (25% της συνολική βαθμολογίας)

Η ποσόστωση της βαθμολογία ισχύει μόνο στην περίπτωση που ο φοιτητής εξασφαλίζει το βαθμό βάσης ‘5’ στην τελική γραπτή εξέταση.

Βαθμολογική κλίμακα: 1 έως 10. Ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5.

Βαθμοί <3 αντιστοιχούν σε βαθμό ECTS F.

Βαθμός 4 αντιστοιχεί σε βαθμό ECTS FX.

Για τους επιτυχημένους βαθμούς υπάρχει η εξής αντιστοιχία:

5 <-> E, 6 <-> D, 7 <-> C, 8 <-> Β and >9 <-> A
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
  1. «Πετρολογία Μεταμορφωμένων»,  Καταγάς, Χ., 2017, Πανεπιστημιακές Σημειώσεις, Πανεπιστήμιο Πατρών.
  2. «Igneous and Metamorphic Petrology», M. Best, 2003, Blackwell Publishing.
  3. «An introduction to Igneous and Metamorphic Petrology», J.D. Winter,2001, Pentice Hall.
  4. «An Introduction to Metamorphic Petrology», B.W.D. Yardley, 1989, Longman/Wiley.
  5. «Igneous and Metamorphic Rocks Under the Microscope: Classification, Textures, Microstructures and Mineral Preferred Orientation», D. Shelley, 1992, Springer.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal of Petrology
  2. Metamorphic Geology